Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa akcyza. Apel o przyspieszenie prac

(mm/ip)
Związek Dealerów Samochodów wystosował list do Marszałka Sejmu i ministra finansów i rozwoju z apelem o przyspieszenie prac nad projektem zmian opodatkowania akcyzą samochodów.

W liście Związek Dealerów Samochodów, podkreślił, że przedłużanie procedowania tego projektu jest niekorzystne dla polskiej gospodarki i polskiej motoryzacji. Powoduje bowiem, że do Polski sprowadzone są dziesiątki tysięcy bardzo starych używanych samochodów, w większości o bardzo niskich normach ekologicznych - w grudniu ubiegłego roku do Polski wwieziono rekordowe 135 tysięcy pojazdów używanych, co jest całkowicie sprzeczny z deklarowaną przez polski rząd polityką antysmogową.

Jak podkreśla Związek Dealerów Samochodów, kolejnym skutkiem niepewności co do tempa prac legislacyjnych nad podatkiem akcyzowym jest ograniczanie lub odkładanie w czasie decyzji klientów w sprawie zakupu samochodów o pojemności powyżej 2 litrów, co zaburza normalny tryb pracy tak importerów jak i sprzedawców samochodów oraz powoduje szkodliwy dla gospodarki polskiej chaos informacyjny.

Akcyza po nowemu

Aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu.

Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:

•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90

Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych

 Pojemność silnika

EURO 6

EURO 5

EURO 4

EURO 3 i starsze

od 2016 r.

od 2010 r. do 2015 r.

od 2005 r. do 2009 r.

od 2000 r. do 2004 r. i starsze

poniżej 1199 cm 3

1 000

2 000

2 300

3 500

1200–1499 cm 3

1 500

2 400

2 550

8 000

1500–1999 cm 3

1 950

3 120

3 320

10 000

2000–2499 cm 3

9 000

18 000

20 700

29 000

2500–2999 cm 3

14 000

25 000

32 000

40 000

3000–3499 cm 3

20 000

36 000

46 000

57 000

3500–3999 cm 3

27 000

42 000

62 000

76 000

4000 cm3 i powyżej

35 000

55 000

80 000

98 000

Początkowo zmiany miały obowiązywać około marca 2017 roku.**

Warto wiedzieć: Popularność używanych diesli stale spada. Są awaryjne!

Źródło: TVN Turbo/x-news

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty