W liście Związek Dealerów Samochodów, podkreślił, że przedłużanie procedowania tego projektu jest niekorzystne dla polskiej gospodarki i polskiej motoryzacji. Powoduje bowiem, że do Polski sprowadzone są dziesiątki tysięcy bardzo starych używanych samochodów, w większości o bardzo niskich normach ekologicznych - w grudniu ubiegłego roku do Polski wwieziono rekordowe 135 tysięcy pojazdów używanych, co jest całkowicie sprzeczny z deklarowaną przez polski rząd polityką antysmogową.
Jak podkreśla Związek Dealerów Samochodów, kolejnym skutkiem niepewności co do tempa prac legislacyjnych nad podatkiem akcyzowym jest ograniczanie lub odkładanie w czasie decyzji klientów w sprawie zakupu samochodów o pojemności powyżej 2 litrów, co zaburza normalny tryb pracy tak importerów jak i sprzedawców samochodów oraz powoduje szkodliwy dla gospodarki polskiej chaos informacyjny.
Akcyza po nowemu
Aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu.
Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:
•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90
Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych
Pojemność silnika | EURO 6 | EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 i starsze |
od 2016 r. | od 2010 r. do 2015 r. | od 2005 r. do 2009 r. | od 2000 r. do 2004 r. i starsze | |
poniżej 1199 cm 3 | 1 000 | 2 000 | 2 300 | 3 500 |
1200–1499 cm 3 | 1 500 | 2 400 | 2 550 | 8 000 |
1500–1999 cm 3 | 1 950 | 3 120 | 3 320 | 10 000 |
2000–2499 cm 3 | 9 000 | 18 000 | 20 700 | 29 000 |
2500–2999 cm 3 | 14 000 | 25 000 | 32 000 | 40 000 |
3000–3499 cm 3 | 20 000 | 36 000 | 46 000 | 57 000 |
3500–3999 cm 3 | 27 000 | 42 000 | 62 000 | 76 000 |
4000 cm3 i powyżej | 35 000 | 55 000 | 80 000 | 98 000 |
Początkowo zmiany miały obowiązywać około marca 2017 roku.**
Warto wiedzieć: Popularność używanych diesli stale spada. Są awaryjne!
Źródło: TVN Turbo/x-news
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?