Nowe fotoradary. Jak zmieniły sposób jazdy kierowców?

Mariusz Michalak
„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły się nowe fotoradary? Eksperci z Yanosika sprawdzają zachowania kierowców przed oraz po pojawieniu się nowych punktów kontroli prędkości. Fot. materiały prasowe
„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły się nowe fotoradary? Eksperci z Yanosika sprawdzają zachowania kierowców przed oraz po pojawieniu się nowych punktów kontroli prędkości. Fot. materiały prasowe
„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły się nowe fotoradary? Eksperci z Yanosika sprawdzają zachowania kierowców przed oraz po pojawieniu się nowych punktów kontroli prędkości.

Duże zmiany na moście Poniatowskiego

„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły
„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły się nowe fotoradary? Eksperci z Yanosika sprawdzają zachowania kierowców przed oraz po pojawieniu się nowych punktów kontroli prędkości.

Fot. materiały prasowe

Jeszcze w czerwcu nowe fotoradary na moście Poniatowskiego stały nieczynne i nie robiły większego wrażenia na kierowcach. Nowa inwestycja Zarządu Dróg Miejskich została przekazana we wrześniu do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który zamontował mierniki w urządzeniach.

Od września fotoradary mierzą prędkość jazdy kierowców i trzeba przyznać, że ich zamontowanie znacznie przełożyło się na jakość ruchu i poprawę bezpieczeństwa. W ostatnich latach na tym odcinku doszło do około 30 wypadków, w których zginęły 3 osoby. Główną przyczyną była… nadmierna prędkość.

Obecnie na moście Poniatowskiego stoi 6 fotoradarów, które według Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie działają bardzo skutecznie, a liczba kierowców, którzy przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h spadła aż 20-krotnie.

Gdzie dokładnie znajdują się fotoradary?

Nowe urządzenia można spotkać na moście po obu stronach jezdni. W kierunku zachodnim znajdują się w alei Poniatowskiego, przy wjeździe na most na wysokości Wału Miedzeszyńskiego, na wiadukcie między zabytkowymi wieżycami, na wysokości ul. Kruczkowskiego oraz na moście, przed przystankiem tramwajowym i węzłem z Wisłostradą.

W kierunku wschodnim z kolei, fotoradary zostały zamontowane w Alejach Jerozolimskich, przy wjeździe na wiadukt na wysokości Muzeum Wojska Polskiego, na wiadukcie między zabytkowymi wieżycami, na wysokości ul. Solec oraz na moście za węzłem z Wisłostradą i przystankiem tramwajowym.

Eksperci z Yanosika analizują średnie prędkości jazdy na moście Poniatowskiego

„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły
„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły się nowe fotoradary? Eksperci z Yanosika sprawdzają zachowania kierowców przed oraz po pojawieniu się nowych punktów kontroli prędkości.

Fot. materiały prasowe

- Postanowiliśmy sprawdzić średnie prędkości jazdy kierowców na moście Poniatowskiego przed zamontowaniem fotoradarów, a także po pojawieniu się atrap i po oficjalnym uruchomieniu. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy godziny poranne od 7 do 9 oraz popołudniowe od 15 do 17, w których ruch jest największy, ponieważ wiele osób jedzie tym odcinkiem do pracy lub z pracy do domu. – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac.

- W godzinach porannych w okresie wakacyjnym ruch jest znacznie bardziej rozrzedzony, stąd w naszym zestawieniu wybór dni w maju, na początku czerwca i września – tłumaczy Julia Langa, Yanosik Autoplac - W tabeli możemy zauważyć znaczne różnice w średniej prędkości jazdy, zwłaszcza naodcinku pomiędzy fotoradarami. Widoczna jest również rozbieżność w okresie przed zamontowaniem urządzeń, a także po. – dodaje.

Z powyższego zestawienia jasno wynika, iż średnie prędkości jazdy kierowców w stronę centrum w godzinach porannych w maju były znacznie wyższe, niż we wrześniu, po oficjalnym uruchomieniu fotoradarów. 12 maja o godzinie 7:00 w kierunku do ronda Charles’a de Galle’a kierowcy poruszali się ze średnią prędkością 45 km/h, natomiast 22 września zwolnili już do 29 km/h. W późniejszym czasie, w którym ruch jest znacznie bardziej zintensyfikowany ze względu na większą liczbę osób podróżujących do pracy, różnica ta wynosi 14 km/h.

Ciekawym momentem jest również pojawienie się atrap mierników prędkości w czerwcu – widać iż nie zrobiły one większego wrażenia na kierowcach, którzy poruszali się ze średnią prędkością od 31 km/h do 50 km/h.

Zdecydowanie większe natężenie ruchu występuje w kierunku centrum miasta, aniżeli z centrum w stronę prawobrzeża. Tutaj kierowcy w godzinach porannych poruszają się znacznie szybciej. Przed zamontowaniem fotoradarów średnia prędkość jazdy od ronda Charles’a de Gaulle’a, o godzinie 7

rano, wynosiła 45 km/h, natomiast po pojawieniu się atrap już 40-41 km/h. Po oficjalnym uruchomieniu mierników wzrosła do 46 km/h.

Kierowcy znacznie wolniej poruszali się na odcinku wiaduktu od ronda de Gaulle’a do ronda Waszyngtona. Tutaj widać już moment, w którym pojawiły się atrapy fotoradarów, spowalniające zmotoryzowanych średnio o 5-7 km/h. Z kolei po uruchomieniu mierników średnia prędkość jazdy kierowców spadła o 6-7 km/h.

Popołudniowe korki na moście Poniatowskiego

„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły
„Warszawa da się lubić” – jak śpiewał Adolf Dymsza. Jednak czy da się wciąż lubić warszawski most Poniatowskiego, na którym od 15 września rozgościły się nowe fotoradary? Eksperci z Yanosika sprawdzają zachowania kierowców przed oraz po pojawieniu się nowych punktów kontroli prędkości.

Fot. materiały prasowe

- Z naszych danych wynika, że większość kierowców popołudniami kieruje się z centrum w stronę prawobrzeża Warszawy, co z kolei przekłada się na intensywniejszy ruch na moście Poniatowskiego. Średnie prędkości jazdy w kierunku wschodnim spadają nawet do 8 km/h we wrześniu. – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac.

Przed sezonem wakacyjnym ruch na moście Poniatowskiego w kierunku wschodnim wynosił średnio 35 km/h o godzinie 16, z kolei we wrześniu już widzimy, że odcinek od ronda Charles’a de Gaulle’a jest zakorkowany i średnia prędkość jazdy spadła do 11-12 km/h.

Przy wyjeździe z mostu przy rondzie Waszyngtona średnia prędkość jazdy jest zbliżona w maju, jak i we wrześniu i utrzymuje się na poziomie 35 – 40 km/h.

Jadąc mostem Poniatowskiego w kierunku centrum Warszawy w godzinach od 15 do 17 w maju i czerwcu kierowcy poruszali się z prędkością około 48 km/h. Natomiast po zamontowaniu urządzeń monitorujących prędkość jazdy, zwolnili już do 33 km/h na początku miesiąca. Z kolei 22 września możemy zauważyć jeszcze większą intensyfikację ruchu w stronę śródmieścia Warszawy – średnia prędkość jazdy spadła bowiem do 20 km/h.

Jaka przyszłość czeka most Poniatowskiego?

W każdym kierunku mostu stoją 3 urządzenia, ich lokalizacje zostały celowo ustalone, aby jak najskuteczniej „wymuszały” na kierowcach przepisową prędkość na całej linii obiektu. To rozwiązanie tymczasowe, które ma przyzwyczaić kierowców do prawidłowej jazdy.

- Nawet krótkoterminowe zamontowanie fotoradarów na danym odcinku trasy jest już częścią procesu poprawy bezpieczeństwa. Jednak w takiej sytuacji kluczowe są działania prewencyjne. W Yanosiku wierzymy w to, że kierowca bezpieczny to kierowca dobrze poinformowany i wszystkie lokalizacje fotoradarów zawsze można znaleźć w naszym systemie. Zmniejsza to ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac.

Według informacji Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie most ma zostać przebudowany, a to również oznacza spore zmiany na płycie mostu, które będą miały podnieść poziom bezpieczeństwa i wygodę użytkowników, bez konieczności instalowania fotoradarów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty