Trudno jest zaimponować Europejczykom, ale Japończycy są cierpliwi. Od lat konsekwentnie starają się odebrać klientów rodzimym firmom, z coraz większym powodzeniem. W naturalny sposób firmy japońskie konkurują również ze sobą. Porównujemy Primerę i Avensis z nadwoziem sedan
napędzane silnikami o pojemności 1,8 l.
Cechy szczególne
Obaj konkurenci starają się zaprezentować swoje atuty w zupełnie inny sposób. Primera jawi się jako nowoczesne auto, o czym ma przekonywać kamera umieszczona z tyłu, której obraz wyświetlany na ekranie ma pomagać kierowcy podczas cofania. Nikt wcześniej nie oferował kamery w wyposażeniu standardowym. Ale to jeszcze nie koniec - klimatyzację czy
chociażby poczciwe radio trzeba uruchamiać dżojstikiem, a mniej zorientowani muszą przeczytać instrukcję obsługi, by zorientować się w jego obsłudze. W Avensis obsługa urządzeń jest tradycyjna i nawet tablica przyrządów umieszczona jest przy kierownicy. Toyota stawia na bezpieczeństwo - seryjna poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy - i na niezawodność, której jednak przeczy kiepska jakość montażu brytyjskich robotników. Za to bardziej przestronne wnętrze oferuje właśnie Avensis, zwłaszcza na tylnej kanapie. Toyota
ma również większy bagażnik o objętości 520 l, o 70 l więcej niż w Nissanie.
Silniki
Jednostka napędowa Primery z pojemności 1,8 l osiąga moc 116 KM. Lepsze wrażenie sprawia silnik Toyoty, który z tej pojemności uzyskuje 129 KM. Jest on bardziej elastyczny,
głównie za sprawą układu zmiennych faz rozrządu. Avensis jest szybsza od Primery, jednak zużycie paliwa obu pojazdów jest zbliżone. Przy spokojnej jeździe w mieście oba pojazdy zużywają około 10 l benzyny na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Avensis ma nieco lepsze własności jezdne, a w czym wydatnie pomaga dopracowany układ zawieszenia i seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy ESP. Z przodu co
prawda wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, lecz z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe. W Primerze jest odwrotnie - z przodu zawieszenie wielowahaczowe z kolumną prowadzącą, a z tyłu belka skrętna z drążkiem Scotta-Russela. Podczas szybko pokonywanych zakrętów Nissan staje się niestabilny. Za to Primera ma skuteczniejszy układ hamulcowy od Toyoty. Komfort podróżowania obniża nieco poziom hałasu, wyższy niż średnia konkurencyjnych autach tej klasy. To pewne zaskoczenie, gdyż współczynnik kształtu nadwozia Cx obu pojazdów jest niski.
Podsumowanie
Obaj konkurenci prezentują zbliżony poziom rozwoju konstrukcyjnego. Toyota ma przestronniejsze wnętrze i bardziej skuteczny układ zawieszenia. Za to Nissan wyróżnia się krótszą drogą hamowania. Oba auta mają zbliżone wyposażenie, jednak o 1900 zł tańsza jest Toyota. Zwolennikom Nissana pozostaje kamera.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Nissan Primera | Toyota Avensis |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Nissan Primera | Toyota Avensis |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1796 | 1794 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 116/5600 | 129/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 163/4000 | 170/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 10,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,6 | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 200 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 69 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,6 | 39,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 450 | 520 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 62 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,1/9,6 | 5,8/9,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 457 x 176 x 148 | 463 x 176 x 148 |
Rozstaw osi (cm) | 268 | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/12 |
Cena wersji sedan (zł) | 79 400 | 77 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Primera Visia | Avensis Luna |
Poduszki powietrzne | 6 | 5 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/- | S/S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/- |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | S |
Klimatyzacja automatyczna/manualna | S/- | -/S |
Kamera ułatwiająca parkowanie tyłem | S | - |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?