Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Nowoczesny diesel - czy i jak usunąć z niego filtr DPF. Poradnik

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Nowoczesny diesel - czy i jak usunąć z niego filtr DPF. Poradnik W nowoczesnych dieslach stosowane są filtry cząstek stałych do oczyszczania spalin. Tymczasem coraz więcej kierowców usuwa te urządzania. Sprawdź dlaczego.

Filtr cząstek stałych, znany również pod dwoma skrótami: DPF (z angielskiego - diesel particulate filter) oraz FAP (z francuskiego - filtre à particules), jest montowany w większości nowych samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Jego zadaniem jest oczyszczenie spalin z cząstek sadzy, która jest jednym z najbardziej uciążliwych zanieczyszczeń powodowanych przez diesle.

Filtry DPF znane są od prawie 30 lat, ale do końca lat 90. XX wieku były stosowane wyłącznie w pojazdach użytkowych. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla. Obecnie montują je również producenci samochodów osobowych, którzy chcą, by ich auta spełniały coraz surowsze normy emisji spalin.

Budowa i zasada działania

Filtr jest montowany w układzie wydechowym auta. Zewnętrznie jest podobny do tłumika lub katalizatora. W środku element jest wypełniony strukturą o dużej liczbie tzw. ścianek (trochę to przypomina filtr powietrza). Są one wykonane z porowatego metalu, materiałów ceramicznych lub (rzadziej) specjalnego papieru. To właśnie na tym wypełnieniu osiadają cząstki sadzy.

Obecnie już niemal każdy producent samochodów ma w swojej ofercie auta z silnikami wyposażonymi w ten element. Okazuje się, że filtry DPF stały się utrapieniem dla użytkowników.

Zobacz także: Turbo w samochodzie - więcej mocy, ale i kłopotów. Poradnik

Cechą charakterystyczną tych podzespołów jest to, że po jakimś czasie zapychają się i tracą wydajność. Kiedy to nastąpi na desce rozdzielczej auta zapala się kontrolka, zaś silnik zaczyna powoli tracić moc. Przechodzi w tzw. tryb awaryjny.

Producenci przewidzieli taką sytuację i opracowali procedurę samooczyszczenia filtra, polegające na wypaleniu zalegających cząstek sadzy. Najbardziej rozpowszechnione są dwa sposoby: wypalenie poprzez okresową zmianę trybu pracy silnika oraz poprzez dodanie do paliwa specjalnej cieczy.

Kłopotliwe wypalanie

Najbardziej rozpowszechniony jest ten pierwszy sposób (stosują je np. marki niemieckie). Polega ona na tym, że silnik powinien pracować przez jakiś czas na podwyższonych obrotach, zaś prędkość auta nie powinna przekraczać ok. 80 km/h i  powinna być stała. Wówczas silnik emituje zwiększone ilości dwutlenku węgla, który powoduje stopniowe wypalanie sadzy.

REKLAMA
Narzędzia regiomoto.pl - narzędzia i części samochodowe, sklep internetowy

W przypadku drugiego sposobu, stosuje się specjalne dodatki do paliwa, które powodują wzrost temperatury spalin i w efekcie spalanie pozostałości sadzy w filtrze DPF. Ten sposób spotykany jest np. w przypadku aut francuskich.

Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, aby sadze uległy wypaleniu, trzeba przejechać dystans ok. 20-30 kilometrów. I tu pojawia się problem. Bo o ile kontrolka zapali się w trasie, to kierowca może sobie pozwolić na taki przejazd. Ale co ma zrobić użytkownik auta w mieście? Przejechanie 20 kilometrów ze stałą prędkością w takich warunkach jest praktycznie niemożliwe.

Zobacz także: Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG

W tym przypadku zapchany filtr z czasem będzie stanowić coraz większy problem. W efekcie będzie to skutkowało m.in. utratą mocy, a następnie koniecznością wymiany tego elementu. A nie jest to mały koszt. Cena nowego filtra DPF waha się od 8 do 10 tys. zł.

Co gorsza, zapchany filtr DPF ma zły wpływ na układ paliwowy. W skrajnym przypadku może dojść do podwyższenia ciśnienia oleju w silniku przy jednoczesnym gorszym smarowaniu. Może nawet nastąpić zatarcie silnika.

Co zamiast filtra DPF?

Dlatego od kilku lat coraz więcej użytkowników jest zainteresowanych usunięciem filtra DPF. Oczywiście nie można tego zrobić w aucie na gwarancji. Z kolei usunięcie filtra w warunkach domowych nic nie da. Filtr DPF jest połączony czujnikami z komputerem sterującym pracą silnika. Konieczne jest więc zastąpienie tego urządzenia specjalnym emulatorem albo wgranie nowego programu do komputera sterującego, który uwzględnia brak filtra DPF.

Zobacz także: Naprawa szyb samochodowych - klejenie czy wymiana? Poradnik

Emulatory, to niewielkie urządzenie elektroniczne, które wysyła do sterownika silnika sygnały, takie jak czujniki monitorujące pracę litra DPF. Cena zamontowania emulatora, wraz z usunięciem filtra DPF waha się od 1500 do 2500 zł.

Drugim sposobem jest wgranie do sterownika silnika specjalnego programu uwzględniającego brak filtra DPF. Cena takiej usługi jest podobna, jak w przypadku emulatorów (wraz z usunięciem filtra).

Zdaniem eksperta
Jarosław Ryba, właściciel serwisu Autoelektronik w Słupsku

- Z mojego doświadczenia wynika, że z dwóch sposobów zastąpienia filtra DPF lepszy jest emulator. Jest to urządzenie zewnętrzne, które zawsze można zdemontować, na przykład w przypadku, gdy użytkownik pojazdu zechce powrócić do filtra DPF. Do tego nie ingerujemy zbytnio w elektronikę auta. Tymczasem wgranie nowego programu do komputera sterującego pracą silnika niesie ze sobą pewne ograniczenia. Na przykład, gdy pojazd ulegnie awarii i konieczna jest zmiana oprogramowania. Wówczas nowy program automatycznie kasuje poprzednie ustawienia. Zresztą skasowanie programu może nastąpić również przypadkowo, kiedy np. nieuprzedzony mechanik będzie wprowadzał nowe ustawienia.

Wojciech Frelichowski


Nowoczesny diesel - czy i jak usunąć z niego filtr DPF. Poradnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Nowoczesny diesel - czy i jak usunąć z niego filtr DPF. Poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Marek (gość)

    Bardzo madre i proste wytlumaczenie wszystko sie zgadza pozdrawiam

  • Mirek (gość)

    Fantasycznie dobrana ilustracja, gość wycina tego szkodnika szlifierką na chińczyka czyli z przymrużonymi oczami zamiast w okularach. Dobrze zrobiona usługa wycięcia plus emulator pozwala w warunkach garażowych przywrócić cały ten zespół filtrów za pomocą kilku kluczy i przepięcia kilku wtyczek. DOBRY warsztat zaproponuje takie rozwiązanie a nie zostawi sobie filtr w rozliczeniu (a potem sprzeda go za koło tysiąca-półtora). Podkreślam DOBRY. Koszt operacji zwiększa się zaledwie o parę setek, w dodatku mamy pewność że jak na przeglądach zaczną rzezcywiście sprawdzać filtry to sobie sami zamontujemy filtr raz do roku. Ponowny montaż filtra w warsztacie to jakiś tysiąc plus oczywiście koszt nowego filtra albo wziętego od kogoś w rozliczeniu jak nasz stary filtr.

  • Irek (gość)

    zgadza się, tak właśnie jest

  • Piotr (gość)

    Jeżeli ktoś jest z Poznania lub okolic i potrzebuje pomocy w wycinaniu filtrów to polecam <a href="http://autoelektronika24.com/index.php/oferta/wycinanie-filtorw-fap-dpf">autoelektronika24.com</a>

  • sasa (gość)

    w Poznaniu wycinają za darmo...złodzieje

  • kawa (gość)

    Jaki maniak może zrobić coś takiego (wyciąć filtr w nowoczesnym silniku)???? Jak chce dymić jak zepsuta lampa naftowa to niech kupi starego rzęcha.

  • niejestemzielony (gość)

    pewnie. wycinajcie filtry i umierajcie przedwczesnie na raka , bo wam szkoda hajsu na jebane odwiedzenie warsztatu lub wymiany tego zasranego filtra , ktory oszyszcza spaliny z sadzy i innych gówien. KEEP GOING kurwa debile!!!

  • Korybut (gość)

    Ale z was Janusze Cebulaki! proponuje tym co wycieli DPF zamontować wydech z waszego diselka do pokoju waszych dzieci. Taki sam skutek, jak smog, do którego się w dużej mierze przyczyniacie. http:// x3.cdn03.imgwykop.pl/ c3201142/comment_4E4VmbyMZLQQNi3vDVhZtHwwj1JZv4gn.jpg

  • Bart (gość)

    Spaliny diesla zawierają cząstki stałe DEP (Diesel Exhaust Particles) które absorbują węglowodory aromatyczne, metale ciężkie oraz wiele innych związków WSZYSTKIE o udowodnionym działaniu RAKOTWÓRCZYM. Ręce opadają.

  • Jan (gość)

    Usuwanie filtrów DPF to PRZESTĘPSTWO karane w Austrii i w Niemczech karą 3500 euro dla każdego kierowcy przyłapanego na rutynowej kontroli policyjnej. Dodatkowo jak podaje serwis Innpoland zdarza się, że POLICJA w Austrii zmusza kierowców do podawania adresów polskich warsztatów, następnie kontaktuje się z polskimi władzami i skutecznie doprowadza do karania polskich warsztatów karą 5000 zł za nielegalne usuwanie filtrów (jesteśmy wszyscy w Unii Europejskiej). Usuwanie filtrów DPF z samochodów to TRUCIE LUDZI, TRUCIE DZIECI, BRUDZENIE I NISZCZENIE ZABYTKÓW oraz zwiększanie rakotwórczego smogu. Usuwanie tych filtrów to szczyt głupoty.

  • Edek (gość)

    Do uzytkownika Jan. Pieprzysz głupoty . Nie ma przepisu o zakazie usuwania FAP. A po drugie siejesz propagande co do policji z zachodu. Co ona ma do polskich warsztatów. Wiem bo mieszkam na zachodzie i brat pracuje w policji. Doucz sie w prawie i przepisach a potem pisz zgodnie z prawem a nie co ktoś pierdnie. Zachowujesz sie jak stary moher Rydzyka

  • Czarnuch (gość)

    Usuniesie filtra jest mniej szkodliwe niz jeżdzace stare żęchy 20 letnie.po drógie popatrzyc jak ludzie sami sie truja palac w piecach byle czym. A po trzecie mowa jest o ekologi a dla czego samoloty statki nie maja filtrów spalin.

  • robson (gość)

    Usuwać toto w pierony, nie ma co gadać. Usuwali mi w Cartronic, wyjaśnili wszystko i byłem (jestem) dużo mądrzejszy

  • Nieznany (gość)

    Wszyscy jesteście mądrzy. Jak was stać na wymianę filtra na nowy to gratulacje. Nie wszystkich stać na takie rzeczy

  • K2 (gość)

    Najchętniej to bym usuną ten filtr i nabył morde tego pajaca na wylot końcowy i tak do piachu 10,000 zł za kurwa zkurwjaly filtr ochujeli masz hajs to bul pajacu a ci się cieszą z najywniaka ekologiczne w dupe się znalazł take kary tyle dymu a jebane fabryki i inne kto produkuje państwo a kurwa elektryczne samochody blokują już rozjaśniam ropa akcyza itd wszystko hajs tesla nie morze przebić się przez korporacje naftowe a ja mam kupować nowy filtr za10,000 no kurwa wyciąć to kurestwo

  • Waldek (gość)

    CarSoft specjalizuje się w usuwaniu filtra, swiadcza zarowno uslugi jego mechanicznego i programowego usuniecia. Są w tym naprawdę dobrze, moim autem się zajęli, szwagra tez - wszystko świetnie wykonane, bez zadnych problemow.

  • Rusz mózgiem (gość)

    Żyjemy w ciemno grodzie, zamiast obwiniac się na wzajem za usunięcie DPF proponuję zgłębić temat o emisji substancji trujących do atmosfery. Jak myślisz, kto wyemituje więcej zanieczyszczeń, 10-ciu Kowalskich zjeżdżać dieslem z wyciętym DPF przez całe życie czy fabryka przez 1 dzień podczas produkcji Hybryd?

  • domino (gość)

    Dzisiaj wreszcie dojrzałem do decyzji i wycinam to kurewstwo pseudo ekologiczne w pizdu! Przejechałem trasę ok 130 km, a to gówno zaczęło wypalać się kiedy kurwa wjechałem do mojego zasranego,zakorkowanego miasta Kalisza,gdzie debile nie mogą uporać się z remontami głównych ciągów komunikacyjnych. Most miał być oddany pod koniec listopada ub.roku,a mamy 17 marca 2017r ,most zamknięty,remont przerwany,wyłaniają w przetargu,kto to dokończy.A jak się postępuje z tymi ekoświrami, to pokazał światu Putek na Murmańsku-za dupę i do pierdla i więcej się już tam nie pokazali.

  • Boros (gość)

    Mam pytanie czy jak się wycina pdf to tesz katalizator

  • f (gość)

    co to za ekologia gdzie auto z dpf więcej pali i jest nieekonomiczne....to jakaś wielka bzdura na której ktoś nieźle się nachapał,jeżeli diesel common reil jest sprawny to nie dymi i to jest istota

  • Grzegor (gość)

    Ja miałem problemy z autem wyciolem to kurestwo auto jeździ nie zapalają się błędy problem znikł kolega ma i tak jebie z rury jakby kwasem polał

  • Grzegor (gość)

    Mało tego zamiast dpf wstawiłem kata że szrotu wolę go raz w roku zmienić za 100 ą nie filtr za 1000. Nie dymisji i nie śmierdzi

  • mekanik (gość)

    to jak was cebule nie stac na diesle, to ich nie kupujcie. a potem zbiurka na horom curke bo rak.

  • Grzes (gość)

    Kat nowy ma taką samą zasadę działania jak dpf tylko trzeba go zmienić a nie wypala się więc raki żyją tylko w stawach jeden źle wypalony dpf jest bardziej szkodliwy jak cztery auta starego dizla

  • k (gość)

    Kawa jestes DEBIlEM

  • gosc (gość)

    przetestowalem wszystkie mozliwe sposoby jak najtaniej oszukac silnik a pdf i wam zdradze wiertlo 24 nie 22 nie 26 koniecznie tylko 24 wierce na wylot kasuje bledy koszt 300 zl i na wieki niema zadnego problemu dziekuje

  • Mario (gość)

    Ludzie usuwanie mechaniczne i programowe jest najlepszym rozwiazaniem a dlaczego? Opisuje sytuacje... Pacjent to Opel Astra ecoflex 2012r. 1.3CDTI 95km euro 5 filtr. W silniku przybywalo mase oleju 2 i 3 stany oleju na miarce. Jade do serwisu nr.1 opla mowi o o o o. Trzeba olej wymienic bo filtr sie dopalal czesto ostatnio. Ok. Zrobili 800zl. Skasowali jezdze dalej 2 tyg. I znowu 3 stany. Jade do serwisu zpowrotem i mowia ze tak musi byc do nastepnej wymiany. Przy przejechaniu 6 tys. Km olej wybuchl z silnika pod maska tyle jego bylo ,spalanie powyzej 8l. pojechalem do serwisu nr.2 opel tez powiedzieli ze od wymiany do wymiany tak bedzie i jest ok. Znalazlem ogloszenie usuwanie dpf skorzystalem z uslugi 1300zl. Gwarancja dozywotnia zrobilem 40.tys. Km ani grama wiecej oleju na miarce nawet chmurki delikatnej nie pusci. I konczac wes mnie czlowieku przekonaj bym nie usuwal dpf.???? P.S. polecam w LUBUSKIEM magika od dpf nr. 667-020-055

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • mario (gość)

    Cała ta unia jest gówno warta wraz z tymi filtrami DPF, i swoimi przepisami eco.

  • WynikCynik159 (gość)

    Nie ma to jak promować działalność przestępczą... To może katalizatory też usuńmy??...

  • ROLF duży (gość)

    Ue jest glupsza niż szafka na buty.i bardziej skorumpowana niż zsrr którego jest kopią. Amerykanie, Rosjanie, Australijczycy, Chińczycy czy Hindusi mają w dupie dpf fap czy jak to g się nazywa.

  • adam (gość)

    grupa volkswagen-audi (inne tez) pokazaly nam, ze portfel jest priorytetem. papieze w avignion spłodzili dziesiątki potomkow, rydzyk wykorzystuje naiwniakow, NIECH KAZDY ROBI TO CO UWAZA ZA SLUSZNE!!!!!!

  • adam (gość)

    Szacunek z pozdrowienimi dla Pana Jaroslawa Ryba.

  • Marekkk (gość)

    Polecam firmę funwarechiptuning.pl w sobotę wyciałem tam dpf i jestem mega zadowolony z obsługi firmy. Znają sie na swojej robocie.

  • maciek (gość)

    hej, Typowi buraku, jeśli nie umiesz używać diesla to go nie kupuj! ;) a nie zanieczyszczasz mi powietrze twoim je****m wydechem Pozdro wszystkim januszom motoryzacyjnym

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości