Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Nowe Punto z silnikiem z Bielska

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fiat Punto, Fot: Fiat Czy mały silnik może być powodem do dumy? Tak! – uważa Fiat i wprowadza Punto z dwoma cylindrami. Co najważniejsze, silnik ten pochodzi z fabryki w Bielsku-Białej.

Najważniejszą innowacją w Punto „model 2012” jest właśnie ten silnik. Fiat Punto, Fot: Fiat Najmniejszy z oferowanych, bo o pojemności tylko 875 cm sześć. Jest jednym z dziesięciu, jakie mogą pracować w tym samochodzie. Do wyboru są czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,2 i 1,4 l oraz diesle 1,3. Ponadto „dwupaliwowy” 1,4 na benzynę i metan (CNG). W tym towarzystwie TwinAir z dwoma cylindrami wcale nie jest najsłabszy i nie czyni z Punto zmechanizowanego wózka sklepowego.

Jako pierwsza skorzystała z silnika TwinAir „pięćsetka”. Auto małe, ale nie ubogie. Bo też silnik ten nie jest tanim półśrodkiem, ale prawdziwym majstersztykiem. Należy do nowoczesnych motorów, które inżynierowie zaczarowali magicznym zaklęciem: „downsizing”. Sterując elektronicznie przepływem mieszanki i łowiąc energię spalin do napędzania turbosprężarki wycisnęli z niespełna litra pojemności całe 85 KM.

Prawie się dziś nie spotyka małych samochodów, które miałyby tyle wolnego miejsca pod maską! Turbosprężarka, wyposażona w chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler) jest dopasowana wielkością do silnika. Dwa cylindry mają naturalnie swoje przypadłości. Wałek wyrównoważający oraz dwumasowe koło zamachowe okazały się konieczne, aby uspokoić wibracje. Pełne wykorzystanie osiągów, a zarazem możliwość ekonomicznej jazdy zapewnia sześciobiegowa, ręczna skrzynia. TwinAir, choć mały, kosztował dużo pracy. W komorze akustycznej doskonalono jego brzmienie. W efekcie Punto „gada” na sportowo, a u Polaka wywołuje objawy wzruszenia. Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce, a przed oczami staje „pierwszy w życiu Maluch”. Ech…

Fiat Punto, Fot: Fiat 172 km/h i 12,7 s do „setki” lokują Punto TwinAir w połowie gamy odmian tego modelu. Zużycie paliwa podawane przez producenta jest rewelacyjnie niskie. W mieście wynosi 4,9 l/100 km, na trasie spada do 3,8 l. Średnie 4,2 l/100 km wychodzi identyczne jak w dieslach. Oszczędni i dbający o czyste powietrze mogą włączyć funkcję „Eco”. Jej niepozorny przycisk jest nad obudową radia. Wówczas maksymalny moment obrotowy obniża się do 110 Nm i osiągany jest „wyżej”, dopiero przy 2500 obrotów. Dynamika jazdy słabnie, ale paliwa ubywa wolniej. Do standardu należy system „start & stop” oraz wskaźnik podpowiadający właściwy moment zmiany biegu.

Sprawia to, że w jednym Punto dostajemy dwa auta. Jedno „skromne i czyste”, a drugie zaczepne i niecierpliwe. Brzmienie silnika zachęca do głębokiego wciskania gazu, ale poddając się podszeptom dwóch cylindrów na pewno nie osiągniemy zużycia paliwa podawanego przez fabrykę.

Wyposażone w 15-calowe, czarne felgi z lekkiego stopu Punto TwinAir jest wyjątkowo smakowite. Duże wrażenie robi oferowany na życzenie dach polakierowany na czarno. Na pierwszy rzut oka nie do odróżnienia od tafli szkła. Wewnątrz są fotele pokryte tkaniną „Sportex” z logo „TwinAir” wyszytym na oparciach. Szczególną pozycję nowego modelu podkreśla również cena, przekraczająca 52 tys. zł za wariant 5-drzwiowy. Najtańsze Punto „model 2012”, typu 1,2 Fresh z trojgiem drzwi kosztuje niespełna 37 tys. zł.

„Model 2012” jest szóstym już wcieleniem Punto, a trzecim od 2005 r., gdy Fiat Punto, Fot: Fiat Fiat wprowadził nowy samochód, noszący tę nazwę. Tegoroczna „kropka” jest zmodernizowaną odmianą poprzedniej. Na zewnątrz wyróżnia się wygładzonym wizualnie przodem ze zderzakami lakierowanymi w kolorze nadwozia. Z tyłu zmiany są minimalne. Dodano trzy nowe lakiery metalizowane: turkusowy, czerwony i szary.

Wnętrze również zmieniło barwy i wykończenie, ale pozostało w takim kształcie, jak poprzednio. Pojawiły się nowe gatunki tapicerki, a tablicę rozdzielczą pokrywają nowe, ładniejsze i przyjemniejsze w dotyku tworzywa.

Moc silników benzynowych wynosi 69, 77, 85 (TwinAir), 105 oraz 135 KM. Dwa diesle Multijet osiągają 75 i 95 KM. Wariant na gaz ziemny ma 1,4 l i moc 70 KM. Dostępne są również auta z fabryczną instalacją LPG. Sześć biegów ma tylko TwinAir oraz benzynowy wariant 1,4 l-105 KM. Pozostałe, również diesle, mają po pięć biegów.

Od 1993, gdy pojawiło się pierwsze Punto, sprzedano ponad 8,5 mln egzemplarzy tego modelu. Najpopularniejszy jest we Włoszech, ale na największych rynkach europejskich również wywalczył sobie dobrą pozycję. Salony Fiata w naszym kraju przyjmują już zamówienia na Punto „model 2012”. TwinAir, którego silnik jest produkowany jak za dawnych czasów w Bielsku Białej, też jest do kupienia.

Wybrane dane techniczne Fiata Punto FL i konkurentów:

Marka/model Fiat Punto TwinAir 5d Volkswagen Polo Trendline 5d    Toyota Yaris Terra 5d
Cena (zł) 52 490 50 120 46 500
Silnik benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność (l) 0,9 1,4 1,3
Moc (KM) 85 85 99
Maks. moment obr. (Nm) 145 132 125
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,7 11,9 11,7
Prędkość maks. (km/h)    172    177    175
Śr. zużycie paliwa (l/100 km)    4,2    5,9   5,8
Emisja CO2 (gr/km)   98    128    123
Skrzynia biegów    6-biegowa, ręczna    5-biegowa, ręczna    6-biegowa, ręczna
Pojemność bagażnika (l)    200    280    286
Fiat Punto, Fot: Fiat

Fiat Punto, Fot: Fiat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tomek (gość)

    Witam! W tabelce z danymi technicznymi znalazłem informację, że bagażnik ma tylko 200l. Szkoda, że w artykule nie napisano dlaczego zmniejszono pojemność bagażnika aż o 75 litrów. Czyżby 2 cylindry wymagały kilku tłumików?

  • Jarpoz (gość)

    Oto przykład jak zrobić aby mały silnik w przyszłości był drogi w eksploatacji.

  • Jarpoz (gość)

    Oto przykład jak zrobić aby mały silnik który w przyszłości będzie drogi w eksploatacji.

  • Hirohito (gość)

    Właśnie ta mocna gama silnikowa jest wielką zaletą odświeżenia Punto. Nie wiem czemu Twin Air ma być drogi w eksploatacji, bo skoro został silnikiem roku to chyba wszystko w nim w porządku. Silników Fiata się nie czepiaj, bo są jednymi z najsolidniejszych na rynku. Są także montowane w Suzuki i Oplach, co też dobrze o nich świadczy.

  • 4567 (gość)

    Ja i tak bym wolał motor MultiAir. Takie 0.9 w zyciu nie poradzi sobie w trasie i nie spali 3.8 bo caly czas musialbybyc katowany a i tak by nie jechal Mysle ze 7-8 na trasie wyjdzie. Na miescie tez moge sie zalozyc ze nie 4.9 a 5.9.

  • 4567 (gość)

    a te systemy start stop to jest porażka, sprawdzałem na stronie fiata i nie można z tego zrezygnować przy kupnie nowego auta. Ja bym auto z tym systemem zepsuł w jeden dzień na mieście, bo by to nie nadążyło za odpalaniem. Rozrusznik by się spalił w moment, bo praktycznie non stop by kręcił. Producenci chyba nie jeździli w godzinach szczytu w dużych miastach w Polsce.

  • s (gość)

    Te wszystkie "nowosci" to jedna wielka porazka, jest to dobry sposob dla producentow, aby po okresie gwarancyjnym wyciagnac jak najwiecej kasy od kierowcow, ktorzy nabrali sie na te tzw zalety i kupili tani miejsci samochod, ktory jest prawie pewne ze zacznie sie sypac na potege!!! Taka jest tendencja, zeby samochody sie psuly, a nie jezdzily niezawodnie latami...

  • s (gość)

    Dobrym przykladem jest renault 1,5dci, vw-skoda 1.4 122KM, VW 2.0TDI oraz wiele innych ekologicznych, malo palacych nowosci! Dobre niezawodne samochody ktore produkowano do 2000r. juz niestety sie koncza, bo nikomu nie zalezy aby produkowac dobry samochos i potem nie zarabiac na serwisie..

  • RysiekK

    jak sie przewiduje sytuację to się nie stoi pod swiatłami i problemu nie ma. Faktem jest, ze napędy z systemem "start-stop" w obecnej formie tylko próbują ograniczyć skutki patologi obecnego ruchu miejskiego ale z przyczyno których pisałem wielokroć jest to syzyfowa praca ze szkodliwymi skutkami ubocznymi. .. i nieprawda że silnik "musiałby byc katowany" Prawdziwemu Ekodrajweru do spokojnego przemieszczania wystarcza kilka(naście) kW

  • s (gość)

    wiec ekolodzy maja pole do popisu, a ludzie wierza to co czytaja..

  • QQ (gość)

    Co sie stalo z bagaznikiem ?? Skad ten spadek pojemnosci ?

  • 4567 (gość)

    "jak sie przewiduje sytuację to się nie stoi pod swiatłami i problemu nie ma." i nieprawda że silnik "musiałby byc katowany" Prawdziwemu Ekodrajweru do spokojnego przemieszczania wystarcza kilka(naście) kW A czy ktoś pisał o światłach, ja mówiłem o zwykłej drodze która jest za korkowana i non stop gaz hamulec, gaz hamulec, nie ma mowy o wrzuceniu 2 biegu. Non stop operowanie pedalami nie ma nawet sekundy przerwy. Co do trasy.. owszem mozna jechac sobie spokojnie, ale wez cos wyprzedz. Np Tira, dodac do tego duzy wiatr i silny ruch z naprzeciwka. Bedziesz sie czail dobre kilka kilometrow jak nie lepiej dopoki nic z naprzeciwka nie bedzie jechac i to z daleka.

  • porter (gość)

    Dlaczego ma być drogi w eksploatacji? Ponieważ: turbosprężarka z intercoolerem, wałek wyrównoważający, dwumasowe koło zamachowe, sterowanie zaworami, system start&stop itd. Niezła skarbonka bez dna. Dodatkowo kosztuje 15000zł więcej niż wersja z silnikiem 1.2 co czyni ten zakup całkowicie nieekonomicznym(niby główny atut) i bezsensownym. Może być traktowany jedynie jako fanaberia.

  • kris (gość)

    ja tez jestem pewny ze moje jest mojszejsze tylko musze o tym jeszcze wszystkich przekonac wiec moje jest mojszejsze bo jest moje, a kto ma tego to co ja to frajer i bedzie zalowal

  • Czasem trzeba pomyśleć (gość)

    Trochę marketingu ( czyli handlowej propagandy ) i znajdzie się trochę eko-frajerów, Ci przynajmniej pojeżdżą tym badziewiem przez 2-3 lata, ale następny właściciel będzie prawdziwym frajerem. Dlaczego ? Nie będę się powtarzał. Zgadzam się z porter-em.

  • Do karawaningu to sie nie nada (gość)

    ani tez na dlusze trasy z obciazeniem,mam na mysli bagaz plus 4 osobowa rodzina,,silnik bedzie sie przegrzewal,a to bedzie efektem wiekszego spalania i mniejszej zywotnosci,

  • Mariusz (gość)

    Wracamy do epoki aut małolitrażowych? Piękna sprawa:mała pojemność silnika, duża moc i niskie zużycie paliwa.Rewelacja kończy się pewnie z gwarancją kiedy to wysilone cacko zacznie się sypać i ciągnąć kasę od szczęśliwego nabywcy kilkuletniego auta.No i te rewelacyjnie niskie zużycie paliwa. Będąc kierowcą przez kilkadziesiąt lat jakoś nigdy nie spotkałem się z autem które by paliło to co producent podaje. My kierowcy dalej nabieramy się na chwyty producentów czy może ja mam pecha i trafiam zawsze na auta palące więcej drogocennego paliwa niż podają producenci? No i ta rewelacja ze zmniejszaniem pojemności już chyba była przerabiana w latach 80-tych przez różne firmy. Popularne były pojemności 1 litr, 1,2 litra i co wracamy do tej histori z podrasowywaniem mocy kosztem nabywcy?

  • RysiekK

    "różnice" w wynikach spalania wynikają z braku obiektywnych danych czyli wykresu spalania od prędkości przy jeździe z prędkością stałą. tzw testy miejskie opisują ...ne, choć niestety powszechne, zachowania. Do 4567: płynność możesz uzyskać w każdych warunkach. Nie ma przymusu jazdy "gaz-hamulec" a na trasach nie ma przymusu wyprzedzania tirów czy innych

  • Mecenas

    Tabelka powyżej świadczy najdobitniej że to rozwiązanie nie jest ani lepsze technicznie ani tańsze. Jeśli VW Polo będące najlepszym autem w tej klasie jest tańsze od Punto które sprzedaje się mizernie i wręcz woła o nową generację modelu to jaki sens ma pudrowanie Punto i zakładanie dziwnego silniczka?

  • smuga (gość)

    Nic ciekawego. Napiszcie kiedy zrobią skodę na wodę.

  • Mietków (gość)

    Obawiam się,że wysilony silnik z turbinką będzie po latach awaryjny, z turbinką trzeba umiejętnie się obchodzić a i tak siądzie po ok. 100tys km. Zachód ma kasę to nikt tam nie będzie patrzył,że po 100 tys.( ok. 5 latach) trzeba robić kapitalkę, tylko kupią sobie nowy samochodzik a ten zezłomują. Biedny Polak musi mieć autko na lata, a więc ten silnik ,ta cena i ta marka nie dla nas. Czy Fiat daje gwarancję na 7 lat jak Kia.

  • stilon (gość)

    Koło dwu-masowe ajajaj. Lepsze Fiata niż Forda ale... poczekamy

  • kris (gość)

    Nie wprowadzajacie ludzi w blad. Poczawszy od tego ze Kia NIE daje gwarancji na 7 lat, opieracie swoja wiedze o hasła wypisane na tylej szybie aut, czy to jedyna rzecz jaka czytacie? Mysle ze wielu z Was zupelnie nie ma pojęcia o tym o czym stara się tu napisać, takie zdania ze silnik na 100tys itp. to dowód całkowitego braku wiedzy lub po prostu powtarzania tego co ktos im powiedział lub co gdzies uslyszeli. Wiele takich aut zrobilo na wysilonych silinikach ponad 150tys. i dalej jezdza, wystarczy odrobina trudu i poczytanie o tym na jakimkowiek z forum internetowych, aby wyrobic walsne zdanie a nie kultywowac polska tradycje powtarzania za innymi jak stado baranow.

  • paan (gość)

    znam się na samochodach, zreszta na wszystkim się znam i mówię jak jest: silnik jest scalony kolektorem selektywnym co przy pracy spoczynkowej tłok zawiesza swój ruch na 0,010 milisekundy w cyklu jednostajnym, i dlatego taka oszczędność

  • Mecenas

    Może się powtarzam ale patrząc na mizerne wyniki sprzedaży Fiata Punto oczekuję na nowy model po prostu a nie na zmianę położenia kierunkowskazów w zderzaku i dość dziwny silnik którego z pewnością przez najbliższe kilka lat klienci będą się bać i nie wybiorą tej wersji choćby z uwagi na wyższą cenę. Niech Fiat zrobi to co potrafi najlepiej i zaprezentuje nowy model - wtedy ma szanse zawalczyć z Polo czy Fiestą na niektórych rynkach

  • kola (gość)

    fiat to nr1

  • traper57 (gość)

    Fiat Punto tak, ale co do silnika 0,9 Turbo w tym modelu,to mam duże wątpliwości ! Alternatywą jest moim zdaniem ,nie " wyżyłowany ". ale nowoczesny silnik Multiair 105 KM.

  • Łukasz (gość)

    1,4 Turbo multiair w wersji sport 135km to jest rozwiazanie a jak ktoś nie potrzebuje mocy to 1,2 lub 1,4 75km wystarczy

  • emeryt46 (gość)

    faktycznie moja kropka w trasie miescia sie w gazie na trasie w 6-6,2l (lpg) oczywiscie moja jazda to szybkosc rozbrykanego jamnika75-95km i była bardrzo wdziecznym somochodzikiem ----ALE MAŁA DYGRESJA CZY ABY BOR NIE BEDZIE MUSIAŁ KUPOWAC TYCH MAŁYCH

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Punto dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Punto Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł