Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Normą Euro 2 w import i rejestrację

Data publikacji: Autor: (ms)

 Od 21 września br. sprowadzane do Polski pojazdy używane osobowe i ciężarowe, muszą uzyskać potwierdzenie, że w momencie produkcji spełniały normę czystości spalin zwaną popularnie Euro 2.

Od 21 września br. sprowadzane do Polski pojazdy używane osobowe i ciężarowe, muszą uzyskać potwierdzenie, że w momencie produkcji spełniały normę czystości spalin zwaną popularnie Euro 2.

Przedstawiciele rządu wprowadzając normę Euro 2 tłumaczą, że ma ona chronić polski rynek przed napływem starych samochodów, które trzeba będzie w niedalekiej przyszłości złomować i utylizować na koszt państwa.

Rejestracja
Po wprowadzeniu normy Euro 2, aby zarejestrować pojazd sprowadzony indywidualnie z zagranicy, trzeba będzie uzyskać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, u producenta lub importera potwierdzenie, że samochód w momencie produkcji spełniał normę czystości spalin Euro 2. W praktyce oznacza, to, że nie będzie można zarejestrować samochodu starszego niż wyprodukowany około 1994 roku, gdyż dopiero w 1994 roku pojawiły się pierwsze auta z homologacją Euro 2, wiekszość pojazdów przeznaczonych na rynek europejski spełnia jednak tę normę od 1997 roku.

Wypracowali procedury
Stowarzyszenie Oficjalnych Importerów Samochodów (SOIS) , grupujące 32 importerów wypracowało procedury umożliwiające zainteresowanym uzyskanie zaświadczenia czy dany samochód w momencie produkcji spełniał normę Euro 2.
Opracowano sposoby sprawdzania danych, natomiast dla kupujących samochód przygotowano formularze zgłoszeniowe, pozwalające na wpisanie wszystkich informacji niezbędnych do potwierdzenia, czy pojazd spełniał normę Euro 2 w momencie produkcji.

Więcej formalności
Od 21 września każdy kto chce po raz pierwszy zarejestrować używany samochód będzie musiał przesłać do importera danej marki wniosek (znajdzie się on u autoryzowanych dealerów oraz na stronie internetowej producentów) o wydanie zaświadczenia, czy samochód spełniał w momencie produkcji normę czystości spalin Euro 2. Importer w ciągu możliwie najkrótszego czasu udzieli pisemnej odpowiedzi (prześle zaświadczenie), czy konkretny egzemplarz spełniał normę. Procedura ta może nieco różnić w poszczególnych firmach, np. zaświadczenie odbierać się będzie u dealerów.

Tylko imorterzy i producenci
Trzeba podkreślić, że jedynie producenci lub oficjalni importerzy są w stanie wystawić takie zaświadczenie, gdyż już w okresie poprzedzającym wprowadzenie normy Euro 2 wiele modeli (szczególnie te przeznaczone np. na rynek niemiecki) miało homologację Euro 2 zanim norma stała się obowiązująca. Z kolei samochody przygotowywane na rynki poza UE otrzymały homologację Euro 2 dużo później. Tak więc jedynie korzystając z bazy danych producenta można stwierdzić czy dany pojazd spełnia tę normę. Wydaje się jednak, że żadna z fabryk produkujących pojazdy takich informacji i zaświadczeń nie będzie wydawała, więc wydawanie zaświadczeń będzie realizowane przez polskich importerów.

Żeby zajrejestrować po raz pierwszy w Polsce samochód trzeba w Wydziale Komunikacji przedstawić zaświadczenie, iż posiada on homologację zgodną z normą Euro 2.

Silnik tylko fabryczny?
Warto zwrócić uwagę, że w przypadku samochodów osobowych jedynie pojazdy z silnikiem o typie montowanym fabrycznie będą spełniały powyższe wymagania, należy więc liczyć się z tym, że wydziały komunikacji odmówią rejestracji pojazdów z zamontowanym innym silnikiem niż typ fabryczny (np. samochód w którym silnik benzynowy zamieniono na silnik wysokoprężny). Należy więc zawczasu zastanowić się i sprawdzić pojazd przed kupnem, tak aby nie stać się posiadaczem samochodu, którego nie możemy zarejestrować i użytkować a jedynie sprzedać na części zamienne. Nieco inaczej jest w przypadku pojazdów ciężarowych, gdyż tam homologowany jest silnik i to on musi spełniać normę Euro 2.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości