Liczbę sprzedawanych w Polsce pickupów szacuje się na trzy tysiące rocznie. Samochody tego typu traktowane były raczej
jako pojazdy rekreacyjne, świetnie poruszające się w terenie, a dzięki oryginalnemu wyglądowi i bogatemu wyposażeniu „robiące wrażenie” także w mieście. Atutem pickupa jest również możliwość pełnego odliczenia podatku VAT, co przy wysokiej cenie zakupu daje konkretne oszczędności. – Liczymy, iż te uniwersalne samochody kupowane będą chętniej również przez firmy i traktowane jako praktyczne pojazdy w codziennej pracy – powiedział Adam Kołodziejczyk, prezes Ford Polska podczas polskiej premiery nowego Rangera.
Na miejsce prezentacji wybrano rozległą żwirownię pod Warszawą, w której Ranger musiał pokonać wszelkie „wymyślne” trudności terenowe, łącznie z przejazdem przez głębokie wodne rozlewisko. W stromych podjazdach i równie niebezpiecznych zjazdach po rozmokniętym piasku pomagał system kontroli zjazdu (przyciskiem na kierownicy można regulować prędkość zjazdu, to nowość
w tym aucie) i system wspomagający ruszanie na podjeździe oraz oczywiście napęd 4x4. Ten ostatni można załączać na szosie nawet do prędkości 120 km/h; oczywiście ma to sens w trudniejszych warunkach pogodowych (deszcz, gołoledź), gdy jezdnia jest sucha i nie ma silnego wiatru, napęd 4x2 zdaje w pełni egzamin.
Nasz Ranger równie łatwo pokonał teren zalany wodą, głębokość brodzenia wynosi w nim 80 cm i jest największa w segmencie pickupów. Elektronicznych systemów ułatwiających prowadzenie auta jest sporo i aby ta elektronika nie zamokła podczas wodnych przepraw usytuowano ją - podobnie jak osprzęt silnika - możliwie wysoko pod maską.
Najmocniejsza jednostka jaką Ford proponuje do Rangera to nowy, 5-cylindrowy turbodiesel 3.2 o mocy 200 KM i momencie napędowym 470 Nm. W ofercie jest też mniejszy 4-cylindrowy 2.2-litrowy o mocy 125 lub 150 KM. Producent chwali się, iż jego pickup jest w stanie holować przyczepę o masie do 3350 kg, to też najlepszy wynik w tej grupie pojazdów. Nad ograniczeniem tzw. myszkowania przyczepy czuwa specjalny elektroniczny układ, współpracujący z ESP.
Wspomnieliśmy, iż Ranger pełnić ma rolę nie tylko wołu roboczego, ale również auta rekreacyjnego. Designerzy Forda włożyli tu sporo serca, sylwetka samochodu jest lekka (choć jego wymiary zwiększyły się do 536 cm długości i 185 cm szerokości) i nawiązuje do szkoły Kinetic design, stworzonej przez Forda kilka lat temu. Pickup oferowany jest w trzech wersjach nadwozia (kabina pojedyncza, przedłużona i podwójna), ale 80 procent klientów wybiera tę największą, przewidzianą dla 5 osób. Na tylnej kanapie siedzi się całkiem wygodnie, zwiększono bowiem ilość miejsca na nogi i lepiej wyprofilowano oparcie. Jeśli chodzi o komfort jazdy na fotelach przednich to porównać można go – podobnie jak wzornictwo deski rozdzielczej – do tego w SUV-ach. Oczywiście nie do końca, bowiem zawieszenie pickupa zawsze będzie twardsze, choć na szosie, bez ładunku Ranger całkiem dobrze radził sobie z nierównościami asfaltu i miękko je pokonywał, bez tego charakterystycznego dla „dostawczaków” nieprzyjemnego
podskakiwania.
Warto dodać, iż nowy model wypadł świetnie w testach Euro NCAP i to tych najnowszych, obowiązujących od tego roku. Auto uzyskało w nich 96 procent w kategorii „bezpieczeństwo dorosłych” i 81 procent w „ochronie pieszych”. To najlepszy wynik wśród wszystkich aut testowanych przez tę organizację.
Ceny Forda Ranger zaczynają się od 74 650 zł (netto) i dotyczą wersji podstawowej XL z pojedynczą kabiną, silnikiem 2.2 TDCi (125 KM) i napędem 4x2. Oprócz wersji XL są jeszcze trzy lepiej wyposażone: XLT, Limited oraz Wildtrack. I właśnie te najczęściej widujemy na naszych drogach. Wybrane wersje Forda zostały wyposażone w szereg innych systemów zintegrowanych z ESP, które dodatkowo zwiększają stabilność jazdy m.in. system zapewniający optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie (a może dochodzić ono aż do 1350 kg) czy układ zapobiegający wywróceniu się pojazdu.
Wybrane dane techniczne Forda Rangera i rywali:
Marka / model | Ford Ranger 2.2 TDCI | Nissan Navara 2.5D King Cab | Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI |
Wersja | XL 4x4 | XE 4x4 | Basic 4x4 |
Cena brutto (zł) | 119 310 | 121 100 | 121 710 |
Silnik | Turbodiesel | Turbodiesel | Turbodiesel |
Pojemność (l) | 2.2 | 2.5 | 2.0 |
Moc (KM) | 150 | 190 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 375 | 450 | 400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 11,1 | 11 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 | 181 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,5 | 8,4 | 7,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 224 | 222 | 206 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna |
Ładowność (kg) | 1350 | 845 | 845 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?