Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Nowe płatne drogi w Polsce. Gdzie trzeba zapłacić za przejazd?

Data publikacji: Autor: (mm) TVN Turbo/x-news

Fot. Janusz Wójtowicz Zarobił już miliardy, bo dziennie zarabia kilka milionów. wbrew pozorom to nie o żadnym kierowcy Formuły 1, czy też piłkarzu. Chodzi o polski system pobierający opłaty z dróg.

Jak działa system viaTOLL?

Elektroniczny system poboru opłat jest obowiązkowy dla samochodów powyżej 3,5 ton. Dla aut osobowych przeznaczony jest system viaAUTO – kierowcy mogą za jego pomocą opłacać przejazdy płatnymi autostradami, dzięki czemu unikają postojów na bramkach.

Nad płatnymi drogami znajdą się bramownice, wyposażone w anteny. Anteny umożliwiają komunikację między przekaźnikami a viaBOX-em zamontowanym w pojeździe. Za każdym razem, gdy pojazd przejeżdża pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za przejazd konkretnym odcinkiem drogi płatnej. Kierowca zostaje o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem z viaBOX-a. Proces naliczenia opłaty przebiega w pełni automatycznie bez potrzeby redukowania prędkości pojazdu lub zatrzymywania się.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Za trzecie podejście do egzaminu zapłaci instruktor?
Najlepsze używane kabriolety za niewielkie pieniądze
Czy rodzinny van może mieć sportowe zacięcie?

Wpływy z systemu viaTOLL

Od początku istnienia viaTOLL, czyli od 2011 roku do końca maja br., z tytułu opłat do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło 7,92 mld złotych

Lista dróg objętych systemem viaTOLL od 9 lipca 2017 roku:

droga ekspresowa S8 – od skrzyżowania z drogą powiatową nr 2012B do węzła Mężenin (ok. 16 km);
droga ekspresowa S19 – od węzła Lublin Sławinek do węzła Lublin Węglin (ok. 9 km);
droga krajowa nr 24 – od węzła Skwierzyna Południe do skrzyżowania z drogą krajową nr 92 w Pniewach (ok. 53 km);
droga krajowa nr 50 – od skrzyżowania z drogą krajową nr 92 w Kuznocinie do skrzyżowania z drogą powiatową nr 3835W w Guzowie (ok. 15 km);
droga krajowa nr 50 – od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 876 w Chudolipiu do skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683 w Dębówce (ok. 42 km);
droga krajowa nr 50 – od skrzyżowania z drogą powiatową nr 2709W do skrzyżowania z drogą powiatową nr 4201W (ok. 47 km);
droga krajowa nr 50 – od skrzyżowania z drogą powiatową nr 4202W do węzła Brok (ok. 32 km);
droga krajowa nr 92 – od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1258F w Boczowie do skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1225F w Poźrzadle (ok. 21 km);
droga krajowa nr 92 – od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1238F do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1211F w Myszęcinie (ok. 23 km);
droga krajowa nr 92 – od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1217F do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 305 (ok. 34 km);
droga krajowa nr 92 – od skrzyżowania z drogą krajową nr 14 w Łowiczu do skrzyżowania z drogą krajową nr 50 w Kuznocinie (ok. 23 km);
droga krajowa nr 92 – od skrzyżowania z drogą krajową nr 50 w Sochaczewie do granicy m. Warszawa (ok. 44 km).

Polecamy: Volkswagen Tiguan w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Warto TV (gość)

    https://youtu.be/FLOtGwRy1SQ

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości