Minęło zaledwie kilkanaście tygodni od premiery w Genewie, a auto czeka już w salonach sprzedaży.
Kia bazuje na tej samej płycie podłogowej, co Hyundai i30. W porównaniu z poprzednim modelem jest o 5 cm dłuższa, choć rozstaw osi został ten sam: 265 cm. Jest również o centymetr niższa. Wnętrze powiększyło się nieznacznie, za to bagażnik wersji pięciodrzwiowej ma teraz 380 l, czyli o 40 l więcej. Można go powiększyć do 1318 l.
Rozstaw kół jest szerszy. Poprawiło się zachowanie auta na drodze, a przy okazji komfort jazdy. W zawieszeniu nadal są kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, tzw. multi-link. Nadwozie ma wyższą o 45% sztywność skrętną. Ogranicza to hałas i wibracje.
Otoczenie kierowcy i pasażerów jest starannie wykończone. Kompozycja matowych, aksamitnych w dotyku tworzyw z błyszczącymi dodatkami sprawia, że Kia ma „bogate wnętrze”. W czołowych wersjach lub za dopłatą można mieć skórzane fotele, układ ostrzegający o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu oraz system automatycznego parkowania równoległego. Do ciekawostek w tej klasie pojazdów należy podgrzewanie kierownicy oraz elektryczny hamulec postojowy. Auto może mieć liczne, elektroniczne gadżety, np. złącze USB czy wskaźniki wzbogacone o ekran LCD na prędkościomierzu, wyświetlający informacje w atrakcyjnej, niekiedy trójwymiarowej formie. To przyciągnie młodszych kierowców. Lista opcji jest zresztą dość długa. Kia oferuje cztery standardy wyposażenia: S, M, L oraz XL. Klimatyzacja jest standardem już od wersji M. W modelach L i XL jest oferowane wspomaganie kierownicy FlexSteer o sile regulowanej w trzech zakresach: komfortowym, normalnym i sportowym.
Samochód ma w standardzie między innymi ABS, system stabilizacji toru jazdy ESC, system wspomagania hamowania BAS oraz HAC ułatwiający ruszanie na wzniesieniu.
Auto zaprojektowano w Europejskim Centrum Projektowym firmy mieszczącym się w Monachium i Rüsselsheim. Pracami kierował Peter Schreyer. Produkcją zajmuje się fabryka w słowackiej Żylinie.
Poza 5-drzwiowym hatchbackiem po wakacjach znajdzie się w sprzedaży wersja kombi Sportswagon. Od hatchbacka różni się wydłużonym, rozbudowanym tyłem. Ceny znamy już dziś. Najtańsze ma kosztować 52 990 zł.
No koniec firma zostawia sportowy model, następcę ProCeeda, który na razie pozostaje tajemnicą.
Kia daje do wyboru dwa silniki benzynowe: 1.4 – 100 KM oraz 1.6 GDI – 135 KM i trzy Diesle: 1.4 CRDi – 90 KM, 1.6 CRDi – 110 KM i 1.6 CRDI – 128 KM. Wszystkie współpracują z 6-biegowymi przekładniami manualnymi. Do mocniejszego z silników benzynowych można zamówić za 6000 zł zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynkę DCT. Natomiast z wysokoprężnymi 1.6 CRDi dostępny jest na życzenie typowy „automat” w cenie 4000 zł. Obie skrzynie mają po sześć przełożeń, które kierowca może zmieniać sam, sekwencyjnie, łopatkami przy kierownicy.
Do wszystkich modeli, oprócz tych, które mają „automat” oraz wybrane pakiety opcji, oferowany jest za 1500 zł pakiet EcoDynamics. Jego głównym elementem jest system „start-stop” wyłączający silnik na każdym postoju, np. na światłach. Ponadto auto ma „oszczędny” alternator i sprężarkę, które uruchamiają się w miarę możliwości tylko wtedy, gdy silnik pracuje pod małym obciążeniem oraz opony o obniżonym oporze toczenia. Te elementy sprzyjają niskiemu zużyciu paliwa.
Tak jak poprzednio firma daje 7 lat gwarancji. Cee’d jest dla Kii bardzo ważny. W Polsce jest najchętniej kupowanym modelem tej marki, chociaż w swoim segmencie ma wyjątkowo liczną konkurencję. Ogółem w Europie ma 39 rywali, w tym tak znanych i lubianych jak VW Golf czy Ford Focus. Najtańszy model ze 100-konnym silnikiem benzynowym kosztuje 49 990 zł. Wariant XL z najmocniejszym Dieslem kosztuje 85 490 zł.
Wybrane dane techniczne Kii Cee'd i konkurentów:
Marka/model | Kia Cee'd | Fiat Bravo Fresh | Volkswagen Golf Optimum |
Cena (zł) | 49 990 | 46 490 | 60 150 |
Silnik benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Moc (KM) | 100 | 90 | 80 |
Maks. moment obr. (Nm) | 137 | 128 | 132 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,8 | 12,5 | 13,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 182 | 179 | 172 |
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) | 6 | 6,3 | 6,4 |
Emisja CO2 (gr/km) | 139 | 146 | 149 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, ręczna | 6-biegowa, ręczna | 5-biegowa, ręczna |
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 400 | 350 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?