Nissan Primera 1.8 hatchback

Zdzisław Podbielski
Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.
Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.
Nissan podkreśla, że Primerę zaprojektowano z myślą o rynku europejskim. W naszym kraju model ten nie jest zbyt popularny.

Nissan podkreśla, że Primerę zaprojektowano z myślą o rynku europejskim. W naszym kraju model ten nie jest zbyt popularny, chociaż oferta wydaje się interesująca.
 

 

Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.
Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.

Nową generację Primery zaprezentowano w 2001 r. Obecnie pojazd oferowany jest w trzech wersjach nadwoziowych - 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi.

 

Nadwozie

 

Specjaliści z Nissana twierdzą, że opracowali Primerę realizując koncepcję jednej bryły. Rzeczywiście, w rzucie bocznym nadwozie wygląda tak, jakby zakreślono go łukiem będącym wycinkiem koła. Charakterystyczny dla Nissana wlot powietrza tworzy atrapę chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł. Tak opracowane nadwozie nadaje Primerze wygląd wyróżniający ten pojazd od

Fot. Nissan: W droższej wersji wyposażenia nad górną krawędzią tablicy rejestracyjnej umieszczono kamerę przekazującą obraz w czasie cofania.
Fot. Nissan: W droższej wersji wyposażenia nad górną krawędzią tablicy rejestracyjnej umieszczono kamerę przekazującą obraz w czasie cofania.

innych aut tego segmentu. A konkurentów Primera ma sporo, np. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat czy Renault Laguna.

 

Oryginalne wnętrze

 

W sierpniu 2004 r. do salonów Nissana skierowano nieco zmodernizowaną wersję Primery. Zmiany nie były duże i głównie dotyczyły wnętrza nadwozia. Zastosowano materiały obiciowe lepszej jakości i nowy wzór deski rozdzielczej wraz z bardziej czytelnymi wskaźnikami. Uproszczono obsługę pulpitu sterującego, bodaj najbardziej krytykowanego elementu Primery. Wnętrze pojazdu jest wygodne i wykonane na dobrym poziomie jakościowym. Jednak wysocy pasażerowie siedzący z tyłu głowami dotykają do dachu, a kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

Fot. Nissan: Konsola środkowa deski rozdzielczej jest pulpitem sterującym, centralnie umieszczone wskaźniki zmuszają do odrywania wzroku od jezdni.
Fot. Nissan: Konsola środkowa deski rozdzielczej jest pulpitem sterującym, centralnie umieszczone wskaźniki zmuszają do odrywania wzroku od jezdni.

 

Silnik

 

Nabywca Primery ma do wyboru pięć silników - trzy benzynowe: 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l oraz dwa wysokoprężne: 1.9 dCi i 2.2 dCi. Ze względu na korzystną relację między ceną zakupu, wyposażeniem i osiągami wybraliśmy silnik benzynowy 1,8 l. Jest to jednostka napędowa konstrukcyjnie zunifikowana z silnikiem 1,6 l, ma 16 zaworów i dwa wałki

Fot. Nissan:  Bagażnik wersji hatchback ma objętość 450 l. Kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.
Fot. Nissan: Bagażnik wersji hatchback ma objętość 450 l. Kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

rozrządu umieszczone w głowicy wykonanej ze stopów lekkich.

 

Wrażenia z jazdy

 

Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów kierowca jest pod wrażeniem dwóch rozwiązań technicznych - świetnie opracowanego zawieszenia kół i kamery przekazującej obraz z tyłu pojazdu. Kamerę, oferowaną za dopłatą, umieszczono nad tylną tablicą rejestracyjną i po włączeniu biegu wstecznego przekazuje ona kolorowy obraz na ekran umieszczony w konsoli środkowej. Zawieszenie pojazdu nie tylko zapewnia duży komfort jazdy, ale i stabilizuje go w ruchu. Prowadzona przestrzennie tylna belka skrętna sprawia, że koła zawsze ustawiają się prostopadle do nawierzchni.

 

Wyposażenie i cena

 

Primera oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Visia, Acenta i Tekna. Nawet podstawowe wyposażenie jest bogate i obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, układ ABS i klimatyzację. Nissan Primera to wygodny samochód o dość przestronnym wnętrzu, dobrych własnościach jezdnych i konkurencyjnej cenie. Mimo tych zalet, model ten pozostaje nieco w cieniu konkurentów.

 

Wybrane dane techniczne

  

Typ silnika Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1769

Moc (KM) przy obr/min

116/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr)

163/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)188

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,0/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

541 x 176 x 148

Pojemność bagażnika (l)

450

Cena (zł)

77 900

 

Wybrane wyposażenie podstawowe:

 

2 przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne, kurtyny powietrzne, lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie, szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie, klimatyzacja, centralny zamek, radio CD, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty