Nissan RE-LEAF. Zasilanie zawsze i wszędzie, gdzie jest taka potrzeba

Mariusz Michalak
Nissan RE-LEAF.Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.Fot. Nissan
Nissan RE-LEAF.Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.Fot. Nissan
Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.

Prototyp o nazwie RE-LEAF został zaprojektowany na bazie osobowego Nissana LEAF, czyli pierwszego na świecie produkowanego seryjnie samochodu elektrycznego.

Oprócz zmian konstrukcyjnych, które umożliwiają jazdę po drogach pokrytych na przykład fragmentami gruzu, RE-LEAF jest wyposażony w odporne na działanie czynników atmosferycznych gniazda umieszczone w karoserii pojazdu, do których można podłączyć urządzenia zasilane napięciem 110-230 V. Źródłem zasilania jest akumulator litowo-jonowy o dużej pojemności.

Nissan RE-LEAF.Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne
Nissan RE-LEAF.

Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.

Fot. Nissan

Nissan RE-LEAF może wjechać na teren dotknięty klęską żywiołową, żeby zapewnić mobilne źródło zasilania podczas akcji usuwania jej skutków. Zintegrowany system zarządzania energią może być wykorzystywany do zasilania sprzętu medycznego, urządzeń radiokomunikacyjnych, oświetlenia i innego sprzętu wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych.

Klęski żywiołowe są główną przyczyną przerw w dostawach prądu. Autorzy opublikowanego w 2019 roku raportu Banku Światowego stwierdzają, że w latach 2000-2017 klęski żywiołowe i zmiany klimatyczne były przyczyną 37% przerw w dostawach prądu na terenie Europy oraz 44% przypadków zaniku zasilania w Stanach Zjednoczonych w tym samym okresie.

Przywrócenie dostaw prądu przerwanych na skutek klęski żywiołowej zajmuje zwykle od 24 do 48 godzin, w zależności od skali szkód. W tym czasie elektryczne samochody o zerowym poziomie emisji mogą być wykorzystywane jako mobilne źródła zasilania.

Dzięki technologii Nissan Energy Share, samochód elektryczny staje się mobilnym źródłem energii zmagazynowanej w akumulatorze, która może zostać wykorzystana do zasilania domów i infrastruktury użyteczności publicznej. Ten niezwykle praktyczny model dystrybucji energii może zostać także zastosowany w celu stabilizowania podaży i popytu na elektryczność.

Nissan RE-LEAF.Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne
Nissan RE-LEAF.

Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.

Fot. Nissan

RE-LEAF korzysta z analogicznego układu dwukierunkowego ładowania, jak seryjny Nissan LEAF, w którym system ten jest standardowym elementem wyposażenia od chwili jego premiery rynkowej w 2010 roku. W praktyce oznacza to, że LEAF może nie tylko pobierać energię, aby doładować akumulator o dużej mocy, ale także przesyłać energię do sieci za pomocą interfejsu V2G lub bezpośrednio zasilać urządzenia elektroniczne dzięki technologii V2X (interfejs pojazd - dowolne urządzenie).

Nissan LEAF e+ jest wyposażony w akumulator, którego pojemność przy pełnym doładowaniu wynosi 62 kWh. Może on zostać wykorzystany jako mobilna elektrownia, aby zapewnić zasilanie śrej wielkości gospodarstwa domowego w Europie przez sześć dni.

Wykorzystywany podczas akcji usuwania skutków klęsk żywiołowych RE-LEAF może zasilać jednocześnie wiele urządzeń. Poniżej przedstawiono pobór prądu przez przykładowe urządzenia o napięciu 230 V:

  • Elektryczny młot pneumatyczny – 24 godziny – 36 kWh
  • Wentylator nadciśnieniowy – 24 godziny – 21,6 kWh
  • Kocioł gastronomiczny o pojemności 10 litrów – 24 godziny – 9,6 kWh
  • Respirator do intensywnej terapii – 24 godziny – 3 kWh
  • Reflektory LED o mocy 100 W – 24 godziny – 2,4 kWh

Po przywróceniu zasilania na danym obszarze akumulatory samochodów elektrycznych mogą zostać doładowane, a pojazdy mogą służyć jako zeroemisyjny środek transportu o zasięgu do 385 km (WLTP) na jednym ładowaniu w przypadku modelu LEAF e+.

Specyfikacja techniczna Nissana RE-LEAF

Model bazowy

Nissan LEAF Tekna

Opony

Opony terenowe BF Goodrich Baja, 225/65/17

Obręcze kół

Compomotive MO5 8” x 17”

Nadkola

Specjalne nadkola o szerokości 40 mm z kompozytu GRP

Prześwit

225 mm

Rozstaw osi
(przód/tył)


1830 mm / 1890 mm (zwiększony z 1740 mm / 1760 mm)

Wskazany czas ładowania został obliczony przy założeniu, że akumulator jest naładowany w 20%, a do ładowania wykorzystana została szybka stacja ładowania CHAdeMO (50 kW). Czas ładowania może różnić się w zależności od warunków ładowania, typu i stanu ładowarki, temperatury akumulatora i temperatury powietrza w momencie użycia.

Typ ładowarki

Akumulator 40 kWh

Akumulator 62 kWh

Gniazdko domowe 2,3 kW

18 godz. (0-100%)

32 godz. (0-100%)

Typ 2 7 kW

7,5 godz. (0-100%)

11,5 godz. (0-100%)

CHAdeMO 50 kW

60 minut (20-80%)

90 minut (20-80%)

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty