Nowy samochód. Jakie modele kupowali Polacy w lutym 2021 roku?

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lutym 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dwóch miesiącach 2021 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2020 roku.Fot. 123RF
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lutym 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dwóch miesiącach 2021 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2020 roku.Fot. 123RF
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lutym 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dwóch miesiącach 2021 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w drugim miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku oraz wobec poprzedniego miesiąca. To pierwszy taki wzrost, liczony rok do roku, od września ubiegłego roku.

Tradycyjnie popyt na samochody w pierwszych miesiącach roku jest stosunkowo niewielki, szczególnie w porównaniu z miesiącami ostatniego kwartału poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych. Firmy bowiem od dłuższego czasu stanowią siłę napędową rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce.

W lutym, który - podobnie jak styczeń - jest okresem wyprzedaży aut z poprzedniego rocznika, klienci instytucjonalni mają nieco mniejszy udział w rynku, nadal jednak przeważają nad zakupami klientów indywidualnych. Ich udział w lutowej sprzedaży sięgnął tym razem pułapu 71%. Zapowiada to kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów.
Prognoza IBRM SAMAR na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9%), dla nowych samochodów dostawczych - 63 tys. szt. (wzrost o 5,7%).

Rejestracje samochodów. Wciąż "pod kreską"

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lutym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 43 528 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 0,86% (+372 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 18,00% (+6 641 szt.) więcej niż w styczniu 2021 roku. Dane skumulowane (80 415 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2021 roku o 7,62% (-6 630 szt.).

Siedem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault - o 24,64%.

Około 7,12% aut (3 100 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w lutym 2021 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do lutego 2020 spadł o 13,21%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w lutym 2021 roku wchłonął nieco ponad 40,4 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.

Rejestracje samochodów. Dominują zakupy na firmę

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lutym 2021 r. zarejestrowano w Polsce 37 755 samochodów osobowych, o 1,97% (-757 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 17,01% (+5 489 szt.) więcej niż w styczniu 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 70 021 samochodów osobowych, o 10,21% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 963 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła styczeń 2021 rok na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 8 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (14 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (14 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (22 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w styczniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 17 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w lutym 2021r. ok. 3 100 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 34,6 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,21%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

W lutym 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,60%. Udział firm osiągnął poziom 71,40%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 958 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 69,70%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 100 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Rejestracje samochodów. Toyota liderem

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 126,61%, pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Renault, o 41,81%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 12 492 auta tej marki, o 5,16% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,84%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 8 854 szt., o 17,79% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,64%.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 6 296 samochodów, o 9,15% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,99%.

Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 327 szt., o 9,57% mniej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,18%.

Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 3 688 aut tej marki, o 31,67% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,27%.

Rejestracje samochodów. Najpopularniejsze modele

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (3 800 szt.; +2,23% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (3 168 szt.; -2,61% r/r) oraz Skoda Octavia (2 726 szt. -16,71% r/r), następnie Dacia Duster (1 998 szt.;+46,16/r), a za nią Toyota C-HR (1 630 szt.; +5,50% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (1 752 szt.; -11,52%), na drugim miejscu – Toyota Corolla (1 079 szt.; -9,71%), na trzecim – Dacia Duster (956 szt.; +26,46%), na czwartym – KIA Sportage (796 szt.;+40,64%), a na piątym – VW T-Roc (715 szt.; +164,81%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (2 721 szt.; +7,89%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (2 262 szt.; -9,16%), na trzecim Toyota Yaris (1 416 szt.; +11,23%), czwartym – Toyota RAV4 (1 063 szt.; +2,41%), piątym – Skoda Fabia (1 057 szt.; -32,68%).

Zobacz także: Tak prezentuje się Rolls-Royce Cullinan

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty