Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Note

Michał Kij
Nissan Note, Fot: Nissan
Nissan Note, Fot: Nissan
Nowy model japońskiego producenta przy niewielkich wymiarach zaspokaja więcej, niż tylko podstawowe potrzeby użytkowników. Do sprzedaży trafi jesienią.

Jest rodzinny, ale zbyt dużo, zbyt dużych dzieci będzie miało ciasno. Ma dynamiczną sylwetkę, lecz silniki nie wybijają się

Nissan Note, Fot: Nissan
Nissan Note, Fot: Nissan

osiągami. Wyjątkiem jest zużycie paliwa. Firma zapewnia, że 90-konny diesel 1,5 spala średnio 3,6 l/100 km. Pozostałe silniki nie są tak wstrzemięźliwe, choć też opróżniają bak powoli. Trzycylindrowy, benzynowy 1,2 w najoszczędniejszym, turbodoładowanym wariancie 98-konnym zadowala się 4,3 l/100 km. Na życzenie montowana jest z nim bezstopniowa przekładnia CVT, doskonała w korkach. Niestety wygoda kosztuje. Przeciętne zużycie paliwa wzrasta wówczas prawie o litr. Silnik 1,2 bez doładowania osiąga 80 KM i spala średnio 4,7 l/100 km.

Ręczne skrzynie mają po pięć biegów. Ostatnie przełożenie zawsze ma charakter nadbiegu. W mieście przydaje się rzadko. Pomaga ograniczyć zużycie paliwa na długich trasach. Podpowiedzią, czy jedziemy ekonomicznie służy zielonkawy pasek nad głównymi wskaźnikami. Gdy świeci się pięć diod – oszczędzamy maksymalnie. Inną pomocą jest wskaźnik, który ocenia sposób, w jaki używamy pedału gazu.

Obszerne wnętrze wygląda przyjemnie. Ma najmodniejszy czarny plastik na wysoki połysk i srebrzyste akcenty. Nie uskrzydla, ale i nie zanudza. Jest nowoczesne i tak ukształtowane, że bezwiednie można odkładać na miejsce drobiazgi, takie jak picie czy telefon. Za oparciami przednich foteli mogą być opcjonalne, składane stoliczki, jak w autokarze. Podstawka i gniazda na

Nissan Note, Fot: Nissan
Nissan Note, Fot: Nissan

kubki są również ukryte w rozkładanym podłokietniku, pośrodku tylnej kanapy. Kanapa jest dzielona niesymetrycznie. Gdy ją złożyć, otwiera się przestrzeń na walizki, doniczki i klatkę z papużką o objętości ponad 2 m3, licząc po dach. W końcu Note nie jest zwykłym hatchbackiem. Zaliczany jest do minivanów, lub jak kto woli mikrovanów. Jak wiele modeli Nissana rozmija się z typowymi metodami klasyfikowania samochodów. Wiadomo na pewno tylko to, że należy do segmentu B.

Jednak sprawia wrażenie, że mógłby zagrozić większym samochodom. Pod warunkiem, że nabywca nie będzie myślał stereotypowo i skupi się na „bogactwie wnętrza”, a nie blasze porozciąganej efektownie, ale bezcelowo, jak w niektórych modelach segmentu C. Do zmiany spojrzenia zachęcają ceny nowego Note. W Polsce będzie wprawdzie droższy niż poprzednia wersja, ale najtańsze odmiany nadal będą kosztować wyraźnie mniej niż 50 tys. zł.

Do wyboru są warianty Visia, Acenta i Tekna. Wszystkie mają układ start-stop, sześć poduszek powietrznych oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości. Już w drugiej co do luksusu Acenta standardem jest klimatyzacja, a wyposażenie można uzupełnić o system multimedialny Nissan Connect z nawigacją i dotykowym ekranem o przekątnej 5,8 cala.

Nissan Note, Fot: Nissan
Nissan Note, Fot: Nissan

W Teknie montowana jest seryjnie nowość Nissana: pakiet Safety Shield. Tworzą go trzy urządzenia. Pierwszym jest układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, drugim system wykrywający obiekty znajdujące się w martwym polu lusterek wstecznych. Obydwa wykorzystują obraz z kamer, obserwujących otoczenie: przedniej i dwóch bocznych. Z tyłu jest kamera cofania. Wyposażono ją w spryskiwacz, który oczyszcza obiektyw, gdy ten się zabrudzi. Sprzężone działanie czterech kamer składa się na trzecią innowację, będącą częścią Safety Shield, tzw. Around Viev Monitor (AVM), stosowany wcześniej w Nissanie Qashqai. Dzięki niemu kierowca widzi na ekranie pośrodku deski rozdzielczej, co dzieje się wokół samochodu. System działa po wrzuceniu biegu wstecznego lub po włączeniu go przyciskiem. Wyłącza się, gdy prędkość auta przekroczy 10 km/h. Kierowca może też obserwować obraz z każdej kamery oddzielnie. Kamera z tyłu może działać jak typowa, służąca do cofania i pokazywać za pomocą kresek korytarz, w jakim porusza się samochód.

Nowy Note powinien spodobać się ludziom dojrzałym, którzy cenią „twarde dowody” na funkcjonalność samochodu, ale nie wyzbyli się zamiłowania do efektownych nowinek. W sprzedaży pojawi się jesienią.

Wybrane dane techniczne Nissana Note i konkurentów:

Marka/model       

  Nissan Note 1,5  Citroën C3 Picasso 1,6 HDi Attraction    Opel Meriva 1,3 CDTi Essentia 
Cena (zł)                

 bd 68 000 60 950
Typ nadwozia/liczba drzwi   

   minivan/5   minivan/5   minivan/5
Liczba miejsc 

 555
Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)           

 4100/1695/1530 4080/1765/1625 4288/1812/1615
Rozstaw kół: przód/tył (mm)  

1480/14851470/14701490/1510
Rozstaw osi (mm)        

 260025402645
Masa własna (kg)      

112912001320
Pojemność bagażnika (l)          

325/2012385/1505397/1496
Pojemność zbiornika paliwa (l)          

 41 50 53
Układ napędowy

Rodzaj paliwa         

 olej napędowy olej napędowy olej napędowy
Pojemność (cm3)  

 1461 1560 1248
Liczba cylindrów

 444
Napędzana oś   

  przednia  przednia  przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń     

 manualna/5  manualna/5  manualna/5 
Osiągi

Moc (KM) przy obr./min                

90 przy 4000 92 przy 4000 95 przy 4000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min     

  200 przy 1750  230 przy 1750 180 przy 1750-3500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)      

 11,9 13,3 13,8
 Prędkość maksymalna (km/h)         179   174 168
Średnie spalanie (l/100 km)            3,6 4,6 4,5
Emisja CO2 (g/km)          95119109
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty