Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Nowe egzaminy na "prawko" z opóźnieniem

Data publikacji: Autor: Anna Mizera-Nowicka

Fot. Przemek Świderski Instruktorzy skarżą się na chaos informacyjny dotyczący nowych przepisów egzaminacyjnych. Niektóre zmiany wejdą z opóźnieniem.

Fot. Przemek ŚwiderskiInstruktorzy z pomorskich ośrodków szkolenia kierowców alarmują, że choć nowe przepisy dotyczące egzaminowania i wydawania prawa jazdy mają wejść w życie już 19 stycznia, wciąż panuje chaos informacyjny. Zarówno w Ministerstwie Transportu, jak i w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego mówi się, że nie wszystkie planowane zmiany uda się wprowadzić na czas, mimo że pierwotnie miały obowiązywać już od lutego 2012 roku (z powodu niedostosowania ośrodków minister transportu przesunął ten termin na styczeń tego roku).

Na pewno zmienią się natomiast egzaminy teoretyczne na prawo jazdy, co już od dawna budzi panikę wśród kandydatów na kierowców. - Największym problemem jest czas. Instytucje mają go zbyt mało na wprowadzanie zmian. Procedury przedłużają się na szczeblu ministerialnym, dlatego do samego końca nie wiadomo co i kiedy wejdzie w życie. Branża słyszy o nadchodzących zmianach, jednak oczekuje na "wisienkę na torcie", czyli rozporządzenie ministra - skarży się Janusz Chmielowiec, prezes gdańskiego oddziału Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców.

Instruktorzy mówią też, że z nieoficjalnych informacji wynika, iż na razie nie wejdzie w życie zapis o "młodym kierowcy", według którego każdy, kto zrobi prawo jazdy, zostałby poddany dwuletniemu okresowi próbnemu.

Również termin wprowadzenia "profilu kandydata na kierowcę" ma zostać przesunięty. Przepis oznaczałby, że każdy kursant, zanim zapisze się do szkoły nauki jazdy, miałby zgłosić się do swojego urzędu miasta lub starostwa powiatowego po swój profil. - I tak np. student pochodzący z Białegostoku czy Ustrzyk Dolnych musiałby pojechać po taki profil do miejsca zameldowania, aby móc zrobić kurs w Gdańsku - tłumaczy Janusz Chmielowiec. I dodaje:- Zamiast uciekać od biurokracji, tworzymy w ten sposób kolejne papierkowe zamieszanie. Zdaje się jednak, że nie są gotowe systemy mające obsługiwać taki profil, więc on nie wejdzie - dodaje.

Również jeden z pracowników PORD nieoficjalnie przyznaje, że na jego biurko trafiły już projekty nowelizacji części przepisów, które miały wejść w życie w nowym roku. - Oczywistym więc jest, że nie zaczną one obowiązywać od 19 stycznia - podkreśla.

Informacje te potwierdza również sam rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z MTBiGM przygotowało założenia do zmian w ustawie o kierujących pojazdami, które doprowadzą do przesunięcia wejścia w życie niektórych jej przepisów. Założenia te zostały już przekazane do Sejmu i stanowią przedmiot prac parlamentarnych - informuje Mikołaj Karpiński.

Rzecznik wylicza też, że za ponad dwa tygodnie na pewno zostanie wprowadzony m. in. nowy wzór dokumentu prawa jazdy, pojawią się również jego nowe kategorie: A2 - uprawniająca do prowadzenia motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW, AM - zastępująca kartę motorowerową oraz zmieni się dostęp do kategorii A (motocykle lekkie). - Największe zmiany, które zaczną obowiązywać od 19 stycznia, będą dotyczyły części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy. Będzie trzeba wskazać prawidłową odpowiedź na pytania wyświetlane losowo. Nie będzie możliwości powrotu do pytania, na które nie udzielono odpowiedzi - tłumaczy rzecznik Ministerstwa Transportu. - Pytań będzie więcej niż dotychczas. Ich nowa baza nie będzie oparta na dotychczasowych zasadach i nie będzie też publikowana.

To ten fakt budzi wśród kursantów i instruktorów jazdy wielkie kontrowersje. Ośrodki szkolenie kierowców apelują, by choć część pytań powszechnie udostępnić. Twierdzą bowiem, że ich całkowite zamknięcie może doprowadzić do sytuacji, gdy egzaminowani będą na egzaminy przychodzić z kamerami i innymi pomocami, które pozwolą im wykraść część pytań i je sprzedawać.

- W testach mogą też pojawić się błędy. W tych, które do tej pory obowiązywały, błędy się zdarzały, a ponieważ pytania były jawne, wytykaliśmy je, dzięki czemu nanoszono poprawki - alarmuje Janusz Chmielowiec.

Koordynator prac nad nowym egzaminem na prawo jazdy z ramienia Instytutu Transportu Samochodowego, który przygotowuje bazę pytań dla PORD tłumaczy jednak, że ponieważ do tej pory nie ma decyzji resortu transportu o jawności bazy, nie zamierzają jej publikować. - Choć wspólnie z partnerem - firmą Sygnity - rozważamy odpłatny dostęp do pytań nie wykorzystywanych bezpośrednio w procesie egzaminowania - zdradza dr inż. Marcin Ślęzak.

Rzecznik ministerstwa tłumaczy natomiast, że pytania nie będą jawne, by kursanci nie uczyli się zestawów pytań i odpowiedzi, ale wykazywali się znajomością zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dr inż. Marcin Ślęzak, z-ca dyrektora ds. Rozwoju Instytutu Transportu Samochodowego:
Jeśli kandydat na kierowcę zna przepisy, to z pewnością zda egzamin teoretyczny według nowych zasad, mimo że nie ma dostępu do bazy pytań. Model, według którego kursanci zamiast uczyć się przepisów ćwiczą na okrągło testy, aż do zapamiętania, nie będzie miał racji bytu po 19 stycznia. Tym samym, zamiast oglądać się na nowy bank pytań sugeruję już dzisiaj zmianę w podejściu do szkolenia przyszłych kierowców. Pytań proszę się nie obawiać, bo instytut dołożył starań, by były proste, a nie podchwytliwe.

Andrzej Pepliński, wicedyrektor PORD:
Jako PORD nigdy nie przekazywaliśmy bazy pytań teoretycznych ośrodkom szkolenia kierowców i nie zrobimy tego i tym razem, ponieważ od tego nie jesteśmy. Z tego co wiemy nowa baza pytań ma być utajniona. Jak to będzie wyglądało w praktyce, zobaczymy. Egzaminowani nie mają jednak czego się bać, ponieważ jeśli będą posiadali podstawowe informacje z zakresu przepisów ruchu drogowego czy udzielania pierwszej pomocy, co jest przekazywane na kursach, to bez problemu zdadzą. Uczmy się przepisów, a nie bezsensownie tylko odpowiedzi.

Źródło: Polskatimes.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości