Nissan Note kontra Renault Grand Modus
Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Grand Modus i Note bazują na tej samej płycie podłogowej, opracowanej przez francusko-japoński zespół inżynierów. W gamie Renault stanowi ona podwozie dla Clio III, Modusa i jego wersji wydłużonej – Grand. Nissan na tej samej płycie podłogowej montuje modele Micra i Note. Oba należą do tej samego segmentu aut wielofunkcyjnych, ale mimo wielu podobieństw można dostrzec różnice. I właśnie one są ich siłą w walce z najgroźniejszymi konkurentami, którymi są obecnie Ford Fusion i Skoda Roomster.
Wprowadzeniu modelu Grand jesienią 2007 r. towarzyszył lifting krótszej wersji. Grand Modus ma zwiększony o prawie 10 cm rozstaw osi, zyskał też na długość – o blisko 6 cm. To pozwoliło powiększyć bagażnik, który po przesunięciu tylnej kanapy z 305 litrów zwiększa się do godnej kompaktów przestrzeni 410 litrów. Krótka wersja Modusa pozwalała zwiększyć pojemność do 295 litrów, ale z tyłu mogły usiąść już tylko małe dzieci.
Na tylnym siedzeniu Nissana Note będzie podobnie po przesunięciu kanapy, jednak wtedy do dyspozycji będzie jeszcze więcej miejsca na bagaże – 437 litrów. Różnice wielkości bagażników w obu pojazdach są minimalne, ale podczas dłuższej podróży z pewnością odczuwalne. Przy czym nie są to wyniki rekordowe w tej klasie aut.
Za to pod względem ilości skrytek i schowków na drobiazgi Note i Grand Modus mogą iść w zawody ze znacznie większymi konkurentami. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca na kubki, napoje, atlasy, monety, czy zabawki wystarczy z naddatkiem.
Pewnym mankamentem małego Nissana może być tylko nieco gorsza, niż u francuskiego kuzyna, jakość plastików we wnętrzu i ponura czerń kokpitu. Francuzi dobrze odrobili lekcje z dziedziny wzornictwa przemysłowego i ich desce rozdzielczej nie można odmówić finezji i polotu oraz prostoty i łatwości obsługi.
Oba testowane samochody są przestronne, ale ze względu na lepsze parametry wysokości i szerokości nie tylko optycznie lepszy jest Grand Modus, który dopiero w wydłużonej wersji stanowi prawdziwą alternatywę dla japońskiego mikrovana. Same linie nadwozia obu aut mogą się podobać, choć z pewnością bardziej spodobają się kobietom. Za kierownicą siedzi się wysoko, mając dobrą widoczność w każdą stronę, co płeć piękna także doceni.
Rodzinne koneksje zmusiły japońskiego producenta do sięgnięcia po jeden silnik diesla, pochodzący z paryskiej półki Renault. Dieslowski motor z
bezpośrednim wtryskiem o pojemności 1,5 l jest tylko o 1 KM mocniejszy, niż jego francuski odpowiednik. Różnice są minimalne, ale zaskakujące: Note jest zrywniejszy, za to Modus szybszy. Francuski mikrovan jest jednak o kilkadziesiąt kilogramów lżejszy od auta z Kraju Kwitnącej Wiśni, czym można wytłumaczyć choćby drobne różnice w spalaniu.
Wrażenia z jazdy
W mieście testowane pojazdy prowadzi się dobrze. Wysoka pozycja za kierownicą daje poczucie bezpieczeństwa, podobnie jak dość dynamiczny silnik, który na zatłoczonych ulicach sprawdza się znakomicie. Dopiero w trasie, szczególnie przy większych obciążeniach, doskwiera brak mocy i trzeba często zmieniać biegi, by względnie bezpiecznie wykonywać manewry wyprzedzania.
Spokojna, stonowana jazda pozytywnie odbija się za to na zużyciu paliwa – w obu przypadkach poniżej 5 l na 100 km, choć Grand Modus ma ogólnie mniejszy apetyt na olej napędowy. Zawieszenie rywali jest miękkie, w starszej wersji francuskie auto prowadziło się jednak znacznie gorzej. Teraz pod względem trakcji samochody są porównywalne, zatem wciąż nieco bujają w ostrych zakrętach, ale dość neutralnie zachowują się przy tłumieniu dziur.
Różnice w cenach wynikają z nieco innego wyposażenia, jednak biorąc pod uwagę ceny opcji Renault i upust 4400 zł w salonach Nissana różnice zanikają, a jedynym kryterium wyboru pozostanie gust nabywcy, no i być może kwestia gwarancji mechanicznej, o rok dłuższej w Nissanie.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Nissan Note |
Renault Modus |
Przestronność wnętrza |
|
+ |
Silnik |
Remis |
Remis |
Poziom hałasu (odczuwalny) |
Remis |
Remis |
Zużycie paliwa |
|
+ |
Wyposażenie |
+ |
|
Cena |
|
+ |
Wybrane dane techniczne
|
Nissan Note |
Renault Grand Modus |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika |
4/8/diesel |
4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 ) |
1461 |
1461 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) |
86/3750 |
85/3750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
200/1900 |
200/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
13 |
13,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
168 |
171 |
Pojemność bagażnika (l) |
280/1332 |
305/1454 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
46 |
51 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) |
5,1/6,3 |
4,5/5,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) |
408/169/155 |
403/171/159 |
Rozstaw osi (cm) |
260 |
257,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
3/12 |
2/12 |
Cena (zł) |
63 300 |
58 600 |
Utrata wartości po 3 latach (%) |
|
|
Wybrane wyposażenie seryjne
|
Nissan Note Acenta |
Renault Grand Modus Alize |
Poduszki powietrzne |
4 |
4 |
Układ ABS |
S |
S |
Układ ESP |
4200* |
1200 |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
Centralny zamek |
S |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S/S |
S/550 |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie |
S/S |
S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna |
S/- |
S/1200 |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 |
S/- |
S/500 |
S- wyposażenie standardowe
- - opcja niedostępna
* - pakiet Security: ESP oraz kurtyny powietrzne i aktywne zagłówki