Nissan Sunny (1990 – 1995)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. AME: Sunny posiada ponadczasową linię nadwozia
Fot. AME: Sunny posiada ponadczasową linię nadwozia
Solidność wykonania i niezawodność jest najlepszą rekomendacją dla Nissana Sunny, choć najmłodszy rocznik tego modelu ma już powyżej dziesięciu lat.

 

 

Nissan Sunny zadebiutował na początku 1990 r. W ciągu roku zaprezentowana została pełna gama nadwozi (hatchback 3- i 5-drzwiowy, sedan, kombi). Pod osobną nazwa 100 NX

Fot. AME: Sunny posiada ponadczasową linię nadwozia
Fot. AME: Sunny posiada ponadczasową linię nadwozia

produkowany był także model coupé.

Kabina auta jest poprawna, choć w tym segmencie nie należy oczekiwać zbyt wielkiej przestronności. Oczywiście z przodu jest sporo miejsca, fotele trzymają dobrze. Z tyłu już ciaśniej (krótkie siedziska). Ergonomicznie rozplanowany jest także kokpit, choć tworzywa wykończeniowe reprezentują średnią klasę (są twarde). Za to spasowano je bardzo dobrze. W samochodzie, nawet po latach, nic nie trzeszczy i nie piszczy.

Bagażniki Nissana, w zależności od rodzaju nadwozia, mają od 330 l w coupé do 460 w kombi.

Zawieszenie Sunny to: z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu w pełni niezależny układ z kolumnami opartymi o podwójne wahacze poprzeczne. Jest to korzystne wyważenie pomiędzy komfortem a jakością prowadzenia.

           


Fot. AME: Japońskie auto jest cenione za trwałość i solidność wykonania
Fot. AME: Japońskie auto jest cenione za trwałość i solidność wykonania

Silniki

 

Jednostki napędowe Nissana Sunny są trwałe i wytrzymałe. Najpopularniejszym silnikiem jest 1,4 l o mocy 75 lub 87 KM. Ten słabszy pochodzi z wersji gaźnikowej produkowanej do 1993 r. Późniejsze mają wtrysk paliwa. Osiągi obu wersji są przyzwoite, a zużycie paliwa jest zadowalające. Kolejny silnik ma pojemność 1,6 l, a w zależności od daty produkcji moc 90 lub 102 KM. Jest on w zasadzie rozwinięciem poprzedniego i oczywiście zapewnia lepsze osiągi przy niewielkim wzroście zużycia paliwa.

143-konny silnik o pojemności 2,0 l montowany był w wersji GTi. Ma on dobre osiągi i jak poprzednie jednostki także jest bezawaryjny.

Najmocniejszy silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ma moc 223 KM i jest prawie nieosiągalny na naszym rynku. W swoim czasie dzięki niemu Nissan odnosił sukcesy w rajdach.

W ofercie znalazł się także jeden diesel – adresowany do kierowców oszczędnych i nie spieszących się. Dwulitrowa jednostka wolnossąca (z wtryskiem do komory wirowej za pomocą

Fot. AME: Kupując ten model Nissana nie mamy co liczyć na bogate wyposażenie
Fot. AME: Kupując ten model Nissana nie mamy co liczyć na bogate wyposażenie

pompy rozdzielaczowej) ma moc 75 KM, jest ospała, ale zużywa niewiele oleju napędowego. Do tego jest niezawodna z przebiegami do 300 tys. km.

Użytkownicy miewają niewielkie problemy z silnikami gaźnikowymi. Układ zasilania podatny jest na rozregulowywanie, mogą też się pojawiać kłopoty z automatycznym układem rozruchowym.

 

Eksploatacja

 

Spokojna i nie wyróżniająca się sylwetka z początku lat dziewięćdziesiątych okazała się sukcesem Nissana Sunny także obecnie. Kupując samochód, nie mamy wrażenia posiadania pojazdu zabytkowego o opatrzonej linii.

Na liście uwag występujących usterek jest podatność układu elektrycznego na wilgoć (przewody zapłonowe wysokiego napięcia), awarie silnika wentylatora chłodnicy, alternatora, nieszczelności pompy wodnej, zapiekanie się zacisków układu hamulcowego (modele z początku produkcji), defekty skrzyni biegów (problemy z 5 biegiem). Sunny ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne.

Fot. AME: Najpopularniejszym silnikiem montowanym w Sunny jest 1,4 l o mocy 75 lub 87 KM
Fot. AME: Najpopularniejszym silnikiem montowanym w Sunny jest 1,4 l o mocy 75 lub 87 KM

Ogniska rdzy mogą jednak pojawiać się na stykach progów i tylnych błotników, obsad kolumn resorujących i klapie bagażnika.

 

Nissan Sunny (występuje także pod nazwą Pulsar) to dobra inwestycja w tani i generalnie niezawodny samochód. Pomimo szerokiej oferty (w tamtych latach) producenta, na naszym rynku nie ma dużego wyboru. Większość aut ma też ubogie wyposażenie standardowe: w niektórych wersjach brakuje obrotomierza, wspomagania kierownicy, elektrycznie otwieranych okien. Trudniej trafić kombi 4x4, wersję GTi czy coupé 100 NX. Ta usportowiona odmiana Sunny, z dość miłą dla oka linią nadwozia, może być atrakcyjną propozycją dla młodych osób pragnących mieć dynamiczny pojazd z dobrymi osiągami. Część samochodów oferowanych na giełdach i w komisach ma zamontowaną instalację gazową, z którą dobrze współpracują silniki.

           

Wady:                                                                  

- mało miejsca z tyłu

- ubogie wyposażenie seryjne

- drogie oryginalne części zamienne

 

Zalety:

- solidne wykonanie

- dobre zabezpieczenie antykorozyjne

- trwałe silniki

 

Historia modelu

1990 – premiera nowego modelu Sunny w styczniu; pełna gama nadwozi

1991 – pojawia się model GTi-R

1993 – niewielki face lifting modelu (m.in. modernizacja silników)

1995 – prezentacja następcy Sunny – Almery

1996 – koniec produkcji modelu 100 NX

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1991

1992

1993

1994

1995

1.4

3,8-6,9

3,8-7,0

5,0-7,0

5,2-9,8

6,3-10,2

1.6

3,9-5,9

4,2-6,5

4,4-8,0

4,4-8,9

8,8-9,9

2.0i

-

5,5-6,5

5,6-7,1

-

-

2.0D

3,8-6,9

3,8-7,5

4,3-7,4

5,0-10,5

4,7-11,5

 

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji nadwozia.

 

Wybrane dane techniczne*

 

Silnik

1.4 16V

1.6 16V

2.0 i

2.0 GTi-R

2.0 D

Pojemność skokowa (cm³)

1392

1597

1998

1998

1973

Moc (KM/obr./min.)

87/6000

102/6000

143/6400

220/6400

75/4800

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

116/4000

136/4000

178/4800

267/4800

132/2800

Prędkość maks. km/h)

170

180

210

223

154

Przyspieszenie 0-100 km (s)

12,5

10,7

8,2

6,4

15,4

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

5/6,4/8,2

5,4/7,2/8,6

6,5/8,1/11,3

8,1/10,6/13,2

4,5/6,3/6,9

Opony

155 SR13

175/70 SR13

185/60 HR14

195/55 VR14

175/70 SR13

Zbiornik paliwa (l)

50

Objętość bagażnika (dm³)

430/1290

Rozstaw osi (cm)

243

Rozstaw kół przód/tył (cm)

144,4/143

Średnica zawracania (m)

10,1

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

414,5/167/139,5

Masa własna (kg)

1010

1000

1090

1190

1090

 

* dane producenta z 1994r. modelu hatchback 5-drzwiowy

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty