Także dla aktywnych
Gama wersji całkowicie nowej Fiesty to stylowa Fiesta Titanium, Fiesta ST-Line inspirowana przez Ford Performance oraz Fiesta Vignale i Fiesta Trend. Będzie również Fiesta Active – pierwszy crossover z nowej linii pojazdów „dla aktywnych”, które mają zasilić gamę Forda w nadchodzących latach, a także nowy Ford Fiesta ST o mocy 200 KM – w sprzedaży pojawią się w przyszłym roku. Warto zwrócić uwagę, że nowa Fiesta po raz pierwszy będzie oferowana jako ekskluzywny model Forda serii Vignale. W tej odmianie wyposażona będzie w 18-calowe koła, specjalne detale i kolory lakieru, a także przeszyte w heksagonalne wzory, skórzane fotele.
Fiesta powstaje w nadwoziach trzy- i pięciodrzwiowych. Bryłę nadwozia zaprojektowano w taki sposób, by wyróżnić ten model na tle innych aut tego segmentu. Unikatowe wzory felg o średnicy do 18 cali mają także niesymetryczne wzory, które dają złudzenie ruchu nawet wówczas, gdy auto stoi. Nowe, tylne klosze, poziomo wkomponowane w bryłę, zwiększają wrażenie szerokości nadwozia Fiesty. Wpisano w nie charakterystyczny wzór lampy w kształcie litery C.
Systemy z górnej półki
Wśród różnych systemów wspierających kierowcę najnowszej Fiesty znajdujemy np. technologię czujników zdolnych do monitorowania trasy do 130 metrów przed autem – to udoskonalony system wykrywania pieszych, który po raz pierwszy może zapobiegać kolizjom w nocy oraz pierwszy system Forda Active Park Assist, który może korzystać z układu hamulcowego, aby zapobiec kolizjom podczas parkowania z wykorzystaniem tego autonomicznego systemu.
Kolejne funkcje dostępne po raz pierwszy w Fieście i zapewniające ulepszoną funkcjonalność to m.in.: rozpoznawanie znaków drogowych, które jest teraz w stanie monitorować wiele ograniczeń prędkości, odnoszących się do poszczególnych pasów ruchu, wyświetlanych na bramach i aktualizować dane na wyświetlaczu, jeśli kierowca zmienia pas ruchu oraz Auto High Beam (automatyczne światła drogowe) które działają skuteczniej w sytuacjach, gdy centralna bariera rozdziela jezdnie drogi i system może wykryć nadjeżdżające samochody ciężarowe przełączając strumień światła, aby uniknąć oślepiania kierowców siedzących w kabinie, wysoko nad linią barierek. Fiesta może mieć teraz na pokładzie 15 technologii wspomagania kierowcy, w tym aktywny tempomat, system informacji o martwym polu, Cross Traffic Alert, kontrolę odległości, utrzymywanie pasa ruchu oraz ostrzeżenie przed kolizją.
„Chcę kawę”
Fiesta jest również pierwszym pojazdem Forda wyposażonym w system nagłośnieniowy B&O Play i po raz pierwszy jest dostępna z otwieranym panoramicznym dachem szklanym. System komunikacji i rozrywki SYNC3 jest obsługiwany przez ośmiocalowe ekrany dotykowe wysokiej rozdzielczości. Wystarczy np. nacisnąć przycisk, aby mówiąc: "Chcę kawę", "Muszę zatankować", czy "Szukam parkingu", zlokalizować pobliskie kawiarnie, stacje benzynowe lub parkingi, znaleźć stacje kolejowe, lotniska i hotele. System jest zgodny z Apple CarPlay i Android Auto. SYNC 3 oferuje również SYNC AppLink, umożliwiający aktywację głosową wielu aplikacji na smartfony, w tym Glympse, Aupeo, Spotify, MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather i Los 40 Principales.
Mniej przycisków
Spokojny design wnętrza idzie w parze z prostszą obsługą auta. Liczba przycisków na konsoli środkowej została zmniejszona o prawie połowę, a wiele elementów, związanych z obsługą systemu infotainment, zostało przeniesionych na ośmiocalowe ekrany dotykowe. Najbardziej naturalna i ergonomiczna pozycja elementów sterujących oraz ekranowych została potwierdzona przy użyciu oprogramowania do badania percepcji użytkownika. Zarówno wyświetlacz wskaźników urządzenia, jak i centralny ekran są tak ustawione, aby jasno przekazywać informacje kierowcy.
Nowa tylna klapa Fiesty jest szersza, co ułatwia dostęp do bagażnika, a pośród udoskonalonych schowków znajdziemy m.in. o 20-proc. większy schowek główny przed pasażerem oraz 1-litrowy pojemnik na środkowej konsoli. Tylne drzwi mogą przechowywać butelki o pojemności do 0,6 litra.
A pod maską...
Najnowocześniejsze układy napędowe obejmują: silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,0 l rozwijający 100 KM, 125 KM lub 140 KM oraz nową, sześciobiegową manualną skrzynią. Opcją jest sześciobiegowa automatyczna skrzynia dla wersji 100 KM, z łopatkami do wybierania biegów przy kole kierownicy. Silnik wysokoprężny 1,5 l będzie dostępny w wersji o mocy aż 120 KM, a także wariancie 85-konnym.
O nowej Fieście mówi Mariusz Jasiński z Ford Polska:
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?