Nowa generacja opon Michelina

Jerzy Dyszy
Koncern oponiarski Michelin już w końcu 2011 roku przeprowadził europejską prezentację opon letnich nowej generacji, które znajdą się w sprzedaży dopiero w lutym 2012. Priorytetem w konstrukcji nowej opony jest bezpieczeństwo jazdy, oraz oczywiście ekologia, a wszystko w cenie nie odbiegającej od opon poprzedniej generacji.

Opona oznaczona jako Primacy 3 zastąpi bardzo popularny i dobrze znany

Fot: Michelin
Fot: Michelin

produkt - oponę Primacy HP. Seria opon Primacy jest chyba najważniejszą w "letniej" ofercie Michelina dla samochodów osobowych, przynajmniej gdy chodzi o liczbę dostępnych rozmiarów i pokrycie zapotrzebowania producentów oraz użytkowników samochodów.

Zaprojektowano je z myślą o samochodach osobowych klasy średniej i wyższej, poczynając od pojazdów rodzinnych, a kończąc na tych, które dysponują dużą mocą silnika. Michelin Primacy - także model oznaczony jako Primacy 3 - ma zadowolić bardzo wymagających miłośników komfortowej i dynamicznej jazdy.

Primacy 3 jest jednak oponą dość szczególną, i to z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze po raz pierwszy na masowy rynek kierowane jest ogumienie, co do którego producent otwarcie oświadcza, że przy jego opracowaniu kierował się statystycznymi badaniami wypadków drogowych. Oczywistym jest, że każdy poważny wytwórca opon oferuje takie rozwiązania by były one jak najlepsze, a przede wszystkim jak najbezpieczniejsze. Jednak konstrukcja i założone parametry ogumienia są w dużej mierze sprzeczne, a w szczególności trwałość bieżnika może się kłócić z przyczepnością, a przyczepność na mokro z tak ważnymi obecnie oporami toczenia (im mniejsze opory toczenia tym trudniej uzyskać zadowalającą przyczepność na mokrych nawierzchniach). Tym razem więc dobierając z natury rzeczy kompromisowo własności nowych opon, producent wykorzystał badania naukowe na temat przyczyn i przebiegu wypadków samochodowych, w możliwie najbardziej uniwersalnych warunkach europejskich.

**CZYTAJ TAKŻE

Letnie opony zimą?Co warto wiedzieć o zimowych oponach?

**

Były to badania Katedry Akcydentologii Uniwersytetu w Dreźnie, który analizował ok. 20 000 zdarzeń mających miejsce w ciągu ostatnich lat w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od Drezna. Jak twierdzą naukowcy, charakter dróg na których miały miejsce wypadki możliwie dokładnie odzwierciedla sytuację drogową w Europie. Możemy mieć tylko nadzieję, że ma to też jakiś związek ze "średnią" dróg w Polsce. Wyniki okazały się jednak dość zastanawiające:

- 70% rzeczywistych wypadków drogowych ma miejsce na suchej nawierzchni. Tylko w ok. połowie z nich dochodzi do jakiegokolwiek hamowania (czyli opona ma wpływ na przebieg zdarzenia)
- 60% wypadków dochodzi w miastach i przy niskich prędkościach.
- 75% wypadków następuje na prostej drodze (z których tylko 20% to wypadki na mokrej nawierzchni).
- tylko 25% wypadków to wypadki na zakręcie (ale w tym przypadku aż 50% to wypadki na mokrej nawierzchni). Te wypadki bywają najpoważniejsze.
- 99% wypadków na mokrej nawierzchni to wypadki na niewielkiej warstwie wody pokrywającej drogę, ale bez udziału zjawiska aquaplaningu.

Konkluzja musiała zatem być następująca:
- odporność opony na aquaplaning (tak często dotychczas podnoszona np. w reklamach) nie ma żadnego istotnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy, bo zjawisko to w praktyce się nie zdarza.
- Najistotniejsza dla bezpieczeństwa jest w praktyce stabilność i krótka droga hamowania na suchych nawierzchniach.
- Istotna jest też droga hamowania i kierowalność samochodu na mokrych (wilgotnych) nawierzchniach.

Fot: Michelin
Fot: Michelin

Ta właśnie wiedza posłużyła by określić właściwości nowej opony Michelin Primacy 3, którą opracowywano przez ostatnie trzy lata, przejeżdżając na prototypach ok. 20 milionów kilometrów.

Drugim istotnym powodem, dla którego Primacy 3 jest oponą szczególną, okazuje się bliskość wprowadzenia w życie nowej regulacji europejskiej, wymagającej od producenta ogumienia przeprowadzenia jego badań i sprzedawania go z naklejką informującą o trzech podstawowych parametrach: oporach toczenia, drodze hamowania na mokro i głośności w czasie jazdy. Wiedza o tym, jak trzeba będzie czytać i rozumieć te naklejki, wymaga odrębnego materiału, warto jednak powiedzieć, że to właśnie firma Michelin była jednym z głównych zwolenników wprowadzenia tej regulacji. Co więcej, Michelin twierdzi, że na wspomnianych naklejkach, które mają ułatwić nabywcom wybór odpowiednich dla nich opon, powinna znaleźć się informacja o przewidywanej trwałości oferowanego ogumienia, gdyż właśnie pogodzenie trwałości z przyczepnością jest trudne i stanowi o jakości opony.

Można się domyślać, że nowe Primacy 3 skonstruowano właśnie tak, by mogło się wykazać na naklejkach, które będą obowiązywać za rok, najlepszymi parametrami w trzech wspomnianych kategoriach.

Opona Primacy 3 ma przeciwnie do wielu konkurentów i do swojego poprzednika konstrukcję całkowicie symetryczną, co według przedstawicieli firmy jest właśnie jednym z czynników kompromisu pomiędzy kierowalnością w zakrętach i stabilnością podczas jazdy i hamowania na wprost. Rzeźba bieżnika Primacy 3 wydaje się mało wyszukana, natomiast stosunek powierzchni kanałów do powierzchni gumy wskazuje, że odprowadzanie wody nie jest tu podstawowym priorytetem. Skupiono się natomiast na takim dobraniu składników mieszanki bieżnika, by uzyskać jak największą przyczepność do wilgotnych nawierzchni. Producent podkreśla, że zasadniczo nie chodzi o nowe technologie materiałowe, a o uzyskanie szczególnie wyważonego zachowania ogumienia w różnych warunkach.

Sztywność poprzeczna i podłużna bieżnika oraz tendencja do jego ścierania

Fot: Michelin
Fot: Michelin

zależy natomiast od odporności na odkształcenia poszczególnych jego kostek. I tu Michelin stosuje nowe rozwiązanie, w postaci blokowania poszczególnych kostek bieżnika o siebie, co jest możliwe tylko wtedy, gdy rozdzielające je kanały mają minimalną szerokość. W związku z tym istotna dla tej opony okazała się technologia wykonania głębokich lamelek (szczelin w materiale opony), o szerokości rzędu pojedynczych dziesiątych części milimetra. Technicy Michelina twierdzą, że nowa opona Primacy 3 zachowuje się pod obciążeniem prawie tak samo jak po znacznym zużyciu, a zachowanie jej na mokrej nawierzchni także zmienia się minimalnie.

Niezależne badania porównawcze Primacy 3 i innych opon segmentu premium mają wykazywać, że jej droga hamowania od 100 km/h do zera jest o 2,2 m krótsza niż przy użyciu opon czterech konkurentów, na mokrej nawierzchni z 80 km/h o 1,5 m krótsza, na mokrym łuku przy ok. 90 km/h średnia prędkość samochodu z Primacy 3 ma być ok. 3 km/h wyższa niż średnia prędkość samochodów z oponami konkurentów. Natomiast opory toczenia Primacy 3 (oznaczonej zresztą jako opona "ekologiczna") mają być o tyle niższe niż opory toczenia konkurentów, że pozwolą na zaoszczędzenie przez 45 000 km (przeciętny przebieg opony) do 70 l paliwa.

Trzeba sobie oczywiście zdawać sprawę, że wyniki te mogą być różne w zależności np. od rozmiaru i profilu badanych opon. Od debiutu rynkowego Promacy 3 dostępna będzie w 38 rozmiarach o średnicy osadzenia od 15 do 18 cali, profilu od 65 do 45% i z symbolami prędkości H, V, W i Y. Ponadto do badań porównawczych użyto opon poprzednich generacji, a konkurencja może również przygotowywać ich nowe modele.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty