Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Miejskie auto z oszczędnym silnikiem

Karol Biela
Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.fot. Karol Biela
Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.fot. Karol Biela
Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

Fiesta po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 1976 roku. Od tamtej pory należący do segmentu B model należy do ścisłej czołówki najpopularniejszych Fordów w Europie. Na salonie genewskim w marcu 2017 roku zaprezentowano oficjalnie VIII generację tego pojazdu, która stylistycznie mocno nawiązuje do kształtów poprzednika, ale także odziedziczyła po nim płytę podłogową.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

Karoseria jest nieco dłuższa, szersza i minimalnie wyższa, a z zewnątrz nowa Fiesta przyciąga uwagę sporej wielkości grillem charakterystycznym dla aktualnej linii stylistycznej Forda. Do tego smukłe reflektory daleko zachodzące na błotniki, czy ciekawy wzór opcjonalnych 16-calowych alufelg (dopłata 1 700 złotych)… Po prostu dobrze to wygląda, chociaż od razu trzeba wyjaśnić, że do redakcyjnych testów użyczona została 3-drzwiowa wersja z topowym pakietem wyposażeniowym Titanium (stąd m.in. światła dzienne LED czy chromowane obramowanie grilla), która pod maską miała turbodoładowany silnik benzynowy 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM.

Nowoczesne wnętrze, ale jakość spasowania…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

Już po otwarciu drzwi wita nas całkowicie przeprojektowany kokpit z którego zniknęły mało praktyczne przyciski. Teraz, poza bazową wersją Trend, każda Fiesta Mk VIII oferuje w standardzie centralnie umieszczony 6,5-calowy dotykowy wyświetlacz z systemem Bluetooth, zestawem sześciu głośników, dwoma gniazdami USB oraz sterowaniem audio z kierownicy. Brawo!

Jeszcze większy aplauz należy się za system nagłośnienia B&O Play (wzmacniacz 675 W, 9 głośników + subwoofer mieszczący się we wnęce koła zapasowego), który nawet w najbogatszej odmianie Titanium wymaga wydania ekstra 1 600 złotych. Jak na znakomitą jakość dźwięku, a także moc całego systemu – sygnowanego w końcu przez znaną duńską firmę Bang & Olufsen – nie jest to przesadna rozrzutność.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

O ile na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a kierowca trzyma w ręku przyjemną w dotyku kierownicę obszytą skórą, to niewybaczalną wpadką były trzaski dochodzące z okolic deski rozdzielczej (najprawdopodobniej daszku nad zegarami). W przypadku 3-drzwiowych aut z segmentu B nie ma co liczyć na wygodne wsiadanie i wysiadanie z drugiego rzędu siedzeń, ale jeżeli już tam usadzimy dwoje pasażerów, to nie powinni zbytnio narzekać na brak komfortu. Chyba, że z przodu usiądą osoby mające nie więcej niż 175 cm wzrostu. Jeżeli jednak ktoś często wykorzystuje tylną 3-osobową kanapę to warto zastanowić się na dopłatą 1 000 złotych do 5-drzwiowego nadwozia.

Według oficjalnych danych technicznych bagażnik nowej Fiesty oferuje 292 litry, a po rozłożeniu oparć kanapy przestrzeń ta wzrasta do 1093 litrów. To przeciętne wartości, zwłaszcza przy porównaniu Fiesty do konkurencyjnej Skody Fabii (330/1150 l), chociaż Opel Corsa E oferuje podobnej wielkości kufer (265/1090 l).**

1.0 EcoBoost – gdyby nie ta skrzynia

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

Pod maską testowego Forda pracowała jednostka 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM, która generuje 170 Nm w zakresie od 1400 do 4000 obr./min. Jest to nowoczesna 3-cylindrowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem oraz turbosprężarką, która kilkukrotnie już nagradzana była tytułem Międzynarodowego Silnika Roku. Miałem już okazję nieraz jeździć Focusem III i Fiestą Mk VII z tym silnikiem i muszę przyznać, że to naprawdę udana konstrukcja.

Po pierwsze niemal niewyczuwalne podczas jazdy są wibracje, typowe dla 3-cylindrowych motorów, a dzięki małym rozmiarom bloku silnik szybko osiąga temperaturę roboczą. Do tego 1.0 EcoBoost żwawo reaguje na mocniejsze wciśniecie pedału przyspieszenia, chociaż spalanie mocno rozmija się z danymi producenta (średnio 4,3 litra benzyny na 100 km). Nie inaczej było w przypadku 125-konnej Fiesty. Podczas jazd testowych średnie spalanie nie chciało zejść poniżej 6,7 litra, co jednak można łatwo wytłumaczyć w przypadku nowej Fiesty. A chodzi o zestopniowanie 6-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

Długie przełożenie „jedynki” i „dwójki” sprawia, że czasem jadąc 40 km/h nie warto wrzucać trzeciego biegu, bo obroty silnika spadną poniżej poziomu 1200-1300. A wtedy wibracjami i dźwiękiem 3-cylindrowa jednostka zasugeruje nam, że to dla niej zbyt duże wyzwanie. W zasadzie w miejskich warunkach – gdzie Fiesta powinna czuć się jak ryba w wodzie – nie warto było wbijać wyższego niż 4. bieg przełożenia. Z kolei poza miastem „szóstkę” można było zapiąć dopiero, kiedy wskazówka prędkościomierza przekroczyła 100 km/h. I jak w takich warunkach osiągnąć średnie spalanie poniżej 5 litrów?

Precyzja prowadzenia? Znakomita!

Świetny balans pomiędzy frajdą z jazdy a komfortem tłumienia nierówności to znak rozpoznawczy poprzedniej generacji Fiesty. Dokładnie to samo można powiedzieć o najnowszym jej wcieleniu. Rewelacyjna czułość układu kierowniczego, który świetnie współgra z dobrze zestrojonym zawieszeniem… Taki układ jezdny po prostu sam zachęca do ostrzejszego pokonywania zakrętów.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

I co ciekawe, jeżeli będziemy utrzymywać silnik powyżej 3500 obrotów, wykaże się on błyskawiczną reakcją na gaz. Tylko, że idzie za tym zaraz znacznie zwiększone zużycie paliwa w turbobenzynowym silniku. Także przy wyższych autostradowych prędkościach Fiesta VIII prowadzi się stabilnie, a we wnętrzu nie słuchać zbyt głośno pracującego silnika.

Co warte podkreślenia, już w standardzie mały Ford oferuje system Lane Keeping Alert, który przy prędkościach powyżej 65 km/h potrafi wykryć niezamierzoną zmianę pasa ruchu, a nawet sam utrzymać pojazd na wyznaczonym pasie. Oczywiście układ ten działa wyłącznie na drogach z wyraźnym oznaczeniem pasów ruchu, więc w naszych realiach nie zawsze będzie miał okazję do wsparcia kierowcy.

Cennik i wyposażenie

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostRewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Rewelacyjne właściwości jezdne i wspaniała jakość dźwięku systemu B&O Play to tylko część zalet nowego Forda Fiesty 1.0 EcoBoost. Problem w tym, że ten miejski pojazd posiada też kilka mocno irytujących mankamentów.

fot. Karol Biela

Aktualnie bazowa wersja nowej Fiesty ósmej generacji z podstawowym pakietem Trend (m.in. stalowe 15-calowe obręcze kół, elektryczne wspomaganie kierownicy, ESC z przednimi i bocznymi poduszkami dla kierowcy i pasażera oraz elektrycznie sterowanymi szybami z przodu i centralnym zamkiem na pilota) z benzynową jednostką 1.1/70 KM wyceniona została na 44 900 złotych.

Ten sam 3-drzwiowy model z silnikiem 1.0 EcoBoost 125 KM oraz topowym pakietem Titanium kosztuje 59 090 złotych. W tej cenie samochód wyposażony jest już np. w 16-calowe alufelgi, welurowe dywaniki z przodu i z tyłu, kierownicę i gałkę zmiany biegów pokrytą skórą, czy manualną klimatyzacją.

Testowy egzemplarz doposażono dodatkowo m.in. w automatyczną klimatyzację (dopłata 1 600 złotych), tempomat (400 złotych), metalizowany lakier Chrome Copper (2 000 złotych), czy 8-ramienne obręcze kół ze stopów lekkich Shadow Black (1 700 złotych).

Plusy:
- świetny układ jezdny
- system audio Bang & Olufsen
- atrakcyjna stylistyka

Minusy:
- zestopniowanie skrzyni biegów
- trzaski z okolic deski rozdzielczej
- wysokie spalanie

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny

Marka/model

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 KM Titanium

Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM Style

Opel Corsa 1.0 Turbo 115 KM Cosmo

Cena od (zł)

59 050

62 470

 67 850

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/3

hatchback/5

hatchback/3

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4040/1735/1476

3993/1732/1467

4021/1736/1479

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

-/-

1457/1451

1472/1464

Rozstaw osi (mm)

2493

2470

2510

Masa własna (kg)

1144

1130

1139

Pojemność bagażnika (l)

292

330

265

Pojemność zbiornika paliwa (l)

42

45

45

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (ccm)

999

999

999

Liczba cylindrów

3

3

3

Napędzana oś

Przód

Przód

Przód

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM)

125

110

115

Moment obrotowy (Nm)

170

200

170

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,9

9,5

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

195

196

195

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,3

4,4

5,2

Emisja CO2 (g/km)

b.d.

103

120

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty