Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Nowe znaki drogowe. Gdzie się pojawią i co oznaczają?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak / GDDKiA

Fot. GDDKiA Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu. W tym roku ogłoszony zostanie przetarg na przeprowadzenie badania opinii wśród kierujących pojazdami czy oznakowanie eksperymentalne jest intuicyjne i czytelne.

Oznakowanie eksperymentalne zostało już wdrożone na 46 odcinkach nowych dróg. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) nowe znaki będą instalowane na kolejnych 34 odcinkach będących w realizacji

Nowe znaki drogowe. Analiza i badanie opinii kierowców

Odcinki z nowym, eksperymentalnym oznakowaniem dróg 
Fot. GDDKiAJeszcze w I kwartale 2020 roku GDDKiA planuje ogłosić postępowanie przetargowe na wykonanie analizy i badania na szerokiej  grupie kierowców w zakresie intuicyjności i ujednolicenia oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wyniki będą podstawą do optymalizacji oznakowania, które będzie bardziej czytelne dla kierowców w każdej sytuacji na drodze.

Nowe znaki drogowe. Większa intuicyjność i ujednolicenie

Nowe, ujednolicone i bardziej intuicyjne oznakowanie wypracowane w ramach projektu naukowego będzie wpływać na podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane.

Zobacz także: Od lipca 2020 ważne zmiany dla kierowców

Zmiany w oznakowaniu już stosowane jest na wybranych trasach, gdzie umieszczone są m.in. numery węzłów oraz ich nazwy. To ułatwia zapamiętywanie określonych zjazdów, szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.

Ponadto obecnie wspólnie z policją GDDKiA opracowuje ujednolicenie praktyki stosowania zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Wypracowywane i ujednolicone schematy działań mają pomoc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, w tym w zakresie wyprowadzenia pojazdów zatrzymanych na trasie z powodu wypadku bądź kolizji.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Helmuth (gość)

    ...ehe, to co w gdace jest eksperymentem, w Niemczech funkcjonuje... od 30 lat... przy czym tam w miejscu, gdzie dochodzi do wypadków, nie stawia się ograniczenia do 70 czy 50km/h, ani radaru jak na Sośnicy, lecz przebudowuje wadliwą drogę... choć to cywilizowane oznakowanie i tak jest gigantycznym postępem jak na Polskę i początek trzeciej dekady 21. wieku... pozdrawiam...

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości