Tipo to jeden z najpopularniejszych modeli w historii Fiata. Włosi produkowali go między 1988 a 1995 rokiem, jako następcę Ritmo. Samochód był wówczas jednak dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback.
Nowe Tipo nie przypomina żadnego z dotychczasowych modeli Fiata, a już na pewno niewiele wspólnego ma ze swoim poprzednikiem. Przede wszystkim dlatego, że jest sedanem. Skąd zatem wspólna nazwa? Wprowadzając nowy model na rynek, producent postanowił skorzystać ze sprawdzonego zabiegu: użycia dla nowego auta historycznej nazwy samochodu, który przed laty był bardzo popularny. Podobnie zrobili m.in. Skoda z nowym Rapidem, czy Volkswagen z Jettą.
Nowe Tipo reprezentuje Fiata w segmencie aut kompaktowych. Aby w nim zaistnieć, producent musiał się mocno postarać. Dlatego samochód został zbudowany od podstaw. Pracował nad nim zespół złożony z ponad 2000 ekspertów. Już na pierwszy rzut oka widać, że Tipo znacząco urósł względem modeli Albea i Linea. To odpowiedź konstruktorów na zarzuty wobec wymienionych modeli, których nadwozia były wąskie, a przez to mało estetyczne. Tipo ma 4,53 m długości, 1,79 m szerokości i 1,49 m wysokości. Rozstaw osi to 264 cm. Na uwagę zasługuje wielki jak na tę klasę bagażnik, mieszczący aż 520 litrów ładunku.
Wnętrze wygląda dobrze, a jakość materiałów jest przyzwoita. Centralnym elementem kokpitu jest wyświetlacz systemu multimedialnego. Poniżej znajdują się wloty powietrza, a pod nimi zestaw najważniejszych przełączników i panel sterowania klimatyzacją z trzema łatwymi do obsługi pokrętłami.
Efektownie prezentuje się wielofunkcyjna kierownica z przyciskami sterującymi tempomatem, systemem audio i zestawem głośnomówiącym telefonu. Miejsca w kabinie jest całkiem sporo, na kanapie bez problemu zmieszczą się dwie dorosłe osoby i dziecko. W środkowej części oparcia znajduje się wysuwany podłokietnik, z ukrytymi uchwytami na kubki i niewielkim schowkiem.
Na zewnątrz auto prezentuje się efektownie. Duży grill wykończony chromowanymi elementami nadaje mu sportowego zacięcia. Podobnie jak 17-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami w rozmiarze 225/45. Auto może być wyposażone w silniki benzynowe 1,4 o mocy 95 KM lub 1,6 o mocy 110 KM z automatyczną skrzynią biegów. Dostępne turbodiesle to jednostki Multijet II 1,3 o mocy 95 KM i 1,6 o mocy 120 KM.
Samochód w standardzie jest wyposażony w klimatyzację. Oferuje ponadto innowacyjny system Uconnect z dotykowym, 5-calowym ekranem z połączeniem Bluetooth do zestawu głośnomówiącego i streamingu audio, czytnikiem SMS, sterowaniem głosowym, gniazdem Aux i wejściem USB z integracją iPod, przyciskami na kierownicy i - na zamówienie - kamerą cofania oraz nawigacją TomTom. Podstawowa wersja nowego Tipo kosztuje 42 600 zł.
Marka/model | Fiat Tipo 1.4 | Fiat Tipo 1.6 | Fiat Tipo 1.3 MultiJet | Fiat Tipo 1.6 MultiJet | |
Cena (zł) | od 42 600 zł | od 49 600 zł | od 52 600 zł | od 58 600 zł | |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Sedan / 4 | Sedan / 4 | Sedan / 4 | Sedan / 4 | |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | 5 | |
| Wymiary i masy | ||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4532 / 1792 / 1497 | 4532 / 1792 / 1497 | 4532 / 1792 / 1497 | 4532 / 1792 / 1497 | |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2636 | 2636 | 2636 | |
Pojemność bagażnika (l) | 520 | 520 | 520 | 520 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 | 45 | 45 | |
| Układ napędowy | ||||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Olej napędowy | Olej napędowy | |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 | |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia | Przednia | |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Manualna, 6 | Automatyczna, 6 | Manualna, 5 | Manualna, 6 | |
| Osiągi | ||||
Moc (KM) przy obr./min | 95 / 6000 | 110 / 5500 | 95 / 3750 | 120 / 3750 | |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 127 / 4500 | 152 / 4500 | 200 / 1500 | 320 / 1750 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 11,2 | 11,7 | 9,7 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 192 | 180 | 199 | |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,7 | 6,3 | 4,1 | 4,2 | |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 146 | 108 | 110 |
Fiat Tipo – cennik promocyjny
Wersja | Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Cena |
Tipo | 1.4 16v | 95 KM | manualna 6 | 42 600 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 KM | automatyczna 6 | 49 600 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 KM | manualna 5 | 52 600 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 KM | manualna 6 | 58 600 zł | |
Pop | 1.4 16v | 95 KM | manualna 6 | 46 600 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 KM | automatyczna 6 | 53 600 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 KM | manualna 6 | 56 600 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 KM | manualna 6 | 62 600 zł | |
Easy | 1.4 16v | 95 KM | manualna 6 | 50 600 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 KM | automatyczna 6 | 57 600 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 KM | manualna 5 | 60 600 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 KM | manualna 6 | 66 600 zł | |
Lounge | 1.4 16v | 95 KM | manualna 6 | 54 000 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 KM | automatyczna 6 | 61 000 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 KM | manualna 5 | 64 000 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 KM | manualna 6 | 70 000 zł | |
Opening Edition | 1.4 16v | 95 KM | manualna 6 | 49 100 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 KM | automatyczna 6 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?