Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Nowe fotoradary. Urządzenia nie tylko zmierzą prędkość

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / Newseria.pl

Zdjęcie ilustracyjne Fot.  ARKADIUSZ LAWRYWIANIEC Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP wraz z firmą Zurad pracują nad modułowym systemem Roadsense+, który ma zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez rejestrację i analizę zdarzeń, które dzieją się na drodze.

System Roadsense+ to sieć nowoczesnych, wielofunkcyjnych fotoradarów 3D. Urządzenia będą w stanie m.in. mierzyć prędkość na danym odcinku drogi, wykrywać przejazdy skrzyżowania na czerwonym świetle oraz mierzyć prędkości wraz z rejestracją wykroczenia na wielu pasach ruchu. Jedną z jego funkcjonalności jest rejestracja zdarzeń w postaci filmów, co ma zmniejszyć możliwości podważenia zarejestrowanego materiału dowodowego – Chodzi o stworzenie systemu, który będzie zwiększał bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez rejestrację i analizę zdarzeń, które dzieją się na drodze – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jakub Główka, kierownik Ośrodka Systemów Bezpieczeństwa w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP.

Roadsense+ opiera się na nowoczesnym radarze 3D oraz module optycznym i przetwarzania sygnałów, które mają rozpoznawać sytuację na drodze przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Poprzez połączenie kilku urządzeń w jedną całość ma skuteczniej wykrywać naruszenia przepisów ruchu drogowego. Umożliwi także objęcie nadzorem nad przestrzeganiem ograniczeń prędkości na drogach szybkiego ruchu poprzez wydłużony pomiar odcinkowy.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Kierowca nie straci uprawnień za punkty karne
Co z OC i AC Przy sprzedaży auta?
Alfa Romeo Giulia Veloce w naszym teście

Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, w 2016 roku na drogach UE zginęło 25,5 tys. osób, to o 600 mniej niż w poprzednim roku. W przeliczeniu na milion mieszkańców śmierć poniosło 50 osób. W porównaniu do 2010 roku oznacza to spadek o 19 proc. Sytuacja w samej Polsce nie wygląda jednak tak optymistycznie. Znajdujemy się w niechlubnej czołówce państw, w których na drogach ginie najwięcej osób. W 2016 roku liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 2 proc. – W Polsce liczba wypadków stale rośnie. Koszty z tym związane są ogromne, przekraczają 50 mld zł rocznie z samych skutków spowodowanych wypadkami drogowymi. Gdy patrzymy na kraje europejskie, zdecydowanie poprawa tego stanu jest możliwa poprzez zwiększenie nadzoru nad tym, co dzieje się na drodze – tłumaczy Jakub Główka,

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W połowie bieżącego roku rozpocznie się certyfikacja rozwiązania przez Główny Urząd Miar. Po pomyślnym przejściu tego procesu urządzenie będzie mogło się pojawić na drogach na przełomie 2018 i 2019 roku.

– W tej chwili w Polsce jest na drogach około 400 fotoradarów, które tylko mierzą prędkość. Planowana rozbudowa systemu wskazuje, że zapotrzebowanie na fotoradary może wynieść 1400 sztuk takich urządzeń. My chcemy, żeby były one modułowe, innowacyjne i stanowiły rzetelną podstawę do oceny sytuacji na drodze – podkreśla ekspert z PIAP. Dodaje jednocześnie, że podana liczba fotoradarów to jedynie prognoza, wynikająca z analizy rynku systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego wdrażanych w krajach UE, stworzona przez wykonawców Systemu Roadsense+. Przyszłość pokaże, czy Polska wzorem innych krajów będzie zwiększać liczbę fotoradarów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Autor (gość)

    Już do nowych radarów dołączyli zmiany ustawienia świateł. W czasie największego natężenia ruchu zwiększają częstotliwość zmiany świateł tak aby zwiększyć zdenerwowanie kierowców. Nie ma płynnego ruchu tylko gwałtowny start i stop a i tak na kolejnych światłach łapie cię czerwone. Kolejny sposób na strzyżenie "owiec".

  • mdk (gość)

    Posłużę się tutaj tylko danymi statycznymi - zagęszczenie fotoradarów w Europie (liczba na 1000 km2): Polska na 17 miejscu ze wskaźnikiem 1,53; a np Niemcy 10,94; Włochy 19,52; Wielka Brytania 22,27 i pierwsza Belgia 37,6. Te same w liczbach bezwzględnych (czyli ilość czynnych fotoradarów): Polska 480 a np Niemcy 3909; Włochy 5898; Wielka Brytania 5535 i Belgia 1148. Wniosek - w Polsce jest relatywnie mało fotoradarów zarówno w liczbach bezwzględnych jak i względnych. Ilość osób ginących na polskich droga jest jedną z najwyższych w Europie. Inni doszli już dawno do wniosku, że sama edukacja nie jest skuteczna i należy społeczeństwo dyscyplinować. Po drugie dla kogo jest to problemem - tylko dla tych co nie przestrzegają przepisów. Po trzecie tylko niewolnik potrzebuje nadzorcy nad sobą aby robić to co mu powierzono - człowiek wolny czyni tak sam z siebie. Wiele w nas jeszcze Homo soveticusa...

  • czerwona mazda z pol... (gość)

    Mam jammer blue rider z micom.net.pl za 1360zł i nie boję się mandatów i śmigam szybko.

  • 1+ (gość)

    Na zdjęciu widac jak "strzelec jest schowany za oplem. To jest wbrew przepisom. Ciagle chowaja sie za czymś i tak polują na ofiary

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości