Wszystko
o samochodach

Aktualności / Imprezy

Nowości Paryża

Data publikacji: Autor: Piotr Robakowski

Plejada gwiazd

Już po kilku krokach od wejścia zastanawiamy się czy producenci przyciągają dziennikarzy - przez pierwsze dwa dni i zwiedzających - przez pozostałe, motoryzacyjnymi nowościami, czy urodą kobiet je prezentujących. Przy każdym samochodzie znajdziemy otwartą do niesienia pomocy i bliższego zapoznania się z samochodem opiekunkę. Niektóre, jak te skąpo ubrane na stoisku firmy projektowej Ital Designe, wzbudzają ogromne zainteresowanie fotoreporterów. Mimo wszystko większą uwagę skupimy na samochodach, które zgromadziła tegoroczna paryska wystawa. Dzisiaj o nowościach, które niebawem pojawią się w sprzedaży. Samochody studyjne zaprezentujemy bliżej w przyszłym tygodniu.

Nad dachami Paryża
Tradycyjnie już najwięcej nowości przygotowały francuskie firmy - Renault, Peugeot i Citroen. Pierwszy z nich pokazał oficjalnie trzy zupełnie nowe pojazdy osobowe i jeden odmłodzony. Najważniejszą dla Renault nowością jest model Megane , który jeszcze w tym roku pojawi się w sprzedaży na polskim rynku. Megane jest jakby mniejsza kopią nowatorskiego pod względem wizualnym modelu Avantime. Początkowo w ofercie pojawią się dwie odmiany nadwozia (3 i 5-drzwiowa) z szeroka gamą benzynowych i wysokoprężnych silników diesla. Standardem będzie zestaw sześciu poduszek powietrznych, ABS, centralny zamek i elektryka szyb - mówi Paweł Kowalski z działu Public Relations Renault Polska. - Cena w najtańszej wersji silnikowej 1.4 l (98 KM) ma wynosić 47.500 zł. Poza tym Renault zaprezentowało czwartą już generację minivana Espace i odmłodzone nieco Twingo . Uwagę przyciągało Clio V6 w nowej wersji nadwozia.
Na stoisku konkurencyjnego Peugeota królowały samochody Cabrio . Od kilku dni w ofercie firma posiada już dwa modele CC - pierwszym jest znana 206 CC . W Paryżu zaprezentowano, wyróżniający się sportową linia nadwozia i czteroosobowym wnętrzem 307 CC . Szefowie firmy zachwyceni sportowymi sukcesami modelu 206 WRC, zgodzili się na wprowadzenie do oferty trzydrzwiowej wersji 206 RC z silnikiem o mocy 180 KM. Drapieżne "lwiątko" przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 220 km/h. Dla ludzi o bardziej pojemnych portfelach firma przygotowała specjalna wersję 607 Pescarolo z silnikiem o mocy 400 KM. Z zewnątrz pojazd wyróżnia się 19-calowymi felgami i powiększoną atrapą chłodnicy.
Wartą odnotowania nowością Peugeota i Citroena (koncernu PSA) są dwa bliźniacze modele - Partner i Berlingo , które otrzymały odmłodzone znacznie nadwozie i poprawione wnętrze.
Inną ważną dla Citroena konstrukcją jest model C3 Pluriel . Koncepcyjny początkowo pojazd przerodził się w seryjnie produkowany model, łączący w sobie zalety pięciu aut. Może pełnić funkcję samochodu rodzinnego z zam- kniętym lub otwartym dachem, targa, cabrio i pick-upa. W sprzedaży Citroen C3 Pluriel pojawi się w przyszłym roku. Wizualnie i technicznie model ten spokrewniony jest z modelem C3. Auta posiadają identyczne wnętrze, zawieszenie i układ napędowy - do wyboru jeden z dwóch silników benzynowych.

Na niemiecka nutę
W segmencie samochodów małych Ford oficjalnie rozpoczął sprzedaż modelu o nazwie Fusion . Pojazd spokrewniony technicznie z nową Fiestą wyróżnia się obszerniejszym kształtem nadwozia, chcąc konkurować m.in. z nowym i prezentowanym także w Paryżu, Oplem Meriva . Obydwa pojazdy są przykładem małego auta o jednobryłowej konstrukcji nadwozia. Innym nowatorskim pojazdem w ofercie Forda będzie cabrio oparte na modelu Ka. Ford StreetKa wyróżnia się ciekawym wzornictwem i kolorystyką nadwozia szukając miejsca w coraz popularniejszym segmencie - idąc za przykładem Peugeota 206 CC - samochodów cabrio. W gamie pojawi się także model SportKa , o lekko sportowych aspiracjach. Sporo zamieszania wprowadził koncern Volkswagena , prezentujący w Paryżu auta z wyższej półki cenowej. "Samochód dla ludu" zmienił nieco oblicze wraz z pojawieniem się modelu Pheaton .
Kontynuacją polityki szefów koncernu jest wprowadzenie, opracowanego wspólnie z Porsche, modelu Toua-reg (Porsche Cayenne). Konkurować będzie m.in. z BMW X5, Mercedesem ML i Volvo XC90. W konstrukcji nadwozia wyróżnia je wysoka zabudowa i stały napęd na cztery koła, pozwalający poruszać się sprawnie w niezbyt trudnym terenie. Dla VW przygotowano silniki - 2.5 TDI (174 KM), 3.2 V6 (220), 4.2 V8 (310), 5.0 V10 TDI (312) i 6.0 W12 (420). W Porsche spotkamy dwa silniki - 4.5 (340 KM) i o tej samej pojemności, ale mocy zwiększonej do 450 KM. Był także nowy, najszybszy seryjnie produkowany Golf R32 . Zabrakło zapowiadanego wcześniej minivana o nazwie Touran, który konstrukcyjnie spokrewniony jest z kompaktowym Golfem.
W gamie hiszpańskiego Seata pojawi się w najbliższym czasie (w Polsce wiosną przyszłego roku) nowa wersja czterodrzwiowej Cordoby . Przednia część nadwozia kojarzy się jednoznacznie z modelem Ibiza - obydwa pojazdy skonstruowano w oparciu o identyczną płytę podłogową. Znawcy zauważą wiele podobieństw do Alfy Romeo 147. Nic dziwnego, gdyż twórcą konkurujących ze sobą aut, jest stylista Walter de Silva. Zmiany widać w tylnej, czterodrzwiowej części nadwozia. Dzięki temu bagażnik mieści 475 litrów. Klienci szukający atrakcyjnej oferty rynkowej mogą zatem w najbliższych miesiącach liczyć na specjalne oferty wciąż dostępnej w salonach Seata wersji.
Miły widok spotkał nas na stoisku Audi , gdzie prezentowano nowa gamę modelu A8 . Wbrew obawom, jakie nastręczały pierwsze zdjęcia, samochód na żywo prezentuje się bardzo okazale - wytwornie z odrobiną sportowego zacięcia. Pod maska spoczywać może jeden z czterech silników (dwa benzynowe i dwa diesle). W planach jest także produkcja sportowej odmiany S8.
Audi A8 stanie sie tym samym konkurentem dla odmłodzonego wizualnie Mercedesa Klasy S. Inną, ważniejszą dla Mercedesa konstrukcją jest model GST, który wierząc w zapowiedzi szefów już w 2004 roku wejdzie do seryjnej produkcji, łącząc w sobie komfort limuzyny, obszerność minivana i sportową linię nadwozia.
Na stoisku BMW królował natomiast następca modelu Z3 , który za kilka tygodni pojawi się w salonach sprzedaży na terenie USA. W Europie dopiero za około 8 miesięcy. Pod maska tego roadstera spoczywa 3-litrowy silnik o mocy 300 KM. Osz- czędni mogą zakupić model z silnikiem 2.5 l (192 KM). Napęd przenoszony jest tradycyjnie dla tej marki na koła tylne.

Europejska mieszanka
Alfa Romeo , która podobnie jak cały koncern Fiata przechodzi poważne zmiany ograniczające dług firmy, postawiła na sportowy charakter swoich pojazdów. Pierwszą nowością jest model 147 ze sportowym pakietem GTA. Fiat idąc na "fali przygaszonego nieco sukcesu" modelu Stilo zaprezentował model kombi . Pojazd odznacza się dobrze dobranymi proporcjami nadwozia, które w tylnej części pozwoliło wygospodarować większą ilość miejsca. Wśród jednostek napędowych znajdziemy wszystkie stosowane dotychczas w 3- i 5-drzwiowej wersji nadwozia Stilo. Najwięcej jednak uwagi przyciągał zaprezentowany na dwóch stoiskach model o nazwie Ferrari Enzo . Na stoisku Ferrari wzrok przyciągało auto w czerwonym kolorze. Twórcą niepowtarzalnej linii nadwozia jest biuro stylistyczne Pininfarina - tam też zaprezentowano model w żółtym kolorze. Do "setki" Enzo przyspiesza w czasie 3.65 sek, a maksymalna prędkość wynosi ponad 300 km/h. Za tak wygórowane osiągi odpowiada 12-cylindrowy silnik o mocy 660 KM. W Europie Ferrari Enzo ma kosztować 654 tys. euro.
Szwedzki Saab zaprezentował wreszcie następcę modelu 9-3. Nowy, określany mianem 9-3 SportSedan pojazd dostępny jest wyłącznie w czterodrzwiowej wersji nadwozia. Jego polska premiera już się odbyła. W ofercie Volvo pojawi się natomiast sportowa odmiana S60 R z silnikiem o mocy 250 KM.

Wschodnie maskotki
Pod koniec roku w salonach sprzedaży Nissana pojawi się, prezentowany w Paryżu model małej Micry . To kolejny pojazd, w którym styliści eksperymentują z kształtem 3- i 5-drzwiowego nadwozia. Podobnie było z poprzednią jej wersją, która odniosła spory rynkowy sukces i zyskała przychylność dziennikarzy, którzy przyznali jej tytuł "Car of The Year". Czy tak samo będzie z nową jej odmianą, dowiemy się już za kilka miesięcy. Innym, sportowym akcentem stoiska Nissana był długo oczekiwany samochód - 350 Z . Pod maską ukrywa sie silnik V6 o pojemności 3.5 litra i mocy 286 KM. W Stanach Zjednoczonych Nissan 350 Z kosztuje niespełna 26 tys. dolarów. W ofercie mało znanej z powodu złej polityki cenowej koncernu Daihatsu nowością jest dwuosobowy kabriolet - Copen . Pojazd wyposażono w silnik o pojemności 660 ccm, którego moc przy wykorzystaniu turbosprężarki wynosi 64 KM. Mitsubishi zaprezentowało odmłodzonego wizualnie Space Stara , który posiada w ofercie dwie benzynowe i jedną wysokoprężną jednostkę napędową.
Najciekawszą jednak nowością z dalekiego wschodu jest Daewoo Kalos . Mimo kłopotów finansowych koreański producent wciąż inwestuje w nowe konstrukcje. Efektem tych prac jest dostępny w trzech wersjach nadwozia Kalos. Niestety, przeznaczony głównie na azjatyckie i europejskie rynki. Mało prawdopodobne, by model ten znalazł się w ofercie Daewoo na polskim rynku. Subaru postanowiło odmłodzić dwa spośród swoich modeli - Imprezę i Forestera . Na stoisku Toyoty królował terenowy Land Cruiser , a w Hondzie poprawiony stylistycznie Accord . Ten ostatni stylistycznie zbliżył się do Mazdy 6.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości