Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycji

Dariusz Dobosz
Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycjiNiewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?fot. Dariusz Dobosz
Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycjiNiewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?fot. Dariusz Dobosz
Niewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?

Ma na to duże szanse, bo producent tworząc trzecią generację tego modelu nie zrobił żadnej większej rewolucji. Zadbał przede wszystkim o to, by Swift pozostał zgrabnym, urokliwym samochodem o wymiarach typowego „mieszczucha”, i by wciąż zapewniał tę niezwykłą przyjemność z jazdy, która przyciągała w przeszłości licznych klientów. Przy okazji poprawiono niektóre mankamenty, zadbano o nowoczesne, dynamiczne silniki i powiększono bagażnik. Teraz może więc być tylko lepiej.

Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycjiNiewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił
Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycji

Niewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?

fot. Dariusz Dobosz

Od 2004 r. sprzedano 5,3 mln egzemplarzy Swifta. Aż trudno to pojąć, bo firma Suzuki nie należy przecież do motoryzacyjnych gigantów. Jak widać nawet ci „mniejsi” mogą sporo zdziałać, gdy mają dobry samochód. A Suzuki wciąż go ma. W nowym Swifcie, który otrzymał nowe, opracowane w Europie nadwozie, nową płytę podłogową i nowe zawieszenia, wciąż drzemie „to coś”, trudne do zdefiniowania i nieuchwytne. Jakaś ogromna przyjemność z jazdy, jakiś sportowy charakter, choć mocnych sportowych akcentów próżno w nim szukać. Co prawda przód nowego Swifta ma coś z roadsterów z lat sześćdziesiątych, ale to tylko luźne skojarzenie. Samochód pozbawiony jest generalnie stylizacyjnych fajerwerków, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Z ciekawych pomysłów można wymienić „odcięty” od nadwozia czernią słupków i szyb dach (wygląda jakby lewitował) oraz tylny słupek, w który wkomponowano klamkę tylnych drzwi. We wnętrzu uwagę zwraca głównie zestaw dwóch okrągłych wskaźników, przejrzysty i ładnie wykonany . Poprawnie wykończono wnętrze, używając dobrych materiałów, a estetykę wzbogacają detale z satynowanego aluminium. Wygodne są fotele, co w tej klasie aut nie jest normą.

Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycjiNiewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił
Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycji

Niewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?

fot. Dariusz Dobosz

Gdyby Swifta oceniać tylko po wyglądzie, nie byłby faworytem w starciu z rynkowymi rywalami. Tak było z poprzednikami, tak jest i teraz. Ale Swifta się nie ogląda, Swiftem trzeba jeździć. Prowadzi się jak gokart, reaguje na każde polecenie kierowcy i nie próbuje się wymknąć spod kontroli. Zestrojenie podwozia, układ kierowniczy, rozłożenie mas – wszystko dopracowano i zgrano. Auto jest niższe o 15 mm i szersze o 40 mm, środek ciężkości został obniżony, z korzyścią dla własności jednych. Swift ujmuje lekkością, zwrotnością i łatwością prowadzenia. Jest aż o 120 kg lżejszy od poprzednika. To zasługa nowej płyty podłogowej Heartect, lekkiej, ale bardzo wytrzymałej i zdolnej do znacznie skuteczniejszego rozpraszania energii. Nowe są również zawieszenia. Pod względem własności jezdnych i przyjemności prowadzenia rzeczywiście trzyma kurs wyznaczony przez dwie wcześniejsze generacje.

Poszanowanie tradycji w Suzuki jest godne podziwu. Podczas gdy konkurencyjne modele sukcesywnie rosły i stały się sub-kompaktami bo ich nadwozia przekroczyły już granicę 4 m, Swift wciąż pozostaje autem klasy 3,8 m, typowo miejskim. W najnowszym wydaniu skrócono go nawet o 1 cm, powiększając jednak o 2 cm rozstaw osi. Miejsca we wnętrzu przybyło niewiele, głównie nad głowami. Nadal jest dość ciasno za pierwszym rzędem siedzeń. Za to bagażnik, wcześniej najsłabszy chyba punkt Swifta, zyskał aż 54 l.

Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycjiNiewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił
Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycji

Niewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?

fot. Dariusz Dobosz

Ważną zmianę stanowi oferta silnikowa. Skromna, bo obejmująca tylko dwa benzynowce, ale są to silniki nowoczesne i oszczędne. Pierwszy, 111-konny 1.0 BoosterJet, ma trzy cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny. Jest przedstawicielem tak modnego obecnie nurtu zwanego „downsizingiem”. Dla tradycjonalistów przygotowano wolnossącego, czterocylindrowego 1.2 DualJet o mocy 90 KM. To podstawowa dla nowego Swifta jednostka napędowa, pozornie prosta, a w rzeczywistości bardzo zaawansowana technicznie. Ma wiele rozwiązań przeniesionych ze sportowych motocykli Suzuki, stanowiących światową czołówkę pod względem zaawansowania technologicznego. DualJet ma bardzo zwarte komory spalania, wysoki stopień sprężania, dwa wtryskiwacze dla każdego z cylindrów, tłoki chłodzone od spodu natryskiem oleju i chłodnicę w układzie dopalania spalin EGR. W praktyce 1.2 DualJet spisuje się znakomicie, ujmuje cichą, przyjemną pracą i niesamowitą elastycznością. Litrowy BoosterJet ma co prawda lepsze osiągi, ale DualJet rekompensuje to innymi zaletami.

Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycjiNiewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił
Nowe Suzuki Swift. Miejskie auto w duchu tradycji

Niewielki, miejski samochód Suzuki to swego rodzaju fenomen. Nie był wzorem funkcjonalności i nie kusił niską ceną, a jednak świetnie się sprzedawał. Czy nowy Swift powtórzy ten sukces?

fot. Dariusz Dobosz

Obie odmiany silnikowe występują w wersji mikrohybrydowej (SHVS). Jej zasadnicze elementy to ISG (Integrated Starter Generator), który jest tak naprawdę rozbudowanym alternatorem, mogącym pełnić funkcje prądnicy i silnika elektrycznego, akumulator litowo-jonowy, umieszczony w centralnej części samochodu, tradycyjny akumulator w komorze silnika, oraz system start-stop, wyłączający i włączający benzynowy silnik spalinowy w odpowiednich momentach. ISG rozpoczyna pracę jako silnik elektryczny i uruchamia silnik spalinowy za pośrednictwem paska wieloklinowego. Zasilany jest przy tym z tradycyjnego akumulatora. Podczas przyśpieszania ISG również działa jak silnik elektryczny i pracuje wspólnie z silnikiem spalinowym. Zasilany jest przy tym z dodatkowego akumulatora litowo-jonowego. Istotną cechą systemu jest wyłącznie akumulatorowe zasilanie odbiorników elektrycznych podczas jazdy. ISG pozostaje wyłączony, nie musi wytwarzać energii elektrycznej dzięki czemu nie obciąża dodatkowo silnika spalinowego. Kiedy samochód zaczyna zwalniać na skutek hamowania silnikiem lub hamulcami ISG zaczyna pełnić rolę prądnicy, przetwarzając energię kinetyczną auta na energię elektryczną do ładowania akumulatorów.

źródło: x-news / TVN Turbo

I taki właśnie jest nowy Swift. Dużo nowocześniejszy od poprzednika, bardziej funkcjonalny, odmieniony nadwoziowo, silnikowo i podwoziowo. Ale wciąż tak samo przyjemny w obyciu, nienaganny w prowadzeniu, zwrotny i pełen młodzieńczego wigoru. Szkoda, że ciągle dość drogi w porównaniu z konkurencją, ale to w końcu też jakaś tradycja, której trzyma się Suzuki.

Wybrane dane techniczne Suzuki Swift i konkurentów i konkurentów:

marka/model

Suzuki Swift 1.2 DualJet

Citroen C3 1.2

Skoda Fabia 1.2 TSI

Cena (zł)

47 900

 41 900

45 560

typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/5

Hatchback/5

Hatchback/5

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

3840/1735/1495

3996/1749/1474

3992/1732/1467

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1530/1530

1474/1468

1463/1457

rozstaw osi (mm)

2450

2540

2470

masa własna (kg)

840

976

1034

pojemność bagażnika (l)

265/947

300/922

330/1150

pojemność zbiornika paliwa (l)

37

45

45

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika spalinowego

Benzynowy, 16V, wtrysk pośredni

Benzynowy, 12V, wtrysk pośredni

Benzynowy, 16V,wtrysk bezpośredni, turbo

pojemność (cm3)

1242

1199

1197

liczba cylindrów

4

3

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/5

manualna/5

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

90/6000

82/5750

90/4400

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

120/4400

118/2750

160/1400-3500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

11,9

12,8

10,9

Prędkość maks. (km/h)

180

173

182

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,3

4,7

4,7

Średnia emisja CO2 (g/km)

98

108

107

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty