Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Nowe oznakowanie. Co oznacza dla kierowców?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. ZDM Warszawa Zarząd Dróg Miejski w Warszawie rozpoczął pilotaż nowego oznakowania na Woli. Niewykluczone jest rozszerzenie zasięgu akcji na inne dzielnice.

O ile znaki nie stanowią inaczej, pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony może zgodnie z polskim prawem zaparkować na chodniku. Przyzwolenie na parkowanie na chodniku pozwala na zapewnienie legalnego postoju tam, gdzie nie ma możliwości wyznaczenia pełnowymiarowych miejsc postojowych.

Prawo o ruchu drogowym bezwzględnie wymaga jednak w takiej sytuacji od kierowcy pozostawienia dla pieszych co najmniej 1,5 metra wolnej przestrzeni. Należy oczywiście pamiętać również o tym, że zakazane jest parkowanie bliżej niż 10 metrów od przejścia dla pieszych lub skrzyżowania.

Zobacz także: Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

Niestety wielu kierowców, choć chętnie korzysta z zawartego w krajowym prawie przywileju, to zapomina o obowiązkach, jakie są z nim związane. Wybierają na postój zbyt wąskie do tego chodniki lub też decydują się na postój w całości na chodniku, zamiast wykorzystać w tym celu choć częściowo także jezdnię. W efekcie łamią prawo, zostawiając pieszym ledwie metr lub mniej. Znane są również przypadki całkowitego zablokowania chodników przez parkujące samochody. Pieszym może być również osoba z wózkiem lub na wózku. Parkując zbyt blisko ściany budynku, tworzy się dla tych najsłabszych bariery nie do pokonania.

- W ramach rozszerzenia strefy płatnego parkowania o Wolę i część Pragi-Północ wprowadziliśmy nowość — strefy opatrzone znakiem B-35, przeznaczone do parkowania tylko dla mieszkańców, którym wydawany jest w tym celu specjalny identyfikator. W ten sposób oznakowane zostały odcinki dróg, na których nie było możliwości wyznaczenia pełnowymiarowych miejsc, jednak jednocześnie istnieje tam fizyczna możliwość zaparkowania samochodu przy jednoczesnym pozostawieniu dla pieszych co najmniej 1,5 metra wolnej przestrzeni. Strefy B-35 pozwoliły wygospodarować w każdej z dwóch dzielnic kilkaset dodatkowych miejsc na pojazdy mieszkańców - informuje stołeczny ZDM.

Zobacz także: Skoda Kodiaq po kosmetycznych zmianach na 2021 rok

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • autor (gość)

    Dobry pomysł i ułatwienie dla tych, którzy nie lubią łamać przepisów, ale generalnie kierowcy mają na to wywalone, parkują, gdzie chcą i jak chcą, bo nie boją się SM, która sprawia wrażenie, jakby interesowała się tylko miejscami parkomatowymi, i to raczej rzadko. Jaki Pan, taki kram.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości