W Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego odbywają się egzaminy teoretyczne według znowelizowanych przepisów, które weszły w życie 19 stycznia 2013 roku. W nowych testach obszerniejszy jest zestaw pytań – składa się teraz z bazy około 3000 zamiast dotychczasowych 500 zadań. Poza tym za każde pytanie można otrzymać od jednego do trzech punktów, a do zaliczenia egzaminu teoretycznego potrzeba ich 68.
Zobacz też:
NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY |
W Świętokrzyskiem z powodu braku chętnych pierwsza „teoria" według nowych reguł odbyła się dopiero 28 stycznia. Z 10 zapisanych na ten termin w ośrodku przy ulicy Domaszowskiej stawiło się 9 chętnych, a pozytywnie egzamin zdała tylko jedna osoba. Dwa dni później na 20 egzaminowanych testy zaliczyło 3 szczęśliwców.
Zobacz też: Będzie wymiana blankietów prawa jazdy. Zobacz, jak wyglądają
W poniedziałek 4 lutego po raz pierwszy do egzaminów przystąpiły pełne grupy. Na 100 zapisanych w salach komputerowych pojawiło się 85 osób, a dla 9 z nich egzamin zakończył się pozytywnie.
- Niestety nie zdałam, bo zdobyłam 55 punktów, a powinnam mieć co najmniej 68 – mówiła zaraz po wyjściu z egzaminu Agnieszka Jeziorska. – Chyba to stres, a może za mało czasu – tłumaczyła mieszkanka Ambrożowa leżącego w powiecie starachowickim.
Także Patryk Mirek z Kielc nie uzyskał dostatecznej ilości punktów, aby zaliczyć test. – Było ciężko, miałem dużo pytań medycznych i tych dotyczących dopuszczalnej ilości alkoholu w organizmie kierowcy – opowiadał młody kielczanin, dla którego było to już drugie podejście do „teorii". – Wcześniej próbowałem zdać jeszcze na starych zasadach, ale nie udało się. Teraz nie zaliczyłem także tych nowych testów – mówił.
Kielecki WORD to jedyny w województwie podmiot mogący przeprowadzać państwowe egzaminy teoretyczne i praktyczne na kierowców. Obecnie statystyki zdawalności egzaminu teoretycznego kształtują się na poziomie kilkunastu procent (od 10,6 do 15%).
Przed wejściem w życie nowych przepisów wynik ten był wyższy o około 60 procent. – W styczniu, jeszcze przed wprowadzeniem nowych zasad, przeprowadziliśmy 4703 egzaminów teoretycznych, a zdawalność dla wszystkich kategorii wyniosła 74,8% – informuje Czesław Dawid, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Kielcach.
Poza trudniejszymi testami komputerowymi, osoby chcące zdobyć prawo jazdy muszą również liczyć się z większymi wydatkami. Za część teoretyczną egzaminu państwowego zapłacić trzeba teraz 30 zł (więcej o 8 zł). Egzamin na kategorię AM - zastępujący dotychczas bezpłatną kartę motorowerową - kosztuje łącznie 170 zł (140 zł „praktyka" i 30 zł „teoria"), a osoby zdające na A1, A2, A muszą wydać o 40 zł więcej niż dotychczas za część praktyczną.
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 stycznia 2013 roku podnosi również opłaty za „praktyczny" na kategorię B. Aktualnie to wydatek 140 zł (więcej o 28 zł), a część praktyczna C, D lub B+E kosztuje już 200 zł (więcej o 40 zł). Największa podwyżka dotyczy części praktycznej egzaminu na prawo jazdy kategorii C1+E, C+E, D1+E lub D+E. Teraz zamiast 195 zł wydać musimy 245 zł (więcej o 50 zł).
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?