Nowatorski system sterowania ruchem ma ułatwić poruszanie się po Łodzi

Agnieszka Magnuszewska
Fot. Jakub Pokora / archiwum
Fot. Jakub Pokora / archiwum
Pierwszeństwo dla komunikacji miejskiej, tablice informujące, którą drogą najszybciej dojechać do celu, a w niedzielę wydłużone cykle świateł przy kościołach. To tylko część nowości związanych z systemem sterowania ruchem, który przy okazji modernizacji trasy W-Z jest montowany na 230 z 280 łódzkich skrzyżowań, na których są światła.
Fot. Jakub Pokora / archiwum
Fot. Jakub Pokora / archiwum

- System ma być gotowy do 30 października, na razie jego wykonawca nie zgłasza opóźnień - mówi Michał Sarnacki, naczelnik wydziału inżynierii ruchu i sterowania ruchem w Zarządzie Dróg i Transportu w Łodzi.

Główny cel wprowadzenia systemu to pierwszeństwo dla komunikacji miejskiej. Światła na skrzyżowaniach mają się dostosowywać do rozkładu jazdy autobusów i tramwajów: "zielona fala" ma zapewnić MPK punktualność. Poza tym na sporej liczbie przystanków będą tzw. wirtualne tablice.

- Pasażer będzie mógł sprawdzić w swoim telefonie, za ile minut przyjedzie tramwaj lub autobus - podkreśla Michał Sarnacki.
 
Wprowadzenie dynamicznego rozkładu jazdy ma być możliwe dzięki wyposażeniu wszystkich autobusów i tramwajów w autokomputery i GPS-y. Natomiast kierowcy mają być informowani w ośmiu miejscach Łodzi o najkrótszej drodze przejazdu. Wskazywać to będą tablice m.in. na skrzyżowaniu marszałków, Przybyszewskiego i przy Atlas Arenie.

- Przykładowo z tablicy umieszczonej na Rzgowskiej będzie można się dowiedzieć, ile czasu zajmuje przejazd do Zgierza, jeśli pojedzie się prosto, skręci w lewo lub prawo - mówi naczelnik Sarnacki. - Średni czas przejazdu będzie ustalany na podstawie sczytywania tablic rejestracyjnych.

To niepokoi radną Urszulę Niziołek-Janiak.

- Jaką będziemy mieć pewność, że wyświetlany czas nie będzie efektem przekraczania prędkości - pyta radna PO.  

Taki problem był w Bydgoszczy.

- Aż w 90 proc. przypadków wyświetlany czas był tam efektem jazdy niezgodnej z przepisami - przyznaje naczelnik Sarnacki. - Dlatego zamiast czasu wprowadzono tam kolory informujące o tym, który przejazd jest najkrótszy. My też się nad takim rozwiązaniem zastanawiamy.

A co z pieszymi? Na wszystkich 230 skrzyżowaniach zostaną zamontowane dla nich przyciski. Tam, gdzie ruch pieszych jest spory, światło zielone może być wydłużane.

- Jednym z priorytetów jest wydłużanie zielonego w niedzielę przy kościołach - mówi Sarnacki. - Opracowujemy też kilka scenariuszy na czas imprez w Atlas Arenie, koncertów w filharmonii i meczów na stadionie Widzewa. Sygnalizacje w pobliżu tych obiektów będą ustawione tak, by wyprowadzić ruch na zewnątrz miasta. Dostosują się do nich pozostałe światła.

                                                                                              Źródło: Dziennik Łódzki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty