Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Opel Astra 2021. Pierwsze wrażenia, silniki i dane techniczne

Kamil Rogala
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?Fot. Kamil Rogala
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?Fot. Kamil Rogala
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?

Przypadkowo nowa Astra 2021 pojawia się na rynku po 30 latach od rynkowego debiutu tego modelu na rynku. W 1991 roku do sprzedaży trafiła pierwsza generacja, która zastąpiła w ofercie cieszącego się ogromną popularnością i sentymentem Kadetta. Czy Astrę nowej generacji również będziemy wspominać z miłym sentymentem?

Opel Astra 2021. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Jak zareaguje rynek? O tym dowiemy się w przyszłym roku. Teraz co najwyżej możemy zbierać pierwsze opinie i wyrabiać sobie własne zdanie o tym modelu. Musze przyznać, że na zdjęciach auto wywarło na mnie mieszane uczucia. Niby ładne, nowoczesne i ciekawe, ale miałem wrażenie, że ma zaburzone proporcje. To na szczęście minęło, gdy zobaczyłem samochód na żywo. Jest naprawdę ładny!

Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?
Fot. Kamil Rogala

W porównaniu do poprzednika, mamy nieco mniej łagodnych linii. Z przodu oczywiście pojawił się nowy grill tj. Opel Vizor, który stanie się elementem stałym w modelach tego producenta. W przypadku Mokki i odświeżonych modeli Crossland oraz Grandland, wygląda to naprawdę dobrze i muszę przyznać, że z niecierpliwością czekam na nową twarz Insignii… o ile będzie jej dane pojawić się w nowej odsłonie. Wracając do Astry, z tyłu pojawiły się nachodzące na klapę bagażnika klosze lamp o bardzo geometrycznych kształtach. Zresztą całe auto jest pełne ostrych, zdecydowanych linii. Porównując nową generację do ustępującej, zmiany są radykalne. Co ciekawe, klapa bagażnika została wykonana z tworzyw sztucznych, co zdaniem inżynierów ma same zalety: dowolność w projektowaniu szczegółów stylistycznych, lekkość, sztywność i redukcja kosztów. Faktycznie, klapa jest lekka i bez trudu się nią zamyka/otwiera. Ciekawy zabieg w tym segmencie.

Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?
Fot. Kamil Rogala

Wnętrze nowej Astry również przeszło prawdziwą rewolucję. Ponownie – w porównaniu do poprzedniczki, to przepaść. Nie musimy nikogo przekonywać, że dotychczasowe modele sprzed „ery Opel Vizor”, pod względem stylistyki wnętrza wypadały dość przeciętnie. Wszyscy doceniali oczywiście prostotę obsługi, ergonomię i funkcjonalność, ale pod względem stylistyki modele Opla mocno odstawały od konkurencji. Teraz to się zmienia. Zupełnie nowy system info-rozrywki, opcjonalny duży szklany panel o nazwie Pure Panel z dwoma ekranami o przekątnej 10 cali, bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay, nowoczesny wygląd, ale podstawowe funkcje nadal sterowane za pomocą tradycyjnych przycisków. Do tego zupełnie nowa kierownica i wiele więcej. Owszem, tu i ówdzie mamy do czynienia z elementami z połyskującego plastiku i mamy nadzieję, że ta niezrozumiała moda szybko przeminie, ale nie można odmówić nowej Astrze ciekawego wnętrza. Pytanie tylko, co na to dotychczasowi fani marki i tego modelu.

Czy chętnie zamienią starszą Astrę na nowy model?

Auto bazuje na platformie EMP2, która pojawiła się już Peugeocie 308 oraz DS 4. Szerokość auta to 1860 mm (+51 mm w stosunku do poprzednika), długość to 4374 mm (+4 mm), rozstaw osi to obecnie 2675 mm (+13 mm) a przedni zwis to zaledwie 906 mm (-54 mm). Wysokość auta zmniejszyła się o 15 mm i wynosi teraz 1470 mm, natomiast fotel powędrował w dół o 12 mm. Zwiększył się również bagażnik, poprawiła się także jego funkcjonalność. Teraz do dyspozycji dostaniemy konfigurowalną podłogę ze schowkami wewnątrz (w odmianie hybrydowej będzie z tym ciężko), szerokość przestrzeni ładunkowej to 1020 mm, a pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji to 422 litry. Już w przyszłym roku zobaczymy również odmianę z nadwoziem kombi.

Opel Astra 2021. Silniki i napędy

Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?
Fot. Kamil Rogala

Pod maską nowej Astry wylądują zarówno znane jednostki z innych modeli koncernu Stellantis, jak również świeża odmiana napędu hybrydowego. Będą to jednostki 1.2 PureTech o mocy 110 i 130 KM, jak również jednostka wysokoprężna 1.5 generująca 130 KM. Nowością w gamie Astry będą naturalnie napędy hybrydowe plug-in w dwóch wersjach. Najmocniejsza wygeneruje 225 KM i to będzie dość ciekawa propozycja, która być może będzie dostępna w odmianie GSi. Słabsza odmiana generuje 180 KM i również zapewni sporo dynamiki. Zasięg na napędzie elektrycznym przy w pełni naładowanych akumulatorach ma oscylować w granicach 60 kilometrów. Poza tym w 2023 roku gamę uzupełni odmiana elektryczna. Zapowiada się nieźle. Jak to przełoży się na realne osiągi, parametry, spalanie itp. O tym przekonamy się podczas pierwszych jazd modelami produkcyjnymi, bowiem wersjami przedprodukcyjnymi już jeździliśmy i wrażenia były pozytywne.

Wtedy mogłem sprawdzić w boju model z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 130 KM z manualną 6-biegową przekładnią oraz wersję z hybrydą plug-in o mocy 180 KM i skrzynią automatyczną. W modelu 130-konnym silnik wydawał się wystarczający, choć moim zdaniem o wiele lepszym połączeniem będzie zestawienie go z przekładnią automatyczną. Manualna skrzynia biegów jest dość przeciętna, niezbyt precyzyjna, zaś elastyczność przy wyższych prędkościach nie zachwyca i wymaga dość częstego sięgania do lewarka. Wtedy prowadzenie było zagadką, bowiem inżynierowie mocno zaznaczali, że jest jeszcze wiele do zmiany. Układ kierowniczy miał zdecydowanie zbyt mocne wspomaganie, co przekładało się na praktyczny brak wyczucia auta w zakrętach. Co ciekawe w odmianie hybrydowej plug-in o mocy 180 KM było nieco lepiej, zarówno pod względem układu kierowniczego, jak i zawieszenia.

Podsumowanie

Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody
Astra jest dla Opla oczkiem w głowie. To model, który wprowadził niemiecką markę do świata największych producentów dokładnie wtedy, gdy popyt na samochody z segmentu C rósł w imponującym tempie. Najnowsza generacja Astry jest jednak swego rodzaju rewolucją i nowym rozdziałem pod względem stylistyki. Czy to koniec z zachowawczymi Oplami? Jak na tak odważny model zareaguje rynek?
Fot. Kamil Rogala

Jestem bardzo ciekawy reakcji rynkowej na nową Astrę. Co prawda jeszcze nie znamy cenników, te pojawią się w przeciągu kilku tygodni, ale obawiam się jednak, że cenowo nowa Astra może nie być zbyt atrakcyjna. Mam nadzieję, że się mylę, a bazowa wersja będzie odpowiednio dobrze wyposażona. Wirtualne zegary Pure Panel mają być dostępne w standardzie, zaś po doposażeniu auto zaoferuje między innymi podgrzewane, wentylowane fotele z masażem oraz komplet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Z niecierpliwością czekamy na rynkowy debiut, bowiem produkcja rusza już w tym roku.

 

 

Wybrane dane techniczne modelu Opel Astra z silnikiem 1.2 Turbo 130 (MT6):

 

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM

Cena (zł, brutto)

b.d.

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4374/1860

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

Rozstaw osi (mm)

2675

Pojemność bagażnika (l)

422

Liczba miejsc

5

Masa własna (kg)

b.d.

Pojemność zbiornika paliwa (l)

b.d.

Rodzaj paliwa

benzyna

Napędzana oś

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

Osiągi

 

Moc (KM)

130 KM

Moment obrotowy (Nm)

230 Nm

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

ok. 9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

ok. 205

Spalanie (l/100km)

ok. 5,5

Emisja CO2 (g/km)

ok. 125

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty