Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ DCT7 2WD. Test bestsellera z nowym sercem

Jakub Mielniczak
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji. Fot. Jakub Mielniczak
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji. Fot. Jakub Mielniczak
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji.

Druga generacja Qashqaia jest na rynku od 2013 roku. Wiosną 2017 roku auto przeszło faclifting, a minionej jesieni zaktualizowano gamę jednostek napędowych wprowadzając nowy, mocniejszy silnik podstawowy 1.3 l. Jednostka ta napędza także m.in. Renault Kadjara i nowego Mercedesa klasy A. W testowym aucie ma 160 KM, zestawiono ją z dwusprzęgłowym automatem, napędem na przednie koła i topową wersją wyposażenia Tekna+.

Nadwozie/wnętrze

Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki.
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji.

Fot. Jakub Mielniczak

Dojrzała - to najlepsze słowo opisujące sylwetkę testowego auta. Trudno w niej znaleźć jakieś spektakularne elementy stylistyczne, ale to właśnie spójna, acz nowoczesna linia nadwozia może być tym, za co klienci od lat kochają ten model. Nasza testówka wyróżniała się niebieskim lakierem (3000 zł dopłaty) i 19-calowymi felgami, seryjnymi w odmianie Tekna+. Po otwarciu drzwi, pierwszym co zwraca uwagę, to ciekawie wykończone siedziska i oparcia skórzanych foteli. Można dyskutować o ich estetyce, za to są bardzo wygodne. Może nie mają rewelacyjnego trzymania bocznego, ale długa jazda w trasie nie powoduje zmęczenia i bólu pleców. Fotele mają elektryczną regulację, regulację podparcia lędźwiowego i podgrzewanie. Szkoda, że jego przyciski umieszczono w bezsensownym miejscu, na tunelu środkowym, pod podłokietnikiem. Wnętrze wykonano z dobrych materiałów, chociaż oczywiście twarde tworzywa też występują. Sporo jest miękkich wstawek ze sztucznej skóry z estetycznymi przeszyciami, a całość robi naprawdę dobre wrażenie. Wrażenie, które niestety mija, gdy przyjrzymy się systemowi inforozrywki pochodzącemu z nieco innej epoki. Grafika mapy nawigacji nie jest w najlepszej rozdzielczości, podobnie jak obraz z kamery cofania. Samo menu też trudno nazwać intuicyjnym. Na pocieszenie mamy duże, czytelne, klasyczne wskaźniki z centralnym wyświetlaczem komputera pokładowego, przyjemną w dotyku kierownicę i pozostawione fizyczne pokrętło regulacji głośności systemu audio, które nie jest rzeczą oczywistą w dzisiejszych „skomputeryzowanych” autach. Wnętrze naszej testówki rozświetlał szklany, panoramiczny dach z odsuwaną roletą. Z jednej strony pozwala na podziwianie krajobrazu np. podczas wycieczki górskimi serpentynami, z drugiej zaś ogranicza nieco miejsce nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. Granicą wzrostu jest w tej sytuacji 180 cm, osoby wyższe będą dotykały głowami podsufitki. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, tak na nogi, jak i na wysokości ramion. Bagażnik o niezbyt imponującej pojemności 410 l ma regularne kształty, podwójną podłogę i jest wykończony przyjemną w dotyku wykładziną. System audio sygnowany przez Bose nieco rozczarowuje. Ciężko uzyskać satysfakcjonujące brzmienie, bez nadmiernej ilości basów.

Napęd/prowadzenie

Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki.
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji.

Fot. Jakub Mielniczak

Najmocniejszy dostępny silnik benzynowy zamontowany pod maską redakcyjnego auta ma 160 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w przedziale 1600-3500 obr/min. Parametry te pozwalają na żwawą jazdę zarówno w trasie, jak i po mieście. Katalogowo auto przyspiesza 0-100 km/h w 9,9 s i osiąga prędkość maksymalną 198 km/h. Subiektywnie samochód jest dość dynamiczny, rozpędzanie przebiega gładko i bez wysiłku. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna działa dobrze, a zmiany biegów są niewyczuwalne. Bez potrzeby nie żongluje biegami, a w trybie ręcznej zmiany przełożeń reaguje natychmiastowo.

Zużycie paliwa w ruchu miejskim wynosi ok. 10 l/100 km, w trasie da się zejść do ok. 7 l/100 km. W cyklu mieszanym 160-konny Qashqai zużyje ok. 8,5 l/100 km. Są to wyniki gorsze niż deklarowane przez producenta, ale akceptowalne dla samochodu o tych gabarytach. Nie jest możliwe dokupienie napędu na 4 koła dla testowanego benzyniaka, taka opcja istnieje w przypadku 150-konnego diesla. Dźwięk silnika podczas spokojnej jazdy nie irytuje, dopiero w czasie wkręcania go na wysokie obroty do uszu podróżujących dociera niezbyt przyjemny warkot. Generalnie rzecz biorąc przyznać trzeba, że kabina pasażerska jest nieźle wyciszona i i nawet przy prędkościach autostradowych wewnątrz Qashqaia nie jest zbyt głośno. Układ jezdny testowanego crossovera zestrojono twardo. Zbyt twardo. Niestety, dość znacznie cierpi na tym komfort jazdy. Auto podskakuje na krótkich nierównościach, co na dłuższą metę jest męczące. Niestety, twarde zawieszenie nie czyni z Qashqaia króla serpentyn. Prowadzenie po zakrętach jest poprawne, jednak przy szybszym wejściu w łuk, czuć wychylanie się nadwozia na boki. Układ kierowniczy działa dość lekko, ale daje niezłe wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. Hamulce okazują się wystarczające, w czasie testu nie zaobserwowaliśmy zjawiska fadingu nawet po kilku następujących po sobie hamowaniach z wyższych prędkości. Na pokładzie odmiany Tekna+ zainstalowano wszystkie dostępne systemy asystujące kierowcy. Wśród nich są: system rozpoznawania znaków drogowych, układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas parkowania oraz układ kamer 360 stopni.

Ceny

Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki.
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji.

Fot. Jakub Mielniczak

Testowana wersja Qashqaia kosztuje ponad 145 tys. zł. Z jednej strony to niemało, z drugiej zaś wyposażenie Tekna+ jest kompletne, dopłaty wymaga jedynie lakier metalizowany, perłowy lub specjalny. Układ napędowy taki, jak w redakcyjnym egzemplarzu można mieć też w innych odmianach, począwszy od najtańszej Visia za 101 290 zł. Porównywalna, 150-konna Skoda Karoq 1.5 TSI z napędem na przód i skrzynią DSG kosztuje od 112 850 zł, ale jeżeli doposażymy ją do poziomu Qashqaia Tekna + okaże się, że ceny są podobne.

Podsumowanie

Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki.
Nissan Qashqai to klasyka kompaktowego crossovera. Auto od lat jest hitem sprzedaży, także w Polsce. Jesienią pod maski tego szlagieru trafiły nowe silniki. Ewidentnie zbyt slaby silnik 1.2 DIG-T został zastąpiony niewiele większym, ale wyraźnie mocniejszym 1.3 DIG-T. Właśnie takie auto trafiło do naszej redakcji.

Fot. Jakub Mielniczak

Qashqai to dojrzała i przemyślana konstrukcja, która nie traci na atrakcyjności. Twarde zawieszenie jest rekompensowane dobrą jakością wykonania i dobrze działającym zespołem napędowym. Nissan dba o to, by jego bestseller był ciągle ciekawą propozycją na rynku i bez wątpienia jego starania przynoszą oczekiwane rezultaty.

Plusy:
- niezła dynamika;
- dobra jakość wykonania;
- bogate wyposażenie (Tekna+).

Minusy:
twarde zawieszenie ograniczające komfort jazdy;
niedzisiejszy system inforozrywki;
przeciętna pojemność bagażnika.

Dane techniczne Nissana Qashqai i wybranych konkurentów


Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 KM Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Skoda Karoq 1.5 TSI 150 KM
Silnik/pokemność1332 ccm, R4, benzynowy turbo 1598 ccm,R3, benzynowy turbo 1498 ccm, R4, benzynowy turbo
Moc 160 KM przy 5500 obr./min 180 KM  przy 6000 obr/min 150 KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy 260 Nm przy 1600-3500 obr./min 250 Nm przy 1650 obr/min 250 Nm przy 1300-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa automatyczna, napęd przedni 8-biegowa automatyczna, napęd przedni 7-biegowa automatyczna, napęd przedni
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1560\1560 1579\1587 1541\1541
Rozstaw osi (mm) 264626752638
Pojemność bagażnika (l) 410520521
Pojemność zbiornika paliwa (l) 555355
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4380\1806\1590 4447\1841\1624 4382\1841\1605
Typ nadwozia/liczba drzwi SUV / 5 SUV / 5 SUV / 5
Prędkość maksymalna (km/h) 198206207
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,988,6
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km (producent) 7,3 l/100 km (producent) 7,3 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 163164157
Masa własna 1482 kg 1300 kg 1318 kg
Cena od 101 290 zł (Visia) od 123 400 zł od 115 250 zł

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty