Nowe etykiety na oponach. Parlament Europejski zatwierdza porozumienie

Mariusz Michalak
Parlament Europejski zatwierdził porozumienie w sprawie lepszego eksponowania etykiet na oponach. Dzięki temu konsumentowi łatwiej będzie dobrać produkt dostosowany do jego potrzeb.
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

– To istotna zmiana przede wszystkim z punktu widzenia konsumentów. Będziemy bowiem otrzymywać dokładniejsze informacje dotyczące nabywanych produktów. Zupełnie inne opony są potrzebne w Skandynawii, a inne w polskich warunkach, o czym niejednokrotnie nie jesteśmy wystarczająco informowani przez producentów. Dzięki nowym przepisom, będziemy mogli wybrać opony najbezpieczniejsze i najbardziej paliwooszczędne, a co za tym idzie najbardziej ekologiczne – mówi Grzegorz  Tobiszowski, polski sprawozdawca zakresie nowych przepisów z ramienia Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (EKR

Zamiarem unijnego procesu legislacyjnego było uwzględnienie postępu technologicznego w produkcji opon, który miał miejsce w ostatniej dekadzie, jak również rozwój sprzedaży on-line. Wśród najważniejszych zmian określonych w przepisach unijnych znalazły się:

  • aktualizacja wzoru etykiety, obejmującej także piktogramy przyczepności na ośnieżonej i oblodzonej powierzchni zgodnie z międzynarodowymi standardami, jak również kod QR; lepsza ekspozycja etykiety, także w sprzedaży on-line i reklamach internetowych;
  • usunięcie nieużywanych już najniższych klas efektywności paliwowej, przez co ich skala stanie się bardziej przejrzysta i zrozumiała;
  • obowiązek etykietowania opon stricte dla ciężarówek i autobusów (opon C3);
  • skuteczniejsze egzekwowanie przepisów, dzięki nakazowi rejestracji opon w bazie produktów.

Warto podkreślić, że system etykietowania opon ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach i poprawie zdrowia publicznego - redukować emisje gazów cieplarnianych oraz hałas i zanieczyszczenia powstałe w wyniku transportu drogowego (ścieralność opon). Tak więc rozporządzenie ma realizować te cele poprzez nakazanie lepszego informowania konsumentów przede wszystkim o efektywności paliwowej, bezpieczeństwie i hałaśliwości opon.

Jak wynika z unijnych danych z transportu drogowego pochodzi ok. 22% emisji gazów cieplarnianych w UE. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 20-30% zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisję, a niższe zużycie paliwa zaoszczędza konsumentom kosztów.

Należy także podkreślić, że rozporządzenie nie wprowadza żadnych nowych wymagań dotyczących samych opon. Zaktualizowane etykiety wejdą do użytku z dniem 1 maja 2021 r.

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty