Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe Audi A3

Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Pewna grupa klientów, także w Polsce, preferuje auta niewielkie, ale wykonane i wyposażone szczególnie starannie. Właśnie dla nich Audi stworzyło model A3, dystansując go na wszelkie sposoby od siostrzanego VW Golfa.

Audi A3, którego pierwsza generacja z roku 1996 zapoczątkowała nowy segment kompaktowych samochodów premium, w

Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy

tym roku doczekało się premiery całkowicie nowej, trzeciej generacji. Poprzednie dwie zbudowane były na platformach współczesnych im VW Golfów, nie inaczej jest i z trzecią. Tym razem nowe A3 zaprezentowano nawet wcześniej, bo na wiosnę tego roku, a Golfa VII kilka miesięcy później. Jednak prezentacja a fizyczna obecność w salonach to co innego - oba samochody weszły do rzeczywistej sprzedaży prawie równolegle i nadal nie są dostępne we wszystkich zapowiadanych wersjach.

Czym się różni najnowsze A3 od poprzedniego? Zewnętrznie niczym bardzo szczególnym, gdyż szefowie firmy mocno dbają o ciągłość stylistyczną kolejnych modeli. Oczywiście, samochód ma nieco ostrzejsze, bardziej wyraziste rysy, jednak nikt nie uzna go za całkiem nowy projekt - i tak właśnie ma być. Także wielkość  auta prawie nie zmieniła się, widać uznano, że wymiary są odpowiednie dla auta kompaktowego.

Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy

Zaznaczamy ten fakt, bo tym razem konstruktorzy mogli dość swobodnie narysować coś całkowicie innego i nie byli nadmiernie skrępowani narzuconymi z góry wymiarami dostępnego nadwozia. Nie mamy bowiem do czynienia z powierzchownym liftingiem - to jest naprawdę nowy samochód, przede wszystkim z całkiem nowym nadwoziem wraz z jego płytą podłogową. W przedstawianym A3 grupa VW/Audi zastosowała po raz pierwszy supernowoczesną, modułową platformę o nazwie MQB (układ modułowy dla samochodów z przednim napędem i poprzecznym ustawieniem silnika), która umożliwi w najbliższych latach łatwe "zestawianie" kolejnych modeli, także o różnych wielkościach i rozstawach osi - od segmentu subkompaktów do aut klasy średniej. A wszystko to będzie właściwie tą samą konstrukcją, tylko z różnymi zewnętrznymi i wewnętrznymi modułami. I co ciekawe, gdyby była taka potrzeba, samochody te można by montować na tej samej linii produkcyjnej.

W platformie MQB konstruktorzy mogą zmieniać wszystko, oprócz odległości od osi przednich kół do pedałów, oraz umiejscowienia i pochylenia silnika (12 stopni do tyłu). Pozwoliło to na wysunięcie wspomnianej osi kół przednich maksymalnie do przodu, co w przypadku A3/Golfa oznacza zwiększenie rozstawu osi o 50 mm. W efekcie samochód, mimo że nie jest dłuższy, oferuje nieco więcej miejsca w kabinie niż w poprzedniej generacji. To miejsce (na  nogi pasażerów) odnajdziemy przede wszystkim w okolicach tylnych siedzeń, co jednak w A3, które w swej podstawowej wersji jest tradycyjnie

Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy

trzydrzwiowe, nie ma  istotnego znaczenia.

Czym najnowsze A3 przekonuje nas o przynależności do segmentu premium? Nie wyjątkową konstrukcją, gdyż nowe, lżejsze i sztywniejsze od poprzedniego nadwozie, wykonane ze znacznym użyciem stali o najwyższej wytrzymałości, znajdziemy także w Golfie VII. Także budowa zawieszenia (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu zawieszenie czterodrążkowe z obu stron) nie jest niczym specjalnym. Natomiast być może szerokim zastosowaniem aluminium, m. in. na ramę pomocniczą z przodu, niektóre ruchome elementy podwozia (z przodu), a także pokrywę silnika i błotniki. Zwrócono też szczególną uwagę na obniżenie masy wielu innych elementów, a w rezultacie nowy model jest prawie 100 kg lżejszy od poprzednika, oczywiście z korzyścią dla osiągów i zużycia paliwa.

Nie oszczędzano natomiast na wyposażeniu auta, które choć należy do klasy kompaktów, może zawierać wiele dodatków (zwykle jednak opcjonalnych) znanych dotychczas tylko z pojazdów luksusowych.

Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy

Wnętrze A3 nie zaskakuje. Choć styliści i konstruktorzy bardzo zmienili tablicę przyrządów, uczynili to w ten sposób, by była ona przyjazna dla każdego, kto wcześniej jeździł samochodem Audi lub VW. Przy okazji ją uprościli i "wygładzili" co w sumie jest zabiegiem pozytywnym. Powiew "premium" znajdziemy natomiast w wykończeniu i dopracowaniu detali, faktury pokryć powierzchni itp. Ważniejsze jest chyba dobre wytłumienie hałasu - samochód nawet z dwulitrowym dieslem jest przyjemnie cichy, a charakterystyczne odgłosy słyszymy głównie podczas uruchamiania silnika.

Na początek w A3 zaoferowano tylko trzy silniki, wszystkie w nowych wersjach, skonstruowanych tak by poprawić ekonomię i obniżyć masę. Są to: benzynowe, turbodoładowane TFSI 1.4 122 KM (będzie też jego wersja z funkcją odłączania cylindrów, o mocy 140 KM) oraz 1.8 180 KM (jednostka zastępująca poprzednie dwulitrowe, ma prócz wtrysku bezpośredniego uzupełniający go wtrysk pośredni), a także nowa wersja 2.0 TDI 150 KM. Wkrótce pojawi się mniejszy turbodiesel 1.6 105 KM oraz słabszy, ekonomiczny silnik benzynowy. Dostępne skrzynie biegów to mechanizmy manualne, sześciobiegowe, albo dwusprzęgłowe automaty S-Tronic sześcio- względnie z silnikiem 1.8 - siedmiobiegowy. Niedługo najmocniejsze wersje silnikowe otrzymają dołączany napęd Quattro oparty na najnowszej (5.) generacji sprzęgła Haldex.

Jak jeździ się nowym A3? Oczywiście sprawnie i dość komfortowo, jednak podczas niedługiej jazdy autem z dwulitrowym TDI pojawiły się dwa zastrzeżenia. Pierwsze dotyczy bardzo agresywnego działania systemu start - stop, który w miejskim korku doprowadza często do pewnej konfuzji. Ale może trzeba się do niego przyzwyczaić.

Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy
Audi A3, Fot: Jerzy Dyszy

Druga uwaga wynika z faktu, że duży silnik wysokoprężny chwilami wydaje się dla tego, na razie przednionapędowego auta... za mocny. Problem dotyczy ruszania - gdy chcemy to zrobić żwawo, łatwo spowodować by podatne i komfortowo zestrojone przednie zawieszenie zaczęło skakać, jakby całość chciała się urwać. Powie ktoś - po co tak głęboko wciskać pedał gazu? Może i prawda, ale ta niezgodność szybko narastającego momentu obrotowego (320 Nm), z dużą elastycznością mocowań zawieszenia jest widoczna. Przy większych szybkościach samochód zachowuje się już bez zarzutu, tak pod względem głośności, komfortu (pokonywanie nierówności, praca układu kierowniczego, obsługa skrzyni biegów), jak i prowadzenia. No i imponuje niskim zużyciem paliwa. Oczywiście nie tak niskim jak w danych fabrycznych (średnio 4,1 l/100 km), ale bez żadnego oszczędzania i jadąc chwilami dynamicznie, ledwo przekroczyliśmy 6 l/100 km.

Teraz dochodzimy do punktu, w którym zalety samochodu trzeba skonfrontować z jego ceną. W tym jednak przypadku tradycyjne podejście doprowadzi do złych wniosków. Bo przecież ciągle mamy do czynienia z typowym, trzydrzwiowym samochodem kompaktowym, eleganckim, ale może nawet zbyt stonowanym w porównaniu z niektórymi konkurentami. A cena najbardziej podstawowej wersji z najsłabszym na razie silnikiem 122 KM wynosi powyżej 90 000 zł. i co gorsza lista opcji jest taka, że rozsądne wyposażenie naszego egzemplarza spowoduje uszczuplenie konta o kolejne 20 do 40 tys. zł. Rację będzie miał ten kto powie, że za takie pieniądze można mieć „wypasioną furę" z segmentu (wymiarowo) o stopień lub dwa wyższego. Ale czy będzie to samochód premium od Audi?   

    Wybrane dane techniczne Audi A3 i konkurentów:

marka/model

Audi A3 2.0 TDI wyposażenie - Ambition

Volvo V40 D3

wyposażenie - Momentum

 

BMW 1  118d  3d, wyposażenie - polski pakiet plus

 

Cena (zł)

od 113 800

od 110 600

od ok. 121 500

typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback / 3d

kombi (hatchback)/ 5d

hatchback / 3d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4237/1777/1421

4369/1802/1445

4324/1765/1421

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1542/1514

1559/1546

1535/1569

rozstaw osi (mm)

2601

2647

2651

masa własna (kg)

od ok. 1335

b. d.

od ok.1390

pojemność bagażnika (l)

365 - 1100

335 (sam bagażnik)

360 - 1200

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

60

52

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V start stop

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 20V, start stop

turbodoładowany  VNG z wtryskiem bezp common rail, DOHC 16V start stop

pojemność (cm3)

1968

1984

1995

liczba cylindrów

R4

R5

R4

napędzana oś

przednia

przednia

tylna

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

150/3500 - 4000

150/3500

143/4000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

320/750 - 3000

350/1500 - 2750

320/1750 - 2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,6

9,6

8,9

Prędkość maks. (km/h)

216

210

212

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,1

4,3

4,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

106

114

115

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty