Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Peugeot 208. Pierwsze jazdy testowe, wady, zalety, ceny

Jakub Mielniczak
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.Fot. Peugeot
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.Fot. Peugeot
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Nowa dwieścieósemka to auto technicznie spokrewnione z Oplem Corsą. Obie konstrukcje powstały na tej samej płycie podłogowej CMP/e-CMP umożliwiającej stosowanie zarówno napędu spalinowego, jak i elektrycznego. Peugeot chce jednak zaproponować coś więcej, niż tylko solidną technikę i przyciągnąć klientów niecodziennym designem, którego próbkę mamy okazję podziwiać w modelu 508. Główne pytanie, które zadawali sobie przybyli na prezentację dziennikarze brzmiało - czy auto jeździ równie dobrze jak wygląda? Jak się okazuje, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Ale po kolei.

Nowy Peugeot 208. Nadwozie/wnętrze

Pierwsze zdjęcia Peugeota 208, które kilka miesięcy temu trafiły do sieci budziły obawę o proporcje nadwozia. Główny problem dotyczył wyjątkowo krótkich tylnych drzwi i nisko umieszczonych klamek. Na szczęście, na żywo z dwieścieósemką wszystko jest OK. Niezależnie od wersji wyposażenia, auto wygląda dobrze, a znane z 508 motywy stylistyczne tylko dodają mu smaku.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Fot. Jakub Mielniczak

Nie trzeba długo się przyglądać, by zauważyć podobieństwa między tymi modelami. Czarny pas łączący tylne lampy, pionowe światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, czy w końcu oznaczenie modelu umieszczone centralnie, nad atrapą chłodnicy. Wszystko jest wizualnie spójne i naszym zdaniem, nowy Peugeot 208 jest jednym z ładniejszych przedstawicieli w swojej klasie. Dobrze, że producent wykazał się odwagą większą niż w przypadku 508 i proponuje 208 w ciekawych kolorach. Najbardziej wyróżnia się lakier żółty „Faro Yellow”, ale warte zainteresowania są też -  czerwony „Elixir Red” i niebieski „Vertigo Blue”. Po otwarciu drzwi przenosimy się do futurystycznego świata.

Naszym oczom ukazuje się kolejna generacja i-Cockpitu z trójwymiarowym wyświetlaczem prezentującym informacje na dwóch poziomach. Ten, umieszczony bliżej oczu kierowcy jest półprzezroczysty i ma formę hologramu. Trzeba przyznać, że wygląda to wyjątkowo efektownie, a jednocześnie jest bardzo czytelne i dobre jakościowo. Nowym elementem są też przyciski funkcyjne na konsoli środkowej umieszczone w dwóch rzędach. Szkoda, że nie udało się przywrócić fizycznego panelu sterowania klimatyzacją - do zmiany temperatury we wnętrzu lub siły nawiewu każdorazowo trzeba wchodzić w menu systemu inforozrywki. Sam system ma architekturę znaną z innych aut koncernu PSA. Wartym odnotowania jest fakt, że w testowych autach działał on sprawnie i nie zawieszał się, co do tej pory nie było rzeczą oczywistą.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Fot. Jakub Mielniczak

W zależności od poziomu wyposażenia, ekran centralny może mieć przekątną 5, 7 lub 10 cali. Mieszane odczucia budzą materiały wykończeniowe - z jednej strony górna część kokpitu jest miękka, z drugiej przydałoby się lepsze wykonanie tunelu środkowego i boczków drzwiowych. Na plus zaliczamy dużą ładowarkę indukcyjną mieszczącą nawet duże smartfony oraz dwa wygodne uchwyty na napoje na tunelu centralnym.

Wnętrze 208 jest dość przestronne i czworo pasażerów o wzroście ok. 180 cm będzie podróżować tym autem w całkiem niezłym komforcie. Póki co, Peugeot 208 dostępny będzie w 5 wersjach wyposażenia. My jeździliśmy odmianami Allure i GT-Line. Szczególnie ta druga wygląda atrakcyjnie - ma czarne nakładki na nadkola, a we wnętrzu sportowe akcenty. Bardzo dobre są standardowe w GT-Line sportowe fotele. Nawet na szybko pokonywanych zakrętach dobrze trzymają ciało. Są przy tym stosunkowo miękkie. 265-litrowy bagażnik nie należy do największych w segmencie B. Zarówno Ford Fiesta, jak i Volkswagen Polo mają większe kufry. 

Nowy Peugeot 208. Napęd/prowadzenie

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Fot. Jakub Mielniczak

Dla każdego coś dobrego, chciałoby się powiedzieć patrząc na gamę silnikową Peugeota 208. Dostępne są trzy motory benzynowe, jeden diesel oraz (za kilka miesięcy) wersja elektryczna. 1,2-litrowy motor PureTech występuje w trzech wersjach mocy - 75, 100 i 130 KM. Najsłabszy jest łączony wyłącznie z 5-biegową skrzynią manualną. Przy środkowym, klient ma możliwość wyboru między 6-biegowym manualem, a 8-stopniowym automatem. Najmocniejsza odmiana występuje wyłącznie ze skrzynią automatyczną. 100-konny diesel ma pojemność 1.5 litra.

Zdecydowanie najciekawszy jest „elektryk”, którego napęd generuje 136 KM. Wersja e-208 jeździe też zdecydowanie najlepiej. Nawet w trybie jazdy „eco” auto wyrywa do przodu jak szalone i to niezależnie od prędkości. Reakcja na gaz jest natychmiastowa, co najlepiej widać w porównaniu ze 130-konnym benzyniakiem ze skrzynią automatyczną, która potrzebuje dłuższej chwili, by przeanalizować i wykonać polecenia kierowcy.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Fot. Jakub Mielniczak

Przedstawiciele Peugeota pytani na konferencji prasowej o to, czy planują odmianę GTI, odpowiedzieli, że teraz zmienia się ich podejście do hot hatchy. Nie będziemy zdziwieni, jeśli wersja performance miejskiej dwieścieósemki będzie autem o napędzie elektrycznym. W czasie jazd testowych przedprodukcyjnym egzemplarzem e-208 zużycie energii oscylowało w granicach 16-18 kW/h /100 km. Komputer pokładowy wskazywał zasięg w granicach 300 km. Według zapewnień producenta, akumulator o pojemności 50kWh ładuje się do pełna z domowego gniazdka w 7,5 godziny, a z szybkiej ładowarki miejskiej da się uzyskać 80% naładowanie już po 30 minutach.

Dobrze znany, benzynowy silnik PureTech na szczęście nie wibruje tak jak np. w DS3 Crossback. W dalszym ciągu nieprzyjemne jest natomiast działanie systemu start-stop. Lepiej go wyłączyć. Podczas jazd testowych, 130-konna odmiana, w cyklu mieszanym zużywała niecałe 7 l/100 km. Diesel spalił ok. 1 l mniej. Lepiej niż w większości aut francuskich działa manualna skrzynia biegów. Nie ma już problemu z trafieniem w poszczególne biegi. Szkoda, że drogi prowadzenia drążka wciąż są zbyt długie.

Układ jezdny Peugeota 208 jest zestrojony dość twardo. Praca zawieszenia jest wygłuszona dość przeciętnie, a pokonywaniu krótkich nierówności towarzyszy wyraźny hałas. Wspomaganie układu kierowniczego działa zbyt lekko i niewystarczająco utwardza się nawet w trybie „sport”. Rzecz będąca zaletą podczas miejskiego manewrowania staje się wadą podczas szybkiej jazdy po krętej drodze, kiedy chciałoby się mieć lepszą informację zwrotną z przednich kół. Nie mamy zastrzeżeń do działania układu hamulcowego - subiektywne odczucia względem niego są pozytywne.

Nowy Peugeot 208. Ceny/wyposażenie

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Fot. Peugeot

Cennik nowej dwieścieósemki startuje z poziomu 53 900 zł za podstawową wersję Like z 75-konnym silnikiem benzynowym. W standardzie ma m.in.: klimatyzację manualną, 6 poduszek powietrznych i podstawowy, 5-calowy wyświetlacz centralny.

Spodziewamy się, że często wybierana będzie odmiana 100-konna z manualną skrzynią biegów w wersji Active. Takie auto kosztuje 63 400 zł i ma w standardzie m.in.: 7-calowy ekran, system rozpoznawania znaków drogowych i wielofunkcyjną kierownicę.

Najbogatsza odmiana GT-Line ma na pokładzie m.in.: oświetlenie nastrojowe, lampy przednie Full LED, regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera i 17-calowe felgi. W połączeniu z najmocniejszym, 130-konnym motorem benzynowym taka wersja jest wyceniona na 95 200 zł.

Nowy Peugeot 208. Podsumowanie

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to jedna z ważniejszych premier motoryzacyjnych w 2019 r. Kolejną generacją modelu 208 Peugeot chce wnieść nową jakość do segmentu B. O tym, jakie argumenty ma w ręku francuski producent, przekonaliśmy się podczas pierwszych jazd testowych w Portugalii.

Fot. Jakub Mielniczak

Peugeot 208 pod względem designu jest autem nietuzinkowym i zdecydowanie wyróżnia się w swoim segmencie. Czy jeździ tak samo dobrze, jak wygląda? Tak, pod warunkiem, że wybierzemy wersję elektryczną. Jest zrywna, błyskawicznie reaguje na gaz, do tego jest lepiej wyciszona, a cena skonfigurowana w okolicach 125 tys. zł sprawia, że e-208 załapie się na państwowe dopłaty. Odmiany napędzane paliwami konwencjonalnymi pozostawiają pewien niedosyt. Jeżdżą poprawnie, nie wyróżniając się jednak niczym szczególnym. Biorąc pod uwagę to, że polscy klienci, zawsze lubili miejskie Peugeoty, wróżymy nowemu 208 sukces na naszym rynku.

ZALETY:

  • wyróżniający design;
  • szeroki wybór jednostek napędowych;
  • przestronne wnętrze;
  • fantastycznie jeżdżąca wersja elektryczna.

WADY:

  • ograniczony komfort jazdy, słabe wytłumienie pracy zawieszenia;
  • jakość wykonania nie dorównuje projektowi kokpitu.

Dane techniczne Peugeota 208 i wybranych konkurentów


Peugeot 208  PureTech 130 EAT8 Seat Ibiza 1.0 TSI 115 KM Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1199 cm3, R3, benzynowy turbo 999 cm3, R3, benzynowy turbo 999 cm3, R3, benzynowy turbo
Moc 130 KM przy 5500 obr./min 115 KM przy 5000 obr./min 125 KM przy 5000 obr/min
Moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min 200 Nm przy 2000-3500 obr./min 170 Nm przy 1400-4500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd przedni 7-biegowa automatyczna, napęd przedni 6-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1500\1500 1525\1505 1523\1490
Rozstaw osi (mm) 154025642493
Pojemność bagażnika (l) 265355290
Pojemność zbiornika paliwa (l) 444542
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4055\1745\1430 4059/1780/1444 4040/1735/1476
Typ nadwozia/liczba drzwi Hatchback / 5 Hatchback / 5 Hatchback / 5
Prędkość maksymalna 208 km/h 195 km/h 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,79,510
Średnie zużycie paliwa 5,7 l\100 km (producent) 6,4 l/100 km (producent) 5,0 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 129144114
Masa własna (kg) 115810341124
Cena od 86 700 zł (Allure) od 66 000 zł (Style) od 66 500 zł (Titanium)

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty