Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan X-Trail 2.2 dCi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: X-Trail to jeden z kilku modeli Nissana należących do grupy aut rekreacyjno-terenowych. Model ten skutecznie łączy komfortową jazdę po asfalcie z możliwościami pokonywania trudniejszego terenu.
Fot. Ryszard Polit: X-Trail to jeden z kilku modeli Nissana należących do grupy aut rekreacyjno-terenowych. Model ten skutecznie łączy komfortową jazdę po asfalcie z możliwościami pokonywania trudniejszego terenu.
SUV-y cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jednym dają poczucie bezpieczeństwa, innym – pewność siebie.

Samochody rekreacyjno-terenowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jednym dają poczucie bezpieczeństwa, a innym - pewność siebie. Potentatem w produkcji takich aut jest Nissan.

Fot. Ryszard Polit: X-Trail to jeden z kilku modeli Nissana należących do grupy aut rekreacyjno-terenowych. Model ten skutecznie łączy komfortową jazdę
Fot. Ryszard Polit: X-Trail to jeden z kilku modeli Nissana należących do grupy aut rekreacyjno-terenowych. Model ten skutecznie łączy komfortową jazdę po asfalcie z możliwościami pokonywania trudniejszego terenu.

 

Samochody rekreacyjno-terenowe, zwane SUV-ami, mają umożliwiać jazdę po bezdrożach i asfalcie. Pogodzeniem tych sprzeczności zajęła się firma Nissan w modelu X-Trail, którym jeździliśmy. Wybraliśmy silnik wysokoprężny 2,2 l o mocy 136 KM.

Fot. Ryszard Polit: X-Trail napędzany silnikiem wysokoprężnym 2,2 l o mocy 136 KM jest autem dość żwawym, jednak głośnym.
Fot. Ryszard Polit: X-Trail napędzany silnikiem wysokoprężnym 2,2 l o mocy 136 KM jest autem dość żwawym, jednak głośnym.

 

Cechy szczególne

 

Z licznej rzeszy konkurentów X-Trail wyróżnia się sposobem przeniesienia napędu, dzięki któremu nawet w trudniejszym terenie radzi sobie całkiem nieźle. Kształt nadwozia nie jest przesadnie agresywny. Pojazd ma obszerne wnętrze, co jest zresztą typowe dla samochodów typu SUV.  Zwraca uwagę centralne umieszczenie wskaźników, co staje się manierą stylistów tej firmy. W każdym razie z odczytywaniem wskazań prędkości jazdy czy obrotów silnika nie ma problemów. Przydatne są liczne półki i schowki w

Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów umieszczono na środku, ale jest ona czytelna. Pokrętła regulacji nawiewu powietrza umieszczone na konsoli środkowej
Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów umieszczono na środku, ale jest ona czytelna. Pokrętła regulacji nawiewu powietrza umieszczone na konsoli środkowej są nieco za małe.

kabinie pasażerskiej. Bagażnik o objętości 410 l nie jest zbyt duży. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa ma płaską podłogę.

 

Silnik i napęd

 

Jednostka wysokoprężna z pojemności 2,2 l osiąga moc 136 KM. Zasilana jest układem common rail i doładowana turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny, z chłodnicą powietrza. Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią przekładniową. W Nissanie zastosowano elektronicznie sterowany napęd na obie osie, wykorzystujący sprzęgło

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 410 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 410 l.

elektromagnetyczne. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby pracy układu przeniesienia napędu, których wyboru dokonuje przyciskiem na tablicy przyrządów. Do jazdy po asfalcie przy dobrej pogodzie stosuje się napęd tylko na przednią oś (2WD). Do jazdy po wertepach należy włączyć stały napęd na przednią i tylną oś przekazywany w stosunku 57:43 ("lock"). W trybie "auto" napęd przekazywany jest na przednia oś, ale jeśli czujniki wykryją poślizg kół, część momentu obrotowego jest automatycznie kierowana także na oś tylną.

 

Wrażenia z jazdy

 

X-Trail ma dobre własności jezdne podczas jazdy po asfalcie. W warunkach gorszej przyczepności ogumienia pomagają napęd na obie osie i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Z powodu wysoko położonego środka ciężkości trudno oczekiwać sportowych możliwości

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.

pokonywania wiraży. Komfort jazdy po utwardzonych drogach jest przyzwoity, a zawieszenie ma raczej twardą charakterystykę. Zadziwiająco dobre są również czasy rozpędzania pojazdu, w czym zasługa silnika. Szczególnie rozpędzanie na wyższych biegach można uznać za dość dynamiczne, biorąc pod uwagę masę i wielkość pojazdu. Zużycie paliwa w mieście na poziomie 9 l na 100 km jest typowe dla aut typu SUV. Niestety, silnik pracuje zbyt głośno, a hałas jest uciążliwy podczas dłuższych podróży. Na pochwałę zasługują precyzyjna zmiana biegów i wygodne przednie fotele. Nissan dość dobrze radzi sobie również podczas jazdy w terenie.

 

Podsumowanie

 

Doświadczonym konstruktorom Nissana udało się osiągnąć udany kompromis między własnościami jezdnymi na asfalcie i dzielnością w terenie. Jedynie wzmożony hałas obniża komfort jazdy. X-Trail wzbudza zaufanie i oferowany jest w przyzwoitym poziomie wyposażenia standardowego.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2184

Moc maksymalna (KM/obr/min):

136/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

314/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

7,8

Prędkość maksymalna (km/h):

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

70*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,6

Pojemność bagażnika (dm3):

410

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,2/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

451 x 177 x 167

Rozstaw osi (cm):

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena wersji Comfort (zł):

124 800

 

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

****

Dynamiczny silnik wysokoprężny z układem common rail ma nieco za wysoki poziom drgań.

Poziom hałasu

***

Dość wysoki poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Nissana jest nieco krótsza niż droga hamowania Hyundaia Terracan.

Dynamika

****

Nissan jest szybszy niż Hyundai terracan 2.9 CRDI/150 KM.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa w mieście na poziomie 9 l/100 km jest typowe w tej klasie pojazdów.

Nowoczesność konstrukcji

*****

Skuteczny układ przeniesienia napędu.

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate.

 

Wyposażenie seryjne:

Nissan X-Trail Comfort

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/-

Klimatyzacja automatyczna

S

Radioodtwarzacz CD

S

 

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty