Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa Honda Civic. W turbo pogoni za segmentem premium

Bartosz Gubernat
Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.fot. Bartosz Gubernat
Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.fot. Bartosz Gubernat
Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu dostępnych wersjach silnikowych - 1.0 i 1.5 - czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

Chociaż era downsizingu w motoryzacji trwa już parę lat, Honda konsekwentnie opierała się trendowi pomniejszania silników. Podczas gdy Forda Focusa czy Opla Astrę od dawna można kupić z litrowym turbo-benzyniakiem, Civic był wciąż wyposażany w większe, tradycyjne, wolnossące silniki korzystające z układu zmiennych faz rozrządu. Produkowana do ubiegłego roku roku, IX generacja tego modelu korzystała z jednostek o pojemności 1,4 i 1,8 litra. Jedynie sportową wersję Type-R Japończycy wyposażyli w dwulitrowy silnik wzmocniony turbosprężarką. Była to pierwsza jaskółka zwiastująca zmiany w gamie Hondy, które właśnie się zaczęły.  

Więcej miejsca

Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych
Honda Civic X

Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

fot. Bartosz Gubernat

Rewolucja? Tak, to chyba najlepsze określenie na to, co w tej chwili kryje się pod nazwą Civic. Auto zbudowane od podstaw zachowało jedynie nietuzinkowy wygląd, który z pewnością wyróżnia je spośród konkurentów. Prezentuje się jednak inaczej niż poprzednik, jest lepiej wyposażone i wykonane z większą precyzją. Zmiany, jakie tu nastąpiły mają przenieść kompaktowego Japończyka do klasy premium. Ale po kolei.

Pod względem wymiarów zmieniło się sporo. Civic X jest w stosunku do poprzednika dłuższy o 136 mm, szerszy o 20 mm i niższy o 30 mm. Rozstaw osi jest tu większy o 30 mm. Pozwoliło to uzyskać bardziej sportowe proporcje nadwozia, poprawiając jednocześnie właściwości aerodynamiczne i obniżając środek ciężkości pojazdu o centymetr. Co istotne, ilość miejsca w kabinie zwiększyła się, co czuć przede wszystkim w tylnej części. Bardzo wygodna jest kanapa, która posiada długie i świetnie wyprofilowane siedzisko. Komfortowo jest także z przodu, gdzie jeszcze bardziej czuć sportowe DNA samochodu. W stosunku do poprzednika pozycja za kierownicą jest aż o 3,5 cm niższa, co sprawia, że kierowca czuje się tu niczym w bolidzie.

Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych
Honda Civic X

Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

fot. Bartosz Gubernat

Zmiany stylistyczne we wnętrzu Civica sprawiły, że auto przy swojej nowoczesności jest nieco mniej kosmiczne. Prędkościomierz montowany w poprzednich generacjach w osobnym okienku pod szybą wrócił na tradycyjne miejsce, a kokpit jest pełen wyrazistych, ostrych linii. Jest przy tym bardziej proporcjonalny. Centralnym elementem jest tu duży, kolorowy ekran systemu multimedialnego, którym sterujemy dotykowo lub przy pomocy przycisków na kierownicy. Poniżej umieszczono prosty w obsłudze panel sterowania klimatyzacją oraz półkę z modułem umożliwiającym bezprzewodowe ładowanie smartfona.

Środkowa konsola to poręczny, krótki lewarek zmiany biegów i olbrzymi schowek w podłokietniku. Co istotne, tworzywa  i tkaniny wykorzystane do wykończenia wnętrza prezentują się bardzo dobrze i są przyjemne w dotyku. O tandetnych plastikach lakierowanych w kolor aluminium nie ma tutaj mowy. W wersji ze skórzana tapicerką eleganckie przeszycia są widoczne nawet na kokpicie, w rejonie głównego schowka. Podłokietnik z dwoma miejscami na kubki z napojami można wysunąć z oparcia kanapy. Bagażnik podzielony na dwie części mieści wyjściowo 478 litrów ładunku. Dodatkową przestrzeń udało się wygospodarować pod jego podłogą, w miejscu, gdzie tradycyjnie znajduje się koło zapasowe. Civic zamiast niego wozi zestaw naprawczy.

Obie wersje z doładowaniem

Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych
Honda Civic X

Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

fot. Bartosz Gubernat

Samochód jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych. Mniejsza, trzycylindrowa jednostka o pojemności 988 ccm rozwija moc 129 KM i oferuje aż 200 Nm momentu obrotowego. Auto do setki rozpędza się w 10,2 sekundy. Potrafi przy tym zadowolić się w cyklu mieszanym zaledwie 5 litrami paliwa. Czy brak czwartego cylindra jest drażniący dla ucha? W czasie jazdy nie, szczególnie, kiedy obroty utrzymujemy na umiarkowanym poziomie. Trochę głośniej robi się dopiero, kiedy kierowca wciśnie pedał gazu mocniej. Samochód reaguje na taki ruch bardzo dynamicznie i szybko nabiera prędkości. Osoba przyzwyczajona do tradycyjnych silników Hondy musi jednak przyzwyczaić się do nieco innego operowania lewarkiem zmiany biegów. Przełożenia trzeba zmieniać na wyższe szybciej, bo w przeciwnym razie łatwo nadziać się na odcięcie dopływu mocy, które skutecznie studzi sportowe zapędy właściciela samochodu. Krytycznym momentem jest poziom 5600 obr./min., do którego kręci się nowa jednostka. Reasumując – osiągi tej wersji są bardzo dobre, a jazda może być naprawdę przyjemna i przede wszystkim – tania. Pod warunkiem, że kierowca nauczy się umiejętnej zmiany biegów i włoży między bajki przyzwyczajenia z poprzednich Hond, które swoje oblicze pokazywały dopiero znacznie powyżej 3500 obr./min. 

Druga z oferowanych wersji to silnik 1.5 oferujący aż 182 KM. Zużycie paliwa jest tu o około litr wyższe w porównaniu do trzycylindrowca, ale auto „setkę” osiąga w 8,2 sekundy. Silnik jest dynamiczny, bardzo żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Różnica między tą wersją, a dotychczasowymi silnikami Hondy jest taka, że zapas mocy jest do dyspozycji kierowcy już w niskim zakresie obrotów. Z kolei przewaga na autem z silnikiem 1.0 to przede wszystkim lepsza dynamika i elastyczność.

Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych
Honda Civic X

Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

fot. Bartosz Gubernat

W obu wersjach silnikowych standardem jest manualna skrzynia sześciobiegowa. Przełożenia wybieramy przy pomocy krótkiego, poręcznego lewarka. Zmiana biegów jest bardzo płynna, dźwignia bez problemu i szybko wyszukuje poszczególne przełożenia. Ale kupując Civica można wybrać także wersję z nowym, bezstopniowym automatem CVT. Dopłata do takiej przekładni wynosi 5 tys. zł dla obu wersji silnikowych. Czy warto zdecydować się na taki wydatek? My przetestowaliśmy taką przekładnię w samochodzie z silnikiem 1.5. W tym przypadku świetnie sprawdzają się łopatki zmiany biegów przy kierownicy, które pozwalają wycisnąć jednostki maksimum możliwości. Ale w przypadku wersji 1.0 automat także ma sens. Z pewnością jego praca bez ingerencji kierowcy łopatkami ułatwi płynne rozpędzanie samochodu, co z pewnością przełoży się także na poziom hałasu produkowanego przez trzycylindrowy silnik. Decydując się na taką przekładnię należy jednak pamiętać, że w obu wersjach silnikowych zestawienie z CVT to moment obrotowy niższy o 20 Nm.

Redakcja poleca: Rajdowa kapsuła. Marzenie wielu fanów motorsportu Źródło: TVN Turbo/x-news [page_break]Nowe zawieszenie i amortyzatory

Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych
Honda Civic X

Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

fot. Bartosz Gubernat

W poprzednich Civicach stosowano podział na dwie wersje tylnego zawieszenia. Sedan posiadał układ wielowahaczowy, podczas gdy hatchback korzystał z belki skrętnej. X generacja to zupełnie nowy układ wielowahaczowy. Zastosowanie takiego rozwiązania sprawiło, że auto jest teraz bardziej komfortowe i prowadzi się pewniej, co czuć przede wszystkim podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Druga z istotnych nowości poprawiających właściwości jezdne to zmodyfikowane wspomaganie kierownicy. Samochód jest wyposażony w układ z podwójnym mechanizmem zębatkowym i zmiennym przełożeniem.

Dzięki temu jazda jest znacznie łatwiejsza. Auto dostosuje siłę wspomagania do warunków na drodze i prędkości, a pokonując ciasne zakręty nie trzeba już nerwowo przerzucać rąk na kierownicy. W wersjach wyposażenia Prestige, Sport Plus i Executive auto posiada ADS, czyli system adaptacyjnych amortyzatorów z przodu i tyłu. Ich praca jest zależna od warunków drogowych, zawieszenie staje się albo twardsze i bardziej sportowe, albo pracuje bardziej komfortowo, mocniej amortyzując nierówności. Wersja bez adaptacyjnych amortyzatorów jest kompromisem między sportową sztywnością, a komfortem. Będąc przy zawieszeniu i właściwościach jezdnych należy wspomnieć, że płyta podłogowa Civica powstała od podstaw, zyskując wyższa twardość, przy jednoczesnym obniżeniu masy.

Honda Civic X Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych
Honda Civic X

Turbosprężarka pod maską Hondy? Coś co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwym, właśnie staje się faktem. Nowy Civic w obu podstawowych wersjach czerpie dodatkową moc właśnie z turbiny.

fot. Bartosz Gubernat

Ceny samochodu nie są niskie. Podstawowa wersja z silnikiem 1.0 kosztuje 69 900 zł. Za auto z jednostką 1.5 trzeba zapłacić z kolei minimum 97 500 zł. O ile pierwsza wersja może być konkurencyjna, w drugim przypadku wyraźnie czuć, że Honda tym razem bardziej aspiruje do segmentu premium. Ale poza ceną, widać to także w osiągach, jakości wykonania i wyposażeniu. Już najtańsza wersja ma w standardzie wszystkie dostępne dla tego modelu systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Pozostałe propozycje w cenniku są droższe od konkurencji, ale i tu pierwsze wrażenie po głębszej analizie oferty okazuje się nie do końca prawdziwe. Konfigurując samochody innych producentów do poziomu wyposażenia zbliżonego do Civica okazuje się, że wcale nie jest on droższy, a w wielu przypadkach kosztuje nawet mniej. Czy Civic to auto warte swojej ceny? Zdecydowanie tak, chociaż z pewnością ze względu na koszty zakupu, na polskim rynku będzie mu trudno rywalizować z tańszymi konkurentami, których pod względem technologicznym i jakościowym zjada na śniadanie.

Honda Civic 1.0 T i-VTEC i konkurenci

Marka/model

Honda Civic 1.0 T i-VTEC

Ford Focus 1.0 EcoBoost

Opel Astra 1.0 Turbo

Cena (zł)*

69 900 zł

70 090 zł

64700 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4518/2076/1434

4360/2010/1469

4370/2042/1485

Rozstaw osi (mm)

2697

2648

2662

Masa własna (kg)

1229

1276

1260

Pojemność bagażnika (l)

478

363

370

Pojemność zbiornika paliwa (l)

46

55

50

 Silnik

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

988

999

999

Liczba cylindrów

3

3

3

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

manualna, 6 biegów

manualna, 5 biegów

manualna, 5 biegów

Moc (KM) przy obr./min

129/5500

100/6000

105/4300-6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

200/2250

170/1400

170/1800-4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,4

12,5

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

203

185

200

Średnie spalanie (l/100 km)

4,8

4,6

4,4

Emisja CO2 (g/km)

110

105

102

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty