Nowy silnik wyścigowy Energy F1-2014

(ip)
Renault przedstawia innowacyjny silnik zaprojektowany zgodnie z nowym regulaminem technicznym FIA, który będzie obowiązywać w Mistrzostwach Świata Formuły 1 od 2014 roku. Jednostka napędowa najnowszej generacji została nazwana Energy F1-2014, by podkreślić jej synergię z nowatorską,oszczędną gamą silników Energy, montowanych w seryjnie produkowanych modelach Renault.

W 2014 roku rozpocznie się nowa era w historii wyścigów Formuły 1. Po trzech latach przygotowań i prac rozwojowych zostaną

Fot: Renault
Fot: Renault

wprowadzone najbardziej przełomowe zmiany w tej dziedzinie sportu od dwóch dziesięcioleci. Ważnym elementem wyścigowej rewolucji są przepisy dotyczące silników, które umożliwią wprowadzenie jednostek napędowych nowej generacji. Jedną z nich jest 1,6-litrowy turboładowany silnik, którego moc zwiększa dodatkowo system odzyskiwania energii cieplnej, wytwarzanej przez układ wydechowy lub hamulcowy.

W porównaniu z obecną generacją jednostek V8 F1, nowy silnik ma znacznie większą moc maksymalną i dodatkowo oferuje niższy poziom zużycia paliwa. Ponieważ w nowym sezonie zostanie wprowadzony limit 100 kg paliwa na wyścig, nowy silnik jest o 35% bardziej oszczędny niż jego poprzednicy.

W 2014 roku w centrum naszego zainteresowania znajdą się silniki, dzięki czemu zostanie przywrócona równowaga w Formule 1. Jednostka napędowa jest sercem bolidu, a od przyszłego roku będzie ona także najważniejszym elementem tej dziedziny sportu – powiedział Alain Prost, ambasador marki Renault i czterokrotny zwycięzca Mistrzostw Świata F1.

Fot: Renault
Fot: Renault

Od kilku lat Renault wykorzystuje wiedzę i doświadczenia zdobyte w wyścigach, by projektować oszczędne jednostki napędowe, m.in. z gamy Energy, montowane w produkowanych seryjnie modelach samochodów. Pracom rozwojowym przyświeca jasny cel: mają utrzymać lub zwiększyć przyjemność z jazdy, dynamikę i przyśpieszenie w silnikach o zmniejszonej pojemności, co pozwala jednocześnie zredukować zużycie paliwa i poziom emisji CO2.

Wszystkie te zasady zostały wykorzystane przez Renault podczas prac nad nowym silnikiem dla Formuły 1, w ramach kompleksowych prac rozwojowych, obejmujących zarówno silniki wyścigowe, jak i jednostki do produkowanych seryjnie samochodów.

Koncern Renault nazwał silnik F1 nowej generacji Energy F1-2014. Nazwa ta odzwierciedla fakt, że silnik wyścigowy ma identyczną charakterystykę co opracowane równolegle jednostki napędzające samochody produkowane masowo.

Od przyszłego roku największym wyzwaniem w Formule 1 będzie zoptymalizowanie sprawności energetycznej i spalania, przy zachowaniu obecnej mocy i osiągów, jakich oczekujemy od bolidów F1. Renault jest pierwszym producentem samochodów, który wykorzystuje tę innowacyjną technologię w montowanej w modelach koncernu gamie silników Energy – powiedział Jean-Michel Jalinier, prezes Renault Sport F1.

 

RS27-2013

Energy F1-2014

Silnik

Pojemność

2,4 l

1,6 l

Maks. obroty

18 tys. obr./min

15 tys. obr./min

Doładowanie

Silnik o zapłonie iskrowym, montowanie układów doładowywania jest zabronione

Jedna turbosprężarka, nieograniczone ciśnienie doładowania (zwykle maksymalnie do 3,5 barów ciśnienia bezwzględnego z powodu ograniczeń w zużyciu paliwa)

Limit zużycia paliwa

Bez ograniczeń, zwykle 170 kg/ godz.

100 kg/ godzinę (-40%)

Dozwolone zużycie paliwa podczas jednego wyścigu

Bez ograniczeń, zwykle 160 kg

100 kg (-35%)

Układ cylindrów

90° V8

90° V6

Liczba cylindrów

8

6

Średnica cylindra

Maks. 98 mm

80 mm

Skok tłoka

Przepisy nie określają

53 mm

Wysokość osi wału korbowego w stosunku do poziomu referencji

Min. 58 mm

90 mm

Liczba zaworów

4 na cylinder, 32

4 na cylinder, 24

Układ wydechowy

Dwie rury wydechowe, jedna na każdy rząd cylindrów

Jedna rura wydechowa, wyprowadzona z turbiny umieszczonej na środkowej osi samochodu

Układ wtrysku

Pośredni wtrysk paliwa

Bezpośredni wtrysk paliwa

Roczny limit silników na 1 kierowcę

8

5

Systemy odzyskiwania energii

Prędkość obrotowa MGU-K

Bez ograniczeń (38,000 obr./min)

Maks. 50,000 obr./min

Moc MGU-K

Maks. 60 kW

Maks. 120 kW

Odzyskiwanie energii przez system  MGU-K

Maks 0,4 MJ/okrążenie

Maks. 2 MJ/okrążenie

Oddawanie energii przez system MGU-K

Maks. 0,4 MJ/okrążenie

Maks. 4 MJ/okrążenie

Prędkość obrotowa  MGU-H

-

>100,000 obr./min

Odzyskiwanie energii przez system MGU-H

-

Bez ograniczeń (> 2 MJ/okrążenie)

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty