Trzecia generacja Grand Vitary przeszła w porównaniu z poprzednikiem gruntowne modyfikacje. Zmian dokonano w wyglądzie samochodu, który jest dłuższy, szerszy i wyższy od poprzednika. Wzrosła dzięki temu ilość miejsca wewnątrz. Pojemność bagażnika w wersji 3-drzwiowej, którą mogą podróżować cztery osoby, wynosi 184 l. Tylna kanapa jest
dzielona w stosunku 50:50. W aucie 5-drzwiowym przeznaczonym do przewozu pięciu osób, przestrzeń bagażowa ma objętość 398 l, a tylne siedzenie jest dzielone w stosunku 60:40, co ułatwia przewożenie długich przedmiotów. W obu wersjach bagażnik wyposażony jest w zaczepy do mocowania bagażu, 12-voltowe gniazdko zasilające i schowek podpodłogowy.
Najważniejszą zmianą w Grand Vitarze jest zastosowanie samonośnego nadwozia wzmocnionego konstrukcja ramową. Takie rozwiązanie ma zapewnić jednocześnie odpowiednią sztywność nadwozia niezbędną do jazdy w terenie i komfort podróżowania po
zwykłych drogach. Wcześniej auto zbudowane było na ramie podłużnicowej. W zawieszeniu przednim wykorzystano kolumny MacPhersona. Z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe. Kąty natarcia, rampowy i zejścia wynoszą dla wersji 5-drzwiowej 29, 19 i 27 stopni, a dla 3-drzwiowej odpowiednio 29, 20 i 36 stopni.
Grand Vitara ma stały napęd na wszystkie koła. W wersji 5-drzwiowej przewidziano możliwość wyboru jednego z czterech trybów jego pracy. Przy
ustawieniu przełącznika umieszczonego na panelu centralnym w pozycji 4H moment obrotowy przekazywany jest na przednią i tylną oś w stosunku 47:53, co pozwala na sprawną jazdę szosową. Wybierając 4H Lock blokujemy międzyosiowy mechanizm różnicowy co powoduje, że napęd przenoszony
jest na obie osie w proporcji 50:50. Opcję tę można wybrać jadąc na wprost przy prędkości nie większej niż 100 km/h. Jest ona szczególnie przydatna na drogach piaszczystych i mających śliską nawierzchnię. W pozycji 4L Lock włącza się reduktor, który umożliwia jazdę w trudniejszym terenie. Aby wybrać tę opcję należy zatrzymać samochód i wcisnąć pedał sprzęgła.
Na naszym rynku 3-drzwiowa Grand Vitara dostępna jest z benzynowym silnikiem 1,6 l/106 KM. Auto kosztuje 72 900 zł. Wersję 5-drzwiową można kupić z benzynową jednostką napędową 2,0 l/140 KM. Za samochód z podstawowym wyposażeniem klienci zapłacą 88 900 zł.
W wyposażeniu standardowym przewidziano m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz z CD.
Wrażenia z jazdy
Nowe Suzuki Grand Vitara jest samochodem przestronnym. Na ilość miejsca nie będą narzekać ani osoby siedzące z przodu, ani podróżujący na tylnej kanapie. Zawieszenie dobrze sprawuje się na polskich drogach. W zakrętach auto nie przechyla się nadmiernie, a nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. Niezbyt precyzyjnie pracuje natomiast skrzynia biegów. Mankamentem są natomiast silniki benzynowe. Ich moc i maksymalny moment obrotowy są niewystarczające co powoduje, że wyprzedzając inne pojazdy należy brać poprawkę na dość długi czas rozpędzania się samochodu. Także jazda w trudnym terenie może okazać się problemem, szczególnie w przypadku wersji 3-drzwiowej, która nie ma możliwości blokady mechanizmu różnicowego i włączenia reduktora. Wydaje się, że silnik wysokoprężny 2,0 l/129 KM, który zostanie wprowadzony na nasz rynek w przyszłym roku, będzie dla Grand Vitary lepszym rozwiązaniem.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?