Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Norma czystości spalin Euro 2

Data publikacji: Autor: (gt)

Kolejny cios w importowane

Prawdopodobnie we wrześniu wejdzie w życie rozporządzenie zakazujące importu do Polski samochodów, które nie posiadają świadectwa homologacji potwierdzającego, iż spełniają normę Euro 2.

Euro 2 to norma ekologiczna, obowiązująca w krajach Unii Europejskiej od 1996 roku. Samochody, które jej nie spełniają już wkrótce nie będą mogły być sprowadzane do Polski. Rozporządzenie na ten temat ma ukazać się na początku września.

Obowiązuje już dziś
Należy jednak pamiętać, że samochody po raz pierwszy rejestrowane w Polsce, na badaniu technicznym muszą już teraz spełniać normę Euro 2. W przeciwnym razie nie są dopuszczone do ruchu. Różnica polega na tym, że w planowanym rozporządzeniu chodzi o świadectwo homologacji (wystawiane w momencie produkcji samochodu).

Ukróci oszustwa?
Przestawiciele rządu jako powód wprowadzenia normy Euro 2 podają dbałość o środowisko. Chcą też ukrócić oszustwa na badaniach technicznych. Wielu importerów wypożycza katalizatory w Niemczech (koszt 30-40 Euro) i nawet kilkunastoletnie auto przechodzi badanie techniczne. Potem katalizatory są demontowane. Gdy wejdzie w życie nowe rozporządzenie auto będzie musiało jak dziś, być w takim stanie technicznym, aby spełniać normę Euro 2, ale także posiadać świadectwo homologacji, że spełniało taką normę w momencie produkcji. W praktyce oznacza to, że będzie można sprowadzać do Polski samochody wyprodukowane po 1995 roku.

Import nieopłacalny
Ze statystyk celnych wynika, że najwięcej sprowadzanych jest do Polski samochodów w wieku powyżej 10 lat. W czerwcu było to 64 tys. aut. Wprowadzenie nowego rozporządzenia spowoduje, że do Polski nie będzie można sprowadzać samochodów starszych niż 6-letnie. Tymczasem kilkuletnie samochody spełniające normę Euro 2 są dla importerów nieopłacalne, bo rosnąca, kilkudziesięcioprocentowa akcyza obliczana od bardzo wysokiej wartości celnej stanowi ogromny wydatek i w konsekwencji powoduje nieopłacalność importu.

Droższe Euro
Ponadto w ostatnim czasie wzrósł kurs Euro i spowodowało to wzrost kosztów sprowadzenia auta o około 20 procent. Jeszcze w maju Euro kosztowało 3,60 zł, obecnie waha się wokół 4,10 zł. Importerzy używanych samochodów są zgodni, że po ostatniej podwyżce Euro, kolejny cios w import używanych aut w postaci Euro 2, spowoduje, że opłacać się będzie sprowadzać tylko 2-3 letnie samochody powypadkowe naprawione za granicą.

Zmienią wartość celną
Tymczasem w Ministerstwie Finansów trwają prace nad zmianą sposobu ustalania wartości celnej, ale tylko w przypadku, gdy auto sprowadza zarejestrowana firma. Na czym te udogodnienia mają polegać jeszcze nie wiadomo. Prawdopodobnie celnicy nie będą kwestionować ceny zakupu za granicą, widniejącej na fakturze.

Aureliusz Mikos, redaktor naczelny tygodnika "Moto Express"
- Ekologia przy wprowadzaniu Euro 2 to tylko pretekst. Rzecz idzie o to, aby jeszcze bardziej ograniczyć import używanych samochodów i w ten sposób pomóc importerom i producentom nowych aut. Biorąc ten aspekt sprawy jest to bez sensu i nic nie da. Zawsze powtarzam, że ktoś kto ma do wydania na auto10-15 tys. zł, nagle nie kupi samochodu nowego. Ale jest też aspekt związany z ekologią. Chodzi o koszty utylizacji i kasacji starych samochodów.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości