Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Nowy Ford Ranger w podwójnej roli

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Fot: Ford Najnowszy pickup Forda ma być nie tylko ozdobą miejskich bulwarów, ale również uniwersalnym narzędziem pracy w firmie. Auto kosztuje od 74.650 zł.

Liczbę sprzedawanych w Polsce pickupów szacuje się na trzy tysiące rocznie. Samochody tego typu traktowane były raczej  jako pojazdy rekreacyjne, świetnie poruszające się w terenie, a dzięki oryginalnemu wyglądowi i bogatemu wyposażeniu „robiące wrażenie” także w mieście. Atutem pickupa jest również możliwość pełnego odliczenia podatku VAT, co przy wysokiej cenie zakupu daje konkretne oszczędności.  – Liczymy, iż te uniwersalne samochody kupowane będą chętniej również przez firmy i traktowane jako praktyczne pojazdy w codziennej  pracy – powiedział Adam Kołodziejczyk, prezes Ford Polska podczas polskiej premiery nowego Rangera.


Na miejsce prezentacji wybrano rozległą żwirownię pod Warszawą,  w której Ranger musiał pokonać wszelkie „wymyślne” trudności terenowe, łącznie z przejazdem przez głębokie wodne rozlewisko. W stromych podjazdach i równie niebezpiecznych zjazdach po rozmokniętym piasku pomagał system kontroli zjazdu (przyciskiem na kierownicy można regulować prędkość zjazdu, to nowość w tym aucie) i system  wspomagający ruszanie na podjeździe oraz oczywiście napęd 4x4. Ten ostatni można załączać na szosie nawet do prędkości 120 km/h; oczywiście ma to sens w trudniejszych warunkach pogodowych (deszcz, gołoledź), gdy jezdnia jest sucha i nie ma silnego wiatru, napęd 4x2 zdaje w pełni egzamin.


Nasz Ranger równie łatwo pokonał teren zalany wodą, głębokość brodzenia wynosi w nim 80 cm i jest największa w segmencie pickupów. Elektronicznych systemów ułatwiających prowadzenie auta jest sporo i aby ta elektronika nie zamokła podczas wodnych przepraw  usytuowano ją - podobnie jak osprzęt silnika - możliwie wysoko pod maską.   


Najmocniejsza jednostka jaką Ford proponuje do Rangera to nowy, 5-cylindrowy turbodiesel 3.2 o mocy 200 KM i momencie napędowym 470 Nm. W ofercie jest też mniejszy 4-cylindrowy 2.2-litrowy o mocy 125 lub 150 KM. Producent chwali się, iż jego pickup jest w stanie holować przyczepę o masie do 3350 kg, to też najlepszy wynik w tej grupie pojazdów. Nad ograniczeniem tzw. myszkowania przyczepy czuwa specjalny elektroniczny układ, współpracujący z ESP.


Wspomnieliśmy, iż Ranger pełnić ma rolę nie tylko wołu roboczego, ale również  auta rekreacyjnego. Designerzy Forda włożyli tu sporo serca, sylwetka samochodu jest lekka (choć jego wymiary zwiększyły się do 536 cm długości i 185 cm szerokości) i nawiązuje do szkoły Kinetic design,  stworzonej przez Forda kilka lat temu. Pickup oferowany jest w trzech wersjach nadwozia (kabina pojedyncza, przedłużona i podwójna), ale  80 procent klientów wybiera tę największą, przewidzianą dla 5 osób. Na tylnej kanapie siedzi się całkiem wygodnie, zwiększono bowiem ilość miejsca na nogi i lepiej wyprofilowano oparcie.   Jeśli chodzi o komfort jazdy na fotelach przednich to porównać można go – podobnie jak wzornictwo deski rozdzielczej – do tego w SUV-ach. Oczywiście nie do końca, bowiem zawieszenie pickupa zawsze będzie twardsze, choć na szosie, bez ładunku Ranger całkiem dobrze radził sobie z nierównościami asfaltu i miękko je pokonywał, bez tego charakterystycznego dla „dostawczaków” nieprzyjemnego podskakiwania.


Warto dodać, iż nowy model wypadł świetnie w testach Euro NCAP i to tych najnowszych, obowiązujących od tego roku.  Auto uzyskało w nich  96 procent w kategorii „bezpieczeństwo dorosłych” i 81 procent w „ochronie pieszych”. To najlepszy wynik wśród wszystkich aut testowanych przez tę organizację.


Ceny Forda Ranger zaczynają się od 74 650 zł (netto) i dotyczą wersji podstawowej XL z pojedynczą kabiną, silnikiem 2.2 TDCi (125 KM) i napędem 4x2. Oprócz wersji XL są jeszcze trzy lepiej wyposażone: XLT, Limited oraz Wildtrack. I właśnie te najczęściej widujemy na naszych drogach.  Wybrane wersje  Forda zostały wyposażone w szereg innych systemów zintegrowanych z ESP, które dodatkowo zwiększają stabilność jazdy m.in. system zapewniający optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie (a może dochodzić  ono aż do 1350 kg) czy układ zapobiegający wywróceniu się pojazdu.

Wybrane dane techniczne Forda Rangera i rywali:

Marka / model

Ford Ranger 2.2 TDCI

Nissan Navara 2.5D King Cab

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI

Wersja

XL 4x4

XE 4x4

Basic 4x4

Cena brutto (zł)

119 310

121 100

121 710

Silnik

Turbodiesel

Turbodiesel

Turbodiesel

Pojemność (l)

2.2

2.5

2.0

Moc (KM)

150

190

163

Moment obrotowy (Nm)

375

450

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,3

11,1

11

Prędkość maksymalna (km/h)

175

180

181

Średnie spalanie (l/100 km)

8,5

8,4

7,8

Emisja CO2 (g/km)

224

222

206

Skrzynia biegów

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

Ładowność (kg)

1350

845

845

Fot: Ford

Fot: Ford

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Ranger dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford Ranger opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Ranger Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł