Nissan Pulsar. Udany powrót

Dariusz Dobosz
Nazwa nowego Nissana nawiązuje do neutronowej gwiazdy, emitującej impulsy elektromagnetyczne. Czy dla Pulsara to wróżba gwiazdorskiej kariery?
Fot. Nissan
Fot. Nissan

Trzeba przyznać, że kompaktowa nowość Nissana ma wszelkie zadatki, aby błysnąć w segmencie kompaktów. Oferuje duże nadwozie, niezwykle przestronne wnętrze, spory bagażnik, stabilne podwozie i ciekawą gamę silników. Nie można mieć zastrzeżeń ani do jakości wykonania ani do wyciszenia. Nawet cena wydaje się przystępna. Czyżby Nissanowi udało się stworzyć samochód bez wad ? Prawie, to i owo można Pulsarowi wytknąć

Zacznijmy jednak od tego, że nazwa Pulsar pojawiła się w Nissanie już w 1978 r. Używało jej kilka generacji aut o różnych formach nadwozia. Niektóre sprzedawane były też pod marką Datsun, ale wówczas pojawiał się przydomek Violet albo Sunny. Jeśli zatem nazwa Pulsar obiła się już komuś o uszy to spieszymy wyjaśnić, że ten obecny nie ma nic wspólnego z poprzednikami. To zupełnie nowa konstrukcja o największym w klasie rozstawie osi, zapewniająca najwięcej przestrzeni nogom jadących na tylnej kanapie.

Przestronność przedziału pasażerskiego jest rzeczywiście imponująca. Podobać może się również poziom wykończenia wnętrza, a zwłaszcza jakość użytych tworzyw sztucznych. Przyjemność jazdy Pulsarem potęgują wygodne fotele i poprawne wyciszenie wnętrza zarówno od strony silnika jak i podwozia. Ładnie prezentuje się deska rozdzielcza, choć

Fot. Nissan
Fot. Nissan

jej forma nie jest szczególnie wyrafinowana. Trochę razi „wysrebrzona”, wielofunkcyjna kierownica, ale stanowi seryjne wyposażenie więc nie ma co narzekać.

Pod względem komfortu jazdy kompakt Nissana prezentuje dwa oblicza. Stosunkowo twardo zestrojone zawieszenia nie dają powodów do narzekań na równych nawierzchniach. Wystarczy jednak wjechać na wyboisty fragment drogi by doświadczyć ich sztywności. Wówczas nie jest już tak miło. W takich warunkach pogarsza się też nieznacznie precyzja prowadzenia, choć trzeba przyznać, że generalnie Pulsar nie ma problemów ze stabilnością.

Najmocniejszy punkt Pulsara stanowi bez wątpienia silnik 1.2 DIG-T, który mieliśmy okazję wypróbować na ponad 200-kilometrowym dystansie. Przed ruszeniem jego moc maksymalna nie nastraja optymistycznie. Zaledwie 115 KM w aucie o długości blisko 4,4 m i masie 1258 kg. Hmm, to się nie może udać, kolejne ułomne dziecko downsizingu – bez ikry, polotu, brzmienia. Tak pomyśli każdy, kto zasmakował niektórych „perełek” technologii redukującej pojemność skokową i liczbę cylindrów. Ruch kluczyka i ....pierwsze miłe zaskoczenie. To czterocylindrowiec, więc nie terkocze jak zarzynana kosiarka i nie wibruje jak 20-letni diesel. Pracuje równiutko, cicho mruczy. Sprawdzamy zatem, co potrafi. I tutaj kolejna niespodzianka. Dynamika doładowanego 1.2 DIG-T może się podobać. Tym naprawdę da się sprawnie jeździć, zarówno w mieście jak i na trasie. Nawet elastyczność w pełni zadowala kierowcę, dopóki nie wjedzie w mocno pagórkowaty teren. Tam trzeba częściej redukować biegi, ale frajda z jazdy nie maleje. Jeszcze jeden „plus” to

Fot. Dariusz Dobosz
Fot. Dariusz Dobosz

zużycie paliwa, stosunkowo bliskie fabrycznemu ideałowi (6,5 l/100 km). Można oczywiście ponarzekać, że Pulsar 1.2 DIG-T ma gorsze osiągi i wyższe spalanie niż słabszy o 10 KM Golf, ale kompakt Volkswagena jest sporo lżejszy i ma lepszą charakterystykę momentu obrotowego. Mimo wszystko przy masie Nissana niewielki czterocylindrowiec zdecydowanie zasługuje na pochwałę.

Dzięki Pulsarowi Nissan wraca po ośmiu latach do segmentu C. I trzeba przyznać, że jest to powrót udany. Jak na samochód zbudowany od podstaw ma wyjątkowo mało mankamentów. Zresztą nie są one znaczące. Wszystko wskazuje na to, że Pulsar może pójść w ślady Qashqaia i osiągnąć wysoką sprzedaż. I to nie tylko dzięki swoim walorom użytkowym i nadwoziu, wyraźnie nawiązującym stylistycznie do kompaktowego SUV-a. Nie zapominajmy, że uzupełniając gamę aut w klasie kompaktów Nissan tworzy bardziej kompletną ofertę flotową, co z pewnością przyciągnie firmy. A to dzisiaj mocno napędza sprzedaż.

Wybrane dane techniczne Nissana Pulsar i konkurentów:

marka/model

Nissan Pulsar 1.2

Peugeot 308 1.2 PureTech

VW Golf VII 1.2 TSI

Cena (zł)

59 900

65 700

67 190

typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/5d

Hatchback/5d

Hatchback/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4387/1768/1520

4253/1804/1457

4255/1799/1452

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1540/1540

1559/1553

1549/1520

rozstaw osi (mm)

2700

2620

2637

masa własna (kg)

1258

1270

1135

pojemność bagażnika (l)

385/1395

398/1206

380/1270

pojemność zbiornika paliwa (l)

46

45

55

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Wtrysk paliwa, turbo, 16V

Wtrysk paliwa, turbo, 12V

Wtrysk paliwa, turbo, 16V

pojemność (cm3)

1197

1199

1197

liczba cylindrów

4

3

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/5

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

115/4500

110/5500

105/5000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

190/2000

205/1500

175/1550-4100

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

10,7

11,1

10,2

Prędkość maks. (km/h)

190

188

192

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,0

4,6

4,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

117

105

114

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty