|
|
|
|
|
Porównanie z konkurentami**Porówanie wyposażenia (S - standard, O - opcja, N - niedostępne)**
Model | Nissan Primera 1.8 | Opel Vectra 1.8 | Peugeot 406 1.8 |
Airbag kierowca/pasażer | S | S | S |
Poduszki boczne | S | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | O | S |
Radio | S | S | O |
Klimatyzacja | S | S | O |
Aluminiowe felgi | O | S | N |
Porównanie parametrów technicznych (hamulce: T - tarczowe, B - bębnowe)
Model | Nissan Primera 1.8 | Opel Vectra 1.8 | Peugeot 406 1.8 |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów na cylinder | 4 | 4 | 4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1769 | 1997 | 1761 |
Moc maks. (KM) | 114 | 115 | 112 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 158 | 170 | 155 |
Skrzynia biegów | manualna, pięciobiegowa | manualna, pięciobiegowa | manualna, pięciobiegowa |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/B |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 430 | 460 | 525 |
Długość (mm) | 4579 | 4490 | 4740 |
Masa własna (kg) | 1310 | 1285 | 1310 |
Ładowność (kg) | 470 | 540 | 650 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 | 195 | 185 |
Porównanie zużycia paliwa
Model | Nissan Primera 1.8 | Opel Vectra 1.8 | Peugeot 406 1.8 |
Miasto | 9,9 | 10,7 | 12,4 |
Poza miastem | 6,6 | 6,1 | 7 |
Średnie | 7,4 | - | 9 |
» Silnik
Czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 114 KM trafiła najpierw pod maskę Primery, by później znaleźć się w gamie silników oferowanych do nowego modelu Almery.
Do testu wybraliśmy Primerę z tym właśnie silnikiem i nadwoziem kombi. Zacznijmy od silnika: to zupełnie nowa konstrukcja - mimo czterech zaworów na cylinder jest bardzo elastyczny. Krzywa momentu obrotowego, który jest odpowiedzialny za zdolność do przyspieszeń w warunkach drogowych ma korzystny przebieg - maksimum osiąga już przy 2800 obr./min. Dzięki temu nie ma potrzeby zbyt częstego sięgania po dźwignię zmiany biegów. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie, drogi włączania poszczególnych biegów są bardzo krótkie, niczym w aucie sportowym. Za zespół napędowy konstruktorom należy się piątka.
Nadwozie i wnętrze
Tu w porównaniu z poprzednim modelem także zmieniło się sporo - inna jest przede wszystkim przednia część auta. Primera wygląda teraz dużo nowocześniej od poprzedniego modelu, który krytykowany był często właśnie za nudne kształty. Nowe są także lampy przednie, w kształcie migdałów, za dopłatą mogą być one ksenonowe. Tak właśnie było w testowym modelu. Nieco mniej widać różnice z boku nadwozia, a z tyłu oba modele - stary i nowy trudno odróżnić.
Wewnątrz zmiany są znacznie mniejsze, i choć objęły deskę rozdzielczą, trzeba dobrze się przyjrzeć by je zauważyć. Kształt tablicy wskaźników jest taki sam jak w poprzednim modelu, inne są właściwie tylko tarcze wskaźników. Uważny obserwator zauważy także nietypowy kształt radia, nie pasuje ono do innych aut, więc nie powinno być atrakcyjne dla złodziei. Nieco inaczej rozwiązano także sterowanie nawiewu i ogrzewania, testowy model wyposażony był w automatyczną klimatyzację, dostępną za dopłatą. Od niedawna ten bardzo przydatny w upały dodatek stanowi wyposażenie standardowe każdej Primery.
Fotele Primery są dość wygodne, choć na dłuższej trasie zdarzało nam się odczuwać ból kręgosłupa. Przydatny jest podłokietnik między fotelami, który pełni jednocześnie rolę uchwytu na puszki z napojami, a także schowka. Warto odnotować także występujące tylko w odmianie kombi gniazdko 12V w bagażniku czy ukryta w podłodze bagażnika kuweta. Wystarczy odwrócić dno bagażnika i już jest miejsce np. na kalosze czy przemoczone lub brudne ubranie.
Wyposażenie
Jak przystało na dość drogie auto segmentu D Primera jest bardzo dobrze wyposażona, lepiej niż większość konkurentów. Do standardu w modelu 1.8 Wagon należą ABS, alarm, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby w przednich i tylnych drzwiach, immobiliser, klimatyzacja, komputer, cztery poduszki gazowe, halogeny, wskaźnik temperatury zewnętrznej, wspomaganie układu kierowniczego, spryskiwacze reflektorów i radioodtwarzacz z systemem RDS. Lista opcji jest bardzo krótka, obejmuje m.in. ksenonowe reflektory, elektrycznie odsuwany dach, lakier metalizowany i wyższej klasy radioodtwarzacz ze zmieniaczem płyt CD. W autach z ksenonowymi reflektorami do standardu należy także samoczynne poziomowanie nachylenia świateł.
Jazda
Już poprzednia generacja Primery charakteryzowała się doskonale zestrojonym zawieszeniem. Nie inaczej jest wprzypadku nowego modelu. Auto dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu świetnie trzyma się drogi, niczym przyklejone. Nawet podczas jazdy z prędkościami zdecydowanie przekraczającymi dozwolone w naszym kraju nie można zmusić Primery do pod- czy nadsterowności, choć skłonność do zarzucania tyłem na zakrętach jest w autach z nadwoziem kombi dość częsta. Primera znosi niewzruszenie także poziome, krótkie nierówności, choć oczywiście odczuwa się je na kierownicy. Nawet dynamiczna jazda nie powoduje zbyt dużego zużycia paliwa, średnio w czasie testu Primera spaliła poniżej 10 l benzyny na 100 km, przy stale włączonej klimatyzacji.
Podsumowanie
Primera Wagon to z pewnością dobra propozycja dla kogoś, kto szuka sporego, rodzinnego auta z nadwoziem kombi. Zwłaszcza wersja z silnikiem 1.8 jest godna polecenia, gdyż łączy niezłe osiągi z niskim zużyciem paliwa. Auto jest doskonale wyposażone, niestety pociąga to za sobą wysoką cenę zakupu: około 79 tysięcy złotych. A to niestety dla wielu klientów o wiele za drogo.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?