Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Primera kontra Toyota Avensis

Ryszard Polit
Fot. Nissan: Nissanowi zarzucano, że ma nienowoczesne nadwozia. Primera wygląda bardzo nowocześnie. Oferuje się wersję sedan (na zdjęciu), liftback i kombi.
Fot. Nissan: Nissanowi zarzucano, że ma nienowoczesne nadwozia. Primera wygląda bardzo nowocześnie. Oferuje się wersję sedan (na zdjęciu), liftback i kombi.
Na europejskim rynku dla Nissana najważniejszym modelem jest Primera, a dla Toyoty – Avensis.
Obaj producenci obiecują, że te modele zostały specjalnie opracowane, by spełnić wymagania Europejczyków. Który jest bliższy ideału?
Fot. Nissan: Nissanowi zarzucano, że ma nienowoczesne nadwozia. Primera wygląda bardzo nowocześnie. Oferuje się wersję sedan (na zdjęciu), liftback i
Fot. Nissan: Nissanowi zarzucano, że ma nienowoczesne nadwozia. Primera wygląda bardzo nowocześnie. Oferuje się wersję sedan (na zdjęciu), liftback i kombi.

 

Trudno jest zaimponować Europejczykom, ale Japończycy są cierpliwi. Od lat konsekwentnie starają się odebrać klientów rodzimym firmom, z coraz większym powodzeniem. W naturalny sposób firmy japońskie konkurują również ze sobą. Porównujemy Primerę i Avensis z nadwoziem sedan

Fot. Toyota: Toyota nieco inaczej podeszła do kwestii nowoczesności niż Nissan. Nadwozie Avensis jest bardziej stonowane stylistycznie, ale chromowany
Fot. Toyota: Toyota nieco inaczej podeszła do kwestii nowoczesności niż Nissan. Nadwozie Avensis jest bardziej stonowane stylistycznie, ale chromowany przód nawiązuje do dawnych, dobrych czasów.

napędzane silnikami o pojemności 1,8 l.

 

Cechy szczególne

 

Obaj konkurenci starają się zaprezentować swoje atuty w zupełnie inny sposób. Primera jawi się jako nowoczesne auto, o czym ma przekonywać kamera umieszczona z tyłu, której obraz wyświetlany na ekranie ma pomagać kierowcy podczas cofania. Nikt wcześniej nie oferował kamery w wyposażeniu standardowym. Ale to jeszcze nie koniec - klimatyzację czy

Fot. Nissan: Primera napędzana benzynowym silnikiem 1,8 l o mocy 116 KM jest autem nieco wolniejszym od Avensis.
Fot. Nissan: Primera napędzana benzynowym silnikiem 1,8 l o mocy 116 KM jest autem nieco wolniejszym od Avensis.

chociażby poczciwe radio trzeba uruchamiać dżojstikiem, a mniej zorientowani muszą przeczytać instrukcję obsługi, by zorientować się w jego obsłudze. W Avensis obsługa urządzeń jest tradycyjna i nawet tablica przyrządów umieszczona jest przy kierownicy. Toyota stawia na bezpieczeństwo - seryjna poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy - i na niezawodność, której jednak przeczy kiepska jakość montażu brytyjskich robotników. Za to bardziej przestronne wnętrze oferuje właśnie Avensis, zwłaszcza na tylnej kanapie. Toyota

Fot. Toyota: Silnik Toyoty 1,8 l/129 KM ma układ zmiennych faz rozrządu, który zapewnia dobrą elastyczność i kulturę pracy.
Fot. Toyota: Silnik Toyoty 1,8 l/129 KM ma układ zmiennych faz rozrządu, który zapewnia dobrą elastyczność i kulturę pracy.

ma również większy bagażnik o objętości 520 l, o 70 l więcej niż w Nissanie.  

 

Silniki

 

Jednostka napędowa Primery z pojemności 1,8 l osiąga moc 116 KM. Lepsze wrażenie sprawia silnik Toyoty, który z tej pojemności uzyskuje 129 KM. Jest on bardziej elastyczny,

Fot. Nissan:  Tablica przyrządów umieszczona jest centralnie, co jest modne, ale nie zawsze wygodne.
Fot. Nissan: Tablica przyrządów umieszczona jest centralnie, co jest modne, ale nie zawsze wygodne.

głównie za sprawą układu zmiennych faz rozrządu. Avensis jest szybsza od Primery, jednak zużycie paliwa obu pojazdów jest zbliżone. Przy spokojnej jeździe w mieście oba pojazdy zużywają około 10 l benzyny na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Avensis ma nieco lepsze własności jezdne, a w czym wydatnie pomaga dopracowany układ zawieszenia i seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy ESP. Z przodu co

Fot. Toyota: Tablica przyrządów nie utrzymana w klasycznym tonie.
Fot. Toyota: Tablica przyrządów nie utrzymana w klasycznym tonie.

prawda wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, lecz z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe. W Primerze jest odwrotnie - z przodu zawieszenie wielowahaczowe z kolumną prowadzącą, a z tyłu belka skrętna z drążkiem Scotta-Russela. Podczas szybko pokonywanych zakrętów Nissan staje się niestabilny. Za to Primera ma skuteczniejszy układ hamulcowy od Toyoty. Komfort podróżowania obniża nieco poziom hałasu, wyższy niż średnia konkurencyjnych autach tej klasy. To pewne zaskoczenie, gdyż współczynnik kształtu nadwozia Cx obu pojazdów jest niski.

 

Podsumowanie

 

Obaj konkurenci prezentują zbliżony poziom rozwoju konstrukcyjnego. Toyota ma przestronniejsze wnętrze i bardziej skuteczny układ zawieszenia. Za to Nissan wyróżnia się krótszą drogą hamowania. Oba auta mają zbliżone wyposażenie, jednak o 1900 zł tańsza jest Toyota. Zwolennikom Nissana pozostaje kamera.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Nissan Primera

Toyota Avensis 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Nissan Primera

Toyota Avensis

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1796

1794

Moc maksymalna (KM/obr/min)

116/5600

129/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

163/4000

170/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

10,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,6

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

194

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,6

39,6

Pojemność bagażnika (dm3
)

450

520

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

62

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

6,1/9,6

5,8/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

457 x 176 x 148

463 x 176 x 148

Rozstaw osi (cm)

268

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/12

Cena wersji sedan (zł)

79 400

77 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Primera Visia

Avensis Luna

Poduszki powietrzne

6

5

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/-

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

-

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

S

Klimatyzacja automatyczna/manualna

S/-

-/S

Kamera ułatwiająca parkowanie tyłem

S

-

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Nissan: Nisko opadająca linia dachu powoduje, że pasażer siedzący nas tylnej kanapie może odczuwać brak miejsca nad głową.
Fot. Nissan: Nisko opadająca linia dachu powoduje, że pasażer siedzący nas tylnej kanapie może odczuwać brak miejsca nad głową.
Fot. Toyota: Wnętrze Avensis jest nieco bardziej przestronne niż Primery.
Fot. Toyota: Wnętrze Avensis jest nieco bardziej przestronne niż Primery.
Fot. Toyota: Bagażnik Toyoty ma objętość 520 l – o 70 l więcej niż w Nissanie.
Fot. Toyota: Bagażnik Toyoty ma objętość 520 l – o 70 l więcej niż w Nissanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Nissan: Na przednich siedzeniach miejsca jest dosyć.
Fot. Nissan: Na przednich siedzeniach miejsca jest dosyć.
Fot. Nissan: Duma Nissana – pulpit sterujący rodem ze statku kosmicznego. Nad nim ekran z obrazem przekazywanym przez kamerę umieszczoną z tyłu. To już
Fot. Nissan: Duma Nissana – pulpit sterujący rodem ze statku kosmicznego. Nad nim ekran z obrazem przekazywanym przez kamerę umieszczoną z tyłu. To już XXI wiek.
Fot. Toyota: W Avensis – na zdjęciu - z przodu są tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. W Primerze jest odwrotnie – z przodu
Fot. Toyota: W Avensis – na zdjęciu - z przodu są tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. W Primerze jest odwrotnie – z przodu zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu belka skrętna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty