Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36359 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Nowa Skoda Superb. Pierwsza jazda [WIDEO]

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth   Flagowa limuzyna Skody, trzeciej już generacji pojawi się u nas w lipcu.W najtańszej wersji 1.4 TSI Active kosztuje 79.500 zł.

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth   Od razu musimy sobie wyjaśnić, iż Superb to nie auto dla Kowalskiego. Luksusowo wykończone, wyróżniające się wysokim komfortem jazdy i eleganckim, ponadwymiarowym wnętrzem. Od 2001 roku do dziś sprzedano 700 tys. sztuk tego obszernego auta segmentu D. Można powiedzieć, że to nie tak dużo biorąc pod uwagę, iż czeski producent przekroczył już magiczną liczbę miliona samochodów produkowanych rocznie. Ale Skoda to marka popularna, ponadto tutaj liczą się Fabie i Octavie bardziej przystepne cenowo dla przeciętnego klienta.

Nadwozie najnowszego Superba otrzymało świeży i emocjonalny wygląd. Podczas prasowego pokazu we Florencji pokryty szarym metalikiem, pięknie komponujacym się z czarnyn szklanym dachem samochód prezentował się naprawdę wspaniale. Gdyby nie charaktrystyczna dla Skody atrapa chłodnicy i logo na masce, z przynależnością auta do określonej marki byłyby problemy. Szerzej rozstawione kola, silne przetłoczenia maski i „ostre” reflektory robią wyjątkowe wrażenie.

Ostro pociągnięta linia okien, łagodnie opadający dach z eleganckim przejściem w dużą tylną szybę oraz 19-calowe koła nadają Superbowi wygląd podobny do coupe.

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth   Przestronność w porównaniu z już i tak dużym wnętrzem poprzedniego modelu jest większa. Przyczyniło się do tego zastosowanie modułowej koncepcji samochodu z poprzecznie zabudowanym silnikiem, która umożliwia zastosowanie większego rozstawu osi (o 80 mm) i większego rozstawu kół. Warto wspomnieć, że odstęp na wysokości kolan wynosi w Superbie blisko 16 cm,  około dwa razy więcej niż u konkurentów, jak Ford Mondeo, Opel Insignia czy VW Passat. Nic dziwngo, iż auto reklamowane jest jako biznesowe. Jeśli dodamy do tego wysoką jakość wykończenia wnętrza (niezależnie od tego, czy wybierzemy tapicerkę ze skóry czy z tkaniny, mnie bardziej komfortowa wydawała się ta druga) i 625-litrowy bagaznik (o 30 litrów większy niż w poprzedniej generacji) dostajemy auto idealne do dłuższych służbowych podróży. Trzystrefowa klimatyzacja automatyczna zapewnia optymalne warunki temperaturowe i  jakość powietrza. Na życzenie otrzymać można  m.in. elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe, ogrzewanie postojowe czy ogrzewaną szybę przednią. Zamiast jednego parasola w tylnych drzwiach samochód ma obecnie po jednym parasolu w obu przednich.  Pokrywę bagażnika można dodatkowo wyposażyć w funkcję otwierania pilotem. To tylko początek listy życzeń. Życie kierowcy i pasażerów ułatwia 29 rozwiązań „Simply Clever”, z czego dziesięć jest w Superbie zupełnie nowych. Czeski samochód uzyskał lepsze połączenie ze światem zewnętrznym, do dyspozycji są nowe urządzenia multimedialno-informacyjne wytwarzane przez koncern VW.

Jako pierwszy w historii marki Superb oferuje adaptacyjną regulację zawieszenia w połączeniu z wyborem profilu jazdy. System nie tylko kontroluje pracę amortyzatórow, ale również systemu kierowniczego (wybierajac profil sportowy czujemy usztywnienie kierownicy). Ale to zaledwie pierwszy z 25 „assistance systems” dostepnych w Superbie. Nie sposób ich tu nawet wszystkich wymienić nie wspominając o wdawaniu się w detale. Przed jazdami testowymi otrzymaliśmy na dwóch kartkach papieru przewodnik, do czego owe systemy służą. Z samochodami robi się powoli jak np. ze smartfonami, zanim człowiek opanuje wszystkie jego funkcje, producent podsuwa mu już  Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth   następny model.  

Najnowsza Skoda otrzymała turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (pięć benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI). Wszystkie spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Silniki benzynowe rozwijają moc od 125 do 280 KM, wysokoprężne od 120 do 190 KM.  Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich jednostek napędowych można wybrać genialną automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. W ofercie jest także napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex 5 gen. Pod maską naszego Superba znalazły się trzy najlepsze z wymienionych tu rozwiązań: 280-konny silnik 2.0 TSI, skrzynia DSG i napęd 4x4.  Przyspieszenie do setki 5,8 sekundy, maksymalna prędkosc 250 km/h, trzymanie w zakrętach – po prostu rewelacyjne. W Skodzie twierdzą, iż Superb wypłynął na wyżyny klasy średniej wyższej. Trzeba przyznać im rację. 120 lat doświadczenia w konstruowaniu samochodów nie poszło tam na marne.

Wybrane dane techniczne Skody Superb III oraz konkurentów:

Marka/model Skoda Superb 1.4 TSI Active Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Ambiente Plus Mazda 6 2.0 SkyMOTION
Cena (zł) 79500 89000 99200
Typ nadwozia/liczba drzwi liftback / 5 liftback / 5 sedan / 4
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość x szerokość x wysokość 4861 x 1864 x 1468 4871 x 1852 x 1482 4870 x 1840 x 1450
Rozstaw kół: przód/tył 1584 / 1572 1599 / 1595 1585 / 1595
Rozstaw osi 2841 2850 2830
Masa własna 1465 1410 1255
Pojemność bagażnika (l) 625 541 489
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 62 62
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1375 1498 1998
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś przednia przednia przednia
Skrzynia biegów      
typ/liczba przełożeń manualna / 6 manualna / 6 manualna / 6
Osiągi      
Moc (KM) przy obr./min 125/5000-6000 160 / 6000 165 / 6000
Moment obrotowy (Nm) 200 240 210
przy obr./min 1400-4000 1500 - 4500 4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,9 9,2 9,1
Prędkość maksymalna (km/h) 208 222 216
Średnie spalanie (l/100 km) 5,3 5,8 6
Emisja CO2 (g/km) 122 134 139

 

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth

Skoda Superb III / Fot. Janusz Steinbarth

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Seto (gość)

    Superb klasa wyższa średnia? I to jeszcze jej wyżyny? Czy im przypadkiem sufit na łeb się nie spadł?...

  • ren (gość)

    Smiech na sali Skoda to zawsze bedzie skodą I ta cena szok!!!

  • Mix (gość)

    Generalnie nie podzielam entuzjazmu autora. Poza obszernym wnętrzem reszta przeciętna. Nie ma się czym podniecać, a już nie przesadzałbym z tą jakością wykonania. Nie ujmuje knedlom udanego mariażu z VW ale jak napisał mój przedmówca Skoda zawsze będzie Skoda :). Szukający dużego jak najtańszego samochodu powinien zerknąć na Superb i na spokojnie bez spuszczania się na blachę chłodno ocenić produkt na tle konkurencji. Miałem Skodę i po trzech latach serwisy wyleczyły mnie z radości posiadania nowego samochodu tej marki. Ok pewnie miałem pecha...

  • Galimatias (gość)

    "świeży i emocjonalny wygląd", ach te smaczki stylistyczne.

  • lordofchaos (gość)

    przepraszam za per TY ale tych z pechem do niezavodnosci skody jest troszke z hakiem * aspekt vizualny novej skody to revelacja ale ta cena - niech sobie pepiki jezdza tym luxusem

  • czytacz (gość)

    wy uważacie się za znawców , mieliście coś więcej niż A4 od turka, wasza wiedza zatrzymała się na epoce skody favorit, superba nie mam ale ten samochód na razie przoduje w swej klasie dodam że ma więcej miejsca niż merol E class a wy z tym hasłem że skoda to skoda albo jeszcze niech ktoś wyskoczy z hasłem o kurze to już będzie naprawdę żenujący

  • realista (gość)

    kupiłem nowego Superba w 2010r z silnikiem 1,9tdi , przez 4 lata zrobiłem nim 240.000tys km , jedyne co wymieniłem to sprzęgło przy 120000tys km ..wiec czytając bzdury o awarajności to śmiać mi się chce z tych ,,fachowców,,...nie jestem miłośnikiem tej marki ale zastanawiam się nad zakupem nowej wersji z silnikiem 2.0 tdi -190KM ..w najbogatszej wersji wyposażenia kupię za ok 145000 . gdzie za Audi A6 {nad czym też się zastanawiam }muszę wyłożyć 100.000 zł więcej -myślę więc że wybór padnie na Superba a 100000 zł w kieszeni . Pozdrawiam

  • simon (gość)

    seto, ren a szczegolnie "mix" a gdzie ty niby w maju widziales superba ze mozesz sie o wykonczeniu w srodku wypowiadac ? czlowieku pewnie nie stac cie nawet na mojego Superba II z 2010r 2.0 tdi 170km ktorego chce sprzedac za 42-43 tys a co dopiero o nowce sztuce nawet lepiej wyposazonej Octavii. Prawda boli najbardziej , jak ci szef nie da posmigac 1.4 tsi w najbardziej ubogiej wersji to nigdy nowego superba na oczy nie zobaczysz no chyba ze za 7-8 lat od turasa w Raichu albo jak pojdziesz do salonu skody udawac " powaznego " klienta i pozwola ci posiedziec i przejechac sie km tylko moze lepiej podjedz mpk i wysiadz kilka set metrow przed salonem bo jak zobacza twoja " igle " z dojczladnu to handlowcy nawet nie podejda do ciebie .

  • simon (gość)

    Realista - ja juz zamowilem ( odbior polowa albo koniec wrzesnia dopiero :/) , 2.0 tdi 190 km Style plus kilka dodatkow i felgi 18' . Zastanawiam sie jeszcze nad kolorem i mam jeszcze 2-3 tyg by podjac decyzje ( bo w sierpniu rusza produkcja ) Blue Lava czy Brown Magnetic ? Dodam ze wybralem jasne wnetrze i SunSet

  • Aga (gość)

    Dziś miałam jazdę próbną. Jestem zachwycona. Zamówiony dziś, dopiero na luty 2016 do odbioru. Wybór jest duży pośród innych marek tylko pozornie. Tak naprawdę superb z wszystkimi możliwymi dodatkami jedynie bez szklanego dachu, którego akurat nie lubię, zamyka się w kwocie 142 tys. 4 lata gwarancji, przeglądy i aktualizacja nawigacji w cenie. Czego więcej chcieć? Mówię o wersji 1.8 TSI, 180 KM, benzyna, 7 biegów automat, lakier metalik, kamera cofania, system KESSY, tempomat ACA, pakiet simply clever, podgrzewana przednia szyba, fotele przednie wentylowane, koła 19``. Samochód mega przestronny, zmienne tryby jazdy C,S itp. Kapitalne nowoczesne reflektory, gigantyczny bagażnik, skóra, i wiele innych. Dodam, że przesiadam się z mercedesa CLS, więc oczekuję podobnego komfortu w aucie. Za tą kwotę dostępny jest CLA, ale to przy superbie brzydkie kaczątko. Dam szansę skodzie. Podczas jazdy niczym nie ustępuje clsowi, co mnie niezmiernie zaskoczyło. Niech ktoś kto już ją ma coś napisze.

  • Aga (gość)

    Simon jasna skóra i sunset to doskonały wybór. Będziesz miał limuzynę jak król. Mój będzie ciemny szary, jaśniejszy niż grafit, bo ja b. rzadko myję samochód. Na takim lakierze nie widać brudu, tak samo jak na srebrnym. Wnętrze jednak wybrałam to ciemne. Średnio to razem pasuje ale ja nie chcę wiecznie cierpieć, że się plamka zrobiła, albo kurz wnika w jasną skórę. Ja mam również tendencję do wrzucania na siedzenia czasem dziwnych przedmiotów, które akurat jadą ze mną, więc trzeba później wycierać tapicerkę. Samochód ma mi służyć i nie sprawiać kłopotu. Zatem może się nazywać Skoda. Nie mam z tym kłopotu, czego i Wam Panowie życzę.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Superb zdjęcia

Skoda Superb dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Superb Cena