W 2014 roku rozpocznie się nowa era w historii wyścigów Formuły 1. Po trzech latach przygotowań i prac rozwojowych zostaną
wprowadzone najbardziej przełomowe zmiany w tej dziedzinie sportu od dwóch dziesięcioleci. Ważnym elementem wyścigowej rewolucji są przepisy dotyczące silników, które umożliwią wprowadzenie jednostek napędowych nowej generacji. Jedną z nich jest 1,6-litrowy turboładowany silnik, którego moc zwiększa dodatkowo system odzyskiwania energii cieplnej, wytwarzanej przez układ wydechowy lub hamulcowy.
W porównaniu z obecną generacją jednostek V8 F1, nowy silnik ma znacznie większą moc maksymalną i dodatkowo oferuje niższy poziom zużycia paliwa. Ponieważ w nowym sezonie zostanie wprowadzony limit 100 kg paliwa na wyścig, nowy silnik jest o 35% bardziej oszczędny niż jego poprzednicy.
W 2014 roku w centrum naszego zainteresowania znajdą się silniki, dzięki czemu zostanie przywrócona równowaga w Formule 1. Jednostka napędowa jest sercem bolidu, a od przyszłego roku będzie ona także najważniejszym elementem tej dziedziny sportu – powiedział Alain Prost, ambasador marki Renault i czterokrotny zwycięzca Mistrzostw Świata F1.
Od kilku lat Renault wykorzystuje wiedzę i doświadczenia zdobyte w wyścigach, by projektować oszczędne jednostki napędowe, m.in. z gamy Energy, montowane w produkowanych seryjnie modelach samochodów. Pracom rozwojowym przyświeca jasny cel: mają utrzymać lub zwiększyć przyjemność z jazdy, dynamikę i przyśpieszenie w silnikach o zmniejszonej pojemności, co pozwala jednocześnie zredukować zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Wszystkie te zasady zostały wykorzystane przez Renault podczas prac nad nowym silnikiem dla Formuły 1, w ramach kompleksowych prac rozwojowych, obejmujących zarówno silniki wyścigowe, jak i jednostki do produkowanych seryjnie samochodów.
Koncern Renault nazwał silnik F1 nowej generacji Energy F1-2014. Nazwa ta odzwierciedla fakt, że silnik wyścigowy ma identyczną charakterystykę co opracowane równolegle jednostki napędzające samochody produkowane masowo.
Od przyszłego roku największym wyzwaniem w Formule 1 będzie zoptymalizowanie sprawności energetycznej i spalania, przy zachowaniu obecnej mocy i osiągów, jakich oczekujemy od bolidów F1. Renault jest pierwszym producentem samochodów, który wykorzystuje tę innowacyjną technologię w montowanej w modelach koncernu gamie silników Energy – powiedział Jean-Michel Jalinier, prezes Renault Sport F1.
| RS27-2013 | Energy F1-2014 |
Silnik | ||
Pojemność | 2,4 l | 1,6 l |
Maks. obroty | 18 tys. obr./min | 15 tys. obr./min |
Doładowanie | Silnik o zapłonie iskrowym, montowanie układów doładowywania jest zabronione | Jedna turbosprężarka, nieograniczone ciśnienie doładowania (zwykle maksymalnie do 3,5 barów ciśnienia bezwzględnego z powodu ograniczeń w zużyciu paliwa) |
Limit zużycia paliwa | Bez ograniczeń, zwykle 170 kg/ godz. | 100 kg/ godzinę (-40%) |
Dozwolone zużycie paliwa podczas jednego wyścigu | Bez ograniczeń, zwykle 160 kg | 100 kg (-35%) |
Układ cylindrów | 90° V8 | 90° V6 |
Liczba cylindrów | 8 | 6 |
Średnica cylindra | Maks. 98 mm | 80 mm |
Skok tłoka | Przepisy nie określają | 53 mm |
Wysokość osi wału korbowego w stosunku do poziomu referencji | Min. 58 mm | 90 mm |
Liczba zaworów | 4 na cylinder, 32 | 4 na cylinder, 24 |
Układ wydechowy | Dwie rury wydechowe, jedna na każdy rząd cylindrów | Jedna rura wydechowa, wyprowadzona z turbiny umieszczonej na środkowej osi samochodu |
Układ wtrysku | Pośredni wtrysk paliwa | Bezpośredni wtrysk paliwa |
Roczny limit silników na 1 kierowcę | 8 | 5 |
Systemy odzyskiwania energii | ||
Prędkość obrotowa MGU-K | Bez ograniczeń (38,000 obr./min) | Maks. 50,000 obr./min |
Moc MGU-K | Maks. 60 kW | Maks. 120 kW |
Odzyskiwanie energii przez system MGU-K | Maks 0,4 MJ/okrążenie | Maks. 2 MJ/okrążenie |
Oddawanie energii przez system MGU-K | Maks. 0,4 MJ/okrążenie | Maks. 4 MJ/okrążenie |
Prędkość obrotowa MGU-H | - | >100,000 obr./min |
Odzyskiwanie energii przez system MGU-H | - | Bez ograniczeń (> 2 MJ/okrążenie) |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?