Trzeba przyznać, że kompaktowa nowość Nissana ma wszelkie zadatki, aby błysnąć w segmencie kompaktów. Oferuje duże nadwozie, niezwykle przestronne wnętrze, spory bagażnik, stabilne podwozie i ciekawą gamę silników. Nie można mieć zastrzeżeń ani do jakości wykonania ani do wyciszenia. Nawet cena wydaje się przystępna. Czyżby Nissanowi udało się stworzyć samochód bez wad ? Prawie, to i owo można Pulsarowi wytknąć
Zacznijmy jednak od tego, że nazwa Pulsar pojawiła się w Nissanie już w 1978 r. Używało jej kilka generacji aut o różnych formach nadwozia. Niektóre sprzedawane były też pod marką Datsun, ale wówczas pojawiał się przydomek Violet albo Sunny. Jeśli zatem nazwa Pulsar obiła się już komuś o uszy to spieszymy wyjaśnić, że ten obecny nie ma nic wspólnego z poprzednikami. To zupełnie nowa konstrukcja o największym w klasie rozstawie osi, zapewniająca najwięcej przestrzeni nogom jadących na tylnej kanapie.
Przestronność przedziału pasażerskiego jest rzeczywiście imponująca. Podobać może się również poziom wykończenia wnętrza, a zwłaszcza jakość użytych tworzyw sztucznych. Przyjemność jazdy Pulsarem potęgują wygodne fotele i poprawne wyciszenie wnętrza zarówno od strony silnika jak i podwozia. Ładnie prezentuje się deska rozdzielcza, choć
jej forma nie jest szczególnie wyrafinowana. Trochę razi „wysrebrzona”, wielofunkcyjna kierownica, ale stanowi seryjne wyposażenie więc nie ma co narzekać.
Pod względem komfortu jazdy kompakt Nissana prezentuje dwa oblicza. Stosunkowo twardo zestrojone zawieszenia nie dają powodów do narzekań na równych nawierzchniach. Wystarczy jednak wjechać na wyboisty fragment drogi by doświadczyć ich sztywności. Wówczas nie jest już tak miło. W takich warunkach pogarsza się też nieznacznie precyzja prowadzenia, choć trzeba przyznać, że generalnie Pulsar nie ma problemów ze stabilnością.
Najmocniejszy punkt Pulsara stanowi bez wątpienia silnik 1.2 DIG-T, który mieliśmy okazję wypróbować na ponad 200-kilometrowym dystansie. Przed ruszeniem jego moc maksymalna nie nastraja optymistycznie. Zaledwie 115 KM w aucie o długości blisko 4,4 m i masie 1258 kg. Hmm, to się nie może udać, kolejne ułomne dziecko downsizingu – bez ikry, polotu, brzmienia. Tak pomyśli każdy, kto zasmakował niektórych „perełek” technologii redukującej pojemność skokową i liczbę cylindrów. Ruch kluczyka i ....pierwsze miłe zaskoczenie. To czterocylindrowiec, więc nie terkocze jak zarzynana kosiarka i nie wibruje jak 20-letni diesel. Pracuje równiutko, cicho mruczy. Sprawdzamy zatem, co potrafi. I tutaj kolejna niespodzianka. Dynamika doładowanego 1.2 DIG-T może się podobać. Tym naprawdę da się sprawnie jeździć, zarówno w mieście jak i na trasie. Nawet elastyczność w pełni zadowala kierowcę, dopóki nie wjedzie w mocno pagórkowaty teren. Tam trzeba częściej redukować biegi, ale frajda z jazdy nie maleje. Jeszcze jeden „plus” to
zużycie paliwa, stosunkowo bliskie fabrycznemu ideałowi (6,5 l/100 km). Można oczywiście ponarzekać, że Pulsar 1.2 DIG-T ma gorsze osiągi i wyższe spalanie niż słabszy o 10 KM Golf, ale kompakt Volkswagena jest sporo lżejszy i ma lepszą charakterystykę momentu obrotowego. Mimo wszystko przy masie Nissana niewielki czterocylindrowiec zdecydowanie zasługuje na pochwałę.
Dzięki Pulsarowi Nissan wraca po ośmiu latach do segmentu C. I trzeba przyznać, że jest to powrót udany. Jak na samochód zbudowany od podstaw ma wyjątkowo mało mankamentów. Zresztą nie są one znaczące. Wszystko wskazuje na to, że Pulsar może pójść w ślady Qashqaia i osiągnąć wysoką sprzedaż. I to nie tylko dzięki swoim walorom użytkowym i nadwoziu, wyraźnie nawiązującym stylistycznie do kompaktowego SUV-a. Nie zapominajmy, że uzupełniając gamę aut w klasie kompaktów Nissan tworzy bardziej kompletną ofertę flotową, co z pewnością przyciągnie firmy. A to dzisiaj mocno napędza sprzedaż.
Wybrane dane techniczne Nissana Pulsar i konkurentów:
marka/model | Nissan Pulsar 1.2 | Peugeot 308 1.2 PureTech | VW Golf VII 1.2 TSI |
Cena (zł) | 59 900 | 65 700 | 67 190 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5d | Hatchback/5d | Hatchback/5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4387/1768/1520 | 4253/1804/1457 | 4255/1799/1452 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1540/1540 | 1559/1553 | 1549/1520 |
rozstaw osi (mm) | 2700 | 2620 | 2637 |
masa własna (kg) | 1258 | 1270 | 1135 |
pojemność bagażnika (l) | 385/1395 | 398/1206 | 380/1270 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 46 | 45 | 55 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika | Wtrysk paliwa, turbo, 16V | Wtrysk paliwa, turbo, 12V | Wtrysk paliwa, turbo, 16V |
pojemność (cm3) | 1197 | 1199 | 1197 |
liczba cylindrów | 4 | 3 | 4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 115/4500 | 110/5500 | 105/5000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 190/2000 | 205/1500 | 175/1550-4100 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 10,7 | 11,1 | 10,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 190 | 188 | 192 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 5,0 | 4,6 | 4,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 117 | 105 | 114 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?