Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36338 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Nissan Note kontra Skoda Roomster

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Fot. Bartłomiej Bałdyga: W stylistyce Note odnaleźć można elementy z X-Traila i Murano Jesteśmy świadkami powstawania zupełnie nowej kategorii aut. Niewielkie wymiary zewnętrzne, a w środku zaskakująco duża przestrzeń.

Prezentujemy Nissana Note i najnowsze dzieło Skody – Roomstera.Fot. Bartłomiej Bałdyga: W stylistyce Note odnaleźć można elementy z X-Traila i Murano

 

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że Skoda może w pełni konkurować z autami japońskimi. W tym roku wszystko się zmienia, powstał bowiem zupełnie nowy segment, w którym Czesi znakomicie odnaleźli swoje miejsce.

 

Cechy szczególne

 

Na pierwszy  rzut oka Nissan niczym specjalnym się nie wyróżnia. Typowy dla współczesnych kompaktów rozstaw osi Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przednia część nadwozia Skody może kojarzyć się z kokpitem... myśliwca. (260 cm) i pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback nikogo z przechodniów nie rzucą na kolana. Ale Note nie jest zwyczajnym kompaktem. Platforma, na której powstał, pochodzi z Renault Modusa. Użyto jej również w najnowszym Clio i Nissanie Micra. Okazuje się więc, że Note wywodzi się z mniejszego segmentu B, czyli aut miejskich. Ale to, co w nim najciekawsze konstruktorzy ukryli we wnętrzu.

Duże, wygodne przednie fotele i szeroka tylna kanapa dają poczucie przestrzeni i swobody. Dodatkowym atutem jest nisko poprowadzona płaszczyzna podłogi i podwójne dno bagażnika. Takie rozwiązanie pozwala na wykorzystanie dodatkowej przestrzeni, także pod Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tylne światła umieszczono w górnej części słupków, pozwoliło to na maksymalne poszerzenie otworu bagażnika. przednimi fotelami. W żadnym z obecnie sprzedawanych małych aut nie ma tyle miejsca co w Note. Nie uda nam się także znaleźć nowego auta segmentu C za cenę mniejszą niż 50 tys. zł.

 

Nissanowi wyjątkowo zgrabnie udało się połączyć cechy niewielkiego auta miejskiego z przestrzenią wnętrza oferowaną przez kompakty.

Filozofia konstruktorów Skody jest podobna, najtańszy Roomster kosztuje 46 400 zł, zaledwie o 500 zł więcej od Nota.

Niemniej jeśli chodzi o przestrzeń, Czesi pobili na głowę japońską konkurencję, a pod względem stylistycznym trudno je pomylić z jakimkolwiek kompaktem. Roomster jest zarówno autem miejskim jak i kombivanem.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Z tyłu wszyscy spodziewali się systemu drzwi przesuwanych, tymczasem ukryta w słupku klamka otwiera je w tradycyjny sposób. Przednie zawieszenie pochodzi z Fabii, natomiast z tyłu zamontowano belkę skrętną z pierwszej generacji Octavii. Trzeba przyznać, że naszym południowym sąsiadom udało się stworzyć coś niepowtarzalnego. Auto, które nie tylko łączy cechy dwóch segmentów, ale wygląda bardzo oryginalnie.

Jak przystało na nowy segment, w Skodzie znalazło się dużo nowatorskich rozwiązań. Na uwagę zasługuje przede wszystkim drugi rząd siedzeń, zamontowanych niezależnie od siebie. Każdy z foteli można składać i, co ważniejsze, całkowicie zdemontować. Nie sprawia to większych problemów bo pojedyncze krzesło waży zaledwie 16 kg. Fot. Bartłomiej Bałdyga: Note nie zachwyca materiałami wykończeniowymi, za to fotele są odpowiednio wyprofilowane i dostatecznie szerokie. Mankamentem okazuje się jednak mała szerokość siedzisk. Trzem dorosłym osobom w Roomsterze może być zbyt ciasno.

 

Silniki

 

Pięć osób na pokładzie i duża ładowność wymaga od silników sporej siły. Trudno więc zrozumieć dlaczego pod maską Skody można znaleźć zaledwie 64-konną jednostkę o pojemności 1,2 l. Ten mały silnik jest po prosu zbyt słaby.

Najmniejszy silnik pracujący w Nissanie 1,4 l/ 88 KM wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Do testu wybraliśmy auta z najtańszymi silnikami wysokoprężnymi. W obu przypadkach niewielkie diesle wyposażono w turbosprężarki, co pozwala na zachowanie odpowiedniej sprawności w mieście. Gorzej jest na trasie, szczególnie na Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze Roomstera jest nowoczesne i bardzo przejrzyste. Miejsca nad głową kierowcy jest pod dostatkiem. najwyższych biegach w obu autach wyraźnie brakuje mocy.

Pod maską Skody pracuje trzycylindrowe TDI o pojemności 1,4 l. Ten znany z innych modeli tej marki silnik, ostatnio został poddany modyfikacjom, tak, aby spełnił obowiązujące obecnie normy emisji spalin Euro IV. Największą jego zaletą jest długowieczność i bezawaryjna praca.

Do napędu Nota wykorzystano skonstruowany przez firmę Renault silnik dCi. Zaletami francuskiej jednostki jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo i cicha, kulturalna praca.

 

Wrażenia z jazdy

 

To, czego obawiałem się najbardziej jeżdżąc nową Skodą, szybko okazało się jej zaletą. Jest dużo wyższa od konkurenta i sprawiała wrażenie bardziej podatnej na boczne podmuchy wiatru. Pokonywanie kolein również budziło spore obawy. Tymczasem Roomster za sprawą 6- centymetrowej różnicy rozstawu kół przedniej i tylnej osi, zachowywał się bardzo stabilnie. Fot. Bartłomiej Bałdyga: Podwójne dno bagażnika i przesuwana kanapa, to prosty sposób na zwiększenie objętości bagażnika. Czyżby projektanci zawieszenia wzięli pod uwagę stan naszych dróg? Wszystko wskazuje na to, że po nowej Octavii, Skoda przygotowała kolejny samochód znakomicie dostosowany do naszych realiów. Jedyne zastrzeżenia miałem do jednostki napędowej – jest nieco zbyt hałaśliwa.

Note, jak chwalą się jego konstruktorzy, powinien zapewnić dużo przyjemności z jazdy. Nissan lepiej radzi sobie z pokonywaniem zakrętów, układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny, a zawieszenie sztywniejsze niż w Skodzie. Trudniej mu jednak pokonywać większe nierówności na drodze, które znacznie obniżają komfort jazdy. Jednak osoby preferujące bardziej dynamiczny styl jazdy z pewnością powinny wybrać Nissana.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dzięki wysokiej krawędzi dachu Roomster oferuje nieprzeciętną przestrzeń ładunkową - po usunięciu foteli aż 1780.  

Podsumowanie

 

Japońskie auto posiada sporo miejsca na bagaż i dla pięciu pasażerów. Oferuje także wiele przyjemności z jazdy. Nissan zaproponował auto o dużych wymiarach wewnętrznych i bardzo zgrabnej sylwetce.

Za to w Skodzie wszystko jest bardziej uniwersalne. Przed dłuższą podróżą możemy się pozbyć środkowego fotela i zyskać więcej swobody dla czterech osób. Możemy także zdecydować się na dodatkową opcję i przekształcić ten fotel w niewielki stolik. Konstruktorom tego auta nie można odmówić pomysłowości. W tej chwili jest to jeden z najbardziej funkcjonalnych samochodów, o tak niewielkich rozmiarach.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Nissan Note

Skoda Roomster

Przestronność wnętrza

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

                   Remis

 

Dynamika

Remis

 

Zużycie paliwa

Remis

 

Wyposażenie

 

+

Cena

                   Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Nissan Note

Skoda Roomster

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

3/6/diesel

Pojemność skokowa (cm3 )

1461

1422

Moc maksymalna (KM/obr/min)

68/4000

70/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

16,5

16,5

Prędkość maksymalna (km/h)

155

158

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42

42

Pojemność bagażnika (dm3 )

280/1332

450/1780

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 )

46

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km)

4,7/5,9

4,5/6,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

408,3/1691/155

420,5/168,4/160,7

Rozstaw osi (cm)

260

261,7

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/10

Cena (zł)

54 900 zł

56 900 zł

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

 Nissan Note (Visia)

Skoda Roomster (Roomster)

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

1000 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

-/-

Klimatyzacja

4090 zł

4500 zł

Radioodtwarzacz CD

Łącznie za AC 

700 zł

 S - standard

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • aston

    Nissan jest miejszy, ale łądniejszy, ma lepszy silnik, no i jakoś Nissan to moim zdnaiem pewniejsza foirma niż Skoda, której jednka trzeba przynać, że jest całkiem duża . Wybrałbym Note - w czarnym kolorze :D

  • juniores

    Roomster - syrena bosto po liftingu (z podstawowym silnikiem na nawet podobne osiągi...)

  • Poziomek

    Czy skoda przegrala jakis test kiedys? Nie, bo wkladaja mase kasy w marketing i sponsoring zamiast w jakosc. Rzygac juz sie chce ta Skodą i ich namolna reklama na kazdym miejscu.

  • Stralis540

    Wybrałbym Skode, poprostu uważam że "niemieckie" auta są lepsze!

  • 4asy

    siedziałem w skodzie. Z pozycji kierowcy bardzo ograniczona widoczność na boki no i grube słupki-masakra. A w nissanie jak w akwarium, a nawet lepiej bo akwarium nie ma lusterek bocznych a w note'ie są i to duże. Oparcie tylnych foteli w skodzie kończy mi się pod łopatkami a mam tylko 178cm wzrostu, trzeba wyciągac zagłówki żeby się oprzeć. NO I CENA. cZESKA SKODA TYLKO TROCHĘ DROŻSZA OD JAPOŃSKIEGO SAMOCHODU Z TRZYLETNIĄ GWARANCJĄ MECHANICZNĄ ??!!!!!. PROPONUJĘ PORÓWNAĆ SKODĘ Z COROLLĄ VERSO PONIEWAŻ PO DOKUPIENIU TAKIEGO WYPOSAŻENIA DO SKODY CO MA COROLLA VERSO CENY TYCH AUT SĄ ZBLIŻONE

  • Maniek-ol

    Skoda to jeden wielki badziew , jak też i VW. Gdzie u Niemców jakość i precyzja? Skoda i VW to poprostu SZMELCWAGEN. Fuj

  • centurion

    Maniek-ol ma chyba mózg wielkości orzeszka laskowego jeśli uwaza, że Skoda i VW to fuj. Gratuluje braku inteligencji ten "ktoś" prezentuje słownictwo ortodoksyjnego "dresiarza" spod budki z piwem trzeba być wariatem żeby wygadywać takie bzdury. VW i Skoda to super marki, które wywołują taką nienawiść u tej osoby być może dlatego, że są lepsze od jego ulubionej marki. Przykro mi człowieczku, ale taka jest brutalna prawda, VW i Skoda są po prostu rewelacyjne. Nieprawdą jest również, że w Skodzie jest słaba widoczność testowałem obydwa samochody i wiem, że Skoda ma bardzo dobrą widoczność.

  • Cubol

    Siedziałem i jechałem obydwoma autami... jeśli Note to auto rodzinne...to chyba dla Chińczyków ;). Pod względem miejsca w środku i w bagażniku... Note jest śmiesznie ciasny w porównaniu z Roomsterem. Fakt faktem, że gama silników w Skodzie to trochę... ehm... pomyłka... ale jechałem 1.9 TDI... nic dodać nic ująć. Dla mnie super. A Note niczym nie zachwyca. Zwykłe, małe, ani ładne ani brzydkie auto. Poza tym.. ktoś napisał japońskie auto ??... a mnie się coś zdaje że nissan to ma teraz więcej wspólnego z francuskim Renault niż z Japonią ;). A jakoś do "francuzów" nie mam przekonania ;)

  • Setryu

    No mam Skodę Roomster i w sumie mogę powiedzieć że naprawdę fajny samochód. Super widoczność z tyłu i dużo miejsca. Silnik ekologiczny ale troszke zbyt głośny. (chodzi jak w starych mercedesach beczkach) ;) Może najtańszą wersje się opłaca kupić ale te z lepszym wyposażeniem nie polecam, gdyż zza te pieniądze można mieć inne fane autko ;) Ja za moją dałem 70.000, można mieć za to fajnego Mercedesa A klasę ;p

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Nissan Note zdjęcia

Nissan Note dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Skoda Roomster dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Nissan Note Cena

Części dla marki Nissan

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

431 zł