Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Nowy system poboru opłat. Kierowcy narzekają na zbyt skomplikowaną aplikację do systemu e-TOLL

Data publikacji: Autor: Anna Dziedziec / Dziennik Zachodni

Fot. Marzena Bugała-Azarko To już oficjalnie. Ministerstwo Finansów przedłużyło umowę na utrzymanie Elektronicznego Systemu Poboru Opłat (viaTOLL) do 30 września 2021 r. Czy do tego czasu wszyscy, korzystający ze starego systemu kierowcy aut ciężarowych zdążą przejść na nowy system e-TOLL? Na razie, aplikację pozwalającą dokonać elektronicznej opłaty za przejazd autostradą pobrało tylko około 10 tys. osób. A z viaTOLL korzysta ponad półtora miliona. Kierowcom nie podoba się nowa aplikacja.

Nowy system już działa, stary jeszcze też...

Jak już wielokrotnie pisaliśmy, od 24 czerwca zaczął obowiązywać nowy system poboru opłat na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4. Dotyczy dwóch odcinków autostrad w Polsce A4 między Gliwicami Sośnica i Bielanami Wrocławskimi oraz A2 między Koninem i Strykowem. Na razie jest obowiązkowy tylko dla pojazdów cięższych niż 3,5 tony. Od 1 grudnia będzie obowiązywał wszystkich kierowców.

Wnoszenie opłaty elektronicznej w systemie e-TOLL możliwe jest od 24 czerwca 2021 r. Wcześniej, bo już od końca maja kierowcy mogli rejestrować się w nowym systemie. Od tego dnia dostępne są usługi e-TOLL. Jak zapewniają przedstawiciele Ministerstwa Finansów, do dyspozycji użytkowników jest też sukcesywnie od dawana sieć miejsc obsługi klienta oraz całodobowa infolinia świadcząca pomoc użytkownikom systemu e-TOLL.

Zobacz także: Wypadek czy kolizja. Jak się zachować na drodze?

Aplikacja e-TOLL.pl do poprawki

Kierowcy mogą wnosić opłaty na przykład korzystając z elektronicznej aplikacji, którą można pobrać ze sklepu Google Play lub ApppStore.
Sprawdziliśmy, ze sklepu Google Play do dziś aplikację e-TOLL pobrano 10 tysięcy razy. Tymczasem ze starego systemu viaTOLL korzysta około półtora miliona kierowców.
Pobierający aplikację nie wystawiają jej zbyt pochlebnych opinii. Piszą o zbytnim skomplikowaniu, zdawać by się mogło prostej rzeczy.

- Jak można było skomplikować tak prostą aplikację? – pisze jeden z użytkowników. – Nie wiem kim trzeba być, by pojąć co autor miał na myśli, przechodząc przez kolejne etapy logowań. Aż strach pomyśleć, co trzeba by zrobić, żeby wjechać z tą aplikacją na autostradę. Ja po przejściu wszystkich leveli nie wiem – kończy.

Inny użytkownik opisuje swoje doświadczenia w bardziej konkretny sposób.

- O skomplikowanej, nieprzemyślanej rejestracji napisano już wszystko. Co do samego użytkowania: wjeżdżając na autostradę zaczął wyć alarm na bramkach, przez pierwsze 20 km aplikacja nie pokazywała, aby były naliczane opłaty. Na bramkach we Wrocławiu przez minutę nie podnosił się szlaban. Szkoda, że o tym wszystkim nie ma informacji w opisie aplikacji – pisze kierowca.

Nasi Czytelnicy i internauci, już w pierwszych dniach obowiązywania nowego systemu poboru opłat, informowali nas o tym, jakie powoduje on korki na bramkach.

- Tworzą się ogromne zatory na A4 w Gliwicach/Wrocławiu na bramkach A4 w związku z uruchomieniem e-TOLL. Z reguły podczas ogromnego natężenia ruchu wszystkie bramki były otwarte (nawet te dedykowane dla viaTOLLa). Aktualnie trzy skrajne bramki prawe w kierunku Katowic są jedynie dla eTOLL i viaTOLL. Przy tak wielkim ruchu, powoduje to aktualnie zator 5 km przed głównymi bramkami. Sam dziś stałem godzinę – napisał nam po weekendzie Michał Marcisz.

Ministerstwo Finansów: Pracujemy nad uproszczeniem

Ministerstwo Finansów, które jest właścicielem aplikacji zdaje sobie sprawę z niektórych niedociągnięć. Urzędnicy podkreślają, że pracują nad jej uproszczeniem.

- Analizujemy z uwagą opinie pierwszych użytkowników. Wdrożyliśmy pierwsze zmiany w systemie e-TOLL w zakresie wysyłki powiadomień i kwoty minimalnej wpłaty. Pracujemy nad uproszczeniem procesu rejestracji dla użytkowników aut osobowych – wskazuje Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów do spraw informatyzacji.

Warto wcześniej przejść na nowy system

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, Ministerstwo Finansów stało się stroną umowy na utrzymanie Elektronicznego Systemu Poboru Opłat (viaTOLL) zawartej w sierpniu 2018 r. przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego z Instytutem Łączności. Podpisany właśnie aneks przedłuża okres świadczenia usługi viaTOLL do 30 września 2021 roku. To oznacza, że równolegle będą na bramkach obowiązywały oba te systemy. Po 30 września użytkownicy viaTOLL nie przejadą już tędy. Będą musieli uiścić opłatę w nowym systemie e-TOLL.
Podpisany aneks wyznacza ostateczną datę wygaszania systemu viaTOLL na 30 września 2021 r. Rozwiązanie to ma ułatwić użytkownikom pojazdów ciężkich dostosowanie się do zmiany i pozwolić im na płynne przejście do nowego systemu.

– Zachęcamy przewoźników do przechodzenia do nowego systemu, nie zostawiania tego procesu na ostatnią chwilę – mówi Przemysław Koch.

Ulga podatkowa na wdrożenie e-TOLL już obowiązuje

Oprócz okresu przejściowego przewidziano też pomoc dla branży transportowej w postaci ulgi na dostosowanie w podatkach dochodowych.

Przepisy ustawy z 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzającej ulgę na zakup urządzeń pokładowych OBU(z ang. On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) weszły w życie 29 czerwca 2021 r.

Można odliczyć od dochodu poniesione w 2021 r. koszty nabycia urządzeń (zakup, leasing) i ich utrzymania np. kosztów abonamentu. Wysokość odliczenia będzie uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL. Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie.

Źródło: Dziennik Zachodni

Zobacz także: Tak prezentuje się Rolls-Royce Cullinan

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • SonOfTyr (gość)

    Dokładnie jak w treści: sama rejestracja to dobre 15 - 20 minut zabawy, a jak już wjechałem na A4 to alarm na bramce i zero opłaty za przejazd...

  • R.C (gość)

    Miałam to samo dzisiaj rano, po skomplikowanej rejestracji i dopisywaniu samochodów do konta, wniesienie przedpłaty i ustawieniu telefonu, pełna optymizmu postanowiłam wjechać przez e-toll. Wcześniej oczywiście wszystko ustawiłam jak należy w aplikacji. I tu pierwsze zaskoczenie - sygnał alarmu przy wjeździe przez bramkę, ale pomyślałam, że to nie u mnie i jadę dalej :). Podjeżdżam pod bramkę wylotowa z autostrady i tu drugie zaskoczenie - bramka się nie podnosi. A za mną już ustawiają się 3 samochody ciężarowe. Niestety bramkę musiała otworzyć Pani z obsługi. Usłyszałam, że to na razie nie będzie tak działać. Niestety minęły już 3 godziny, a kasa z konta za przejazd nie zeszła. ogólnie porażka- do poprawki działanie aplikacji i sam proces rejestracji.

  • Witek (gość)

    Prawie miesiąc po uruchomieniu system nie działa. Codziennie przejeżdżam 2x odcinek między bramkami Bojków i Żernica na A4. Poprawnie e-toll zadziałał dwa razy. Pozostałe pokonywanie szlabanów to wyjące alarmy przy wjeździe i irytujący zamknięty szlaban przy wyjeździe. Codziennie wysyłam informację o usterkach, odpowiedzi brak. Musiałem zapłacić za ten burdel 120 zł kaucji-przedpłaty. Zlikwidowałem via-toll, ale zwrotu środków na koncie nie ma w punktach na stacjach, trzeba przechodzić cyrkuśną, biurokratyczną procedurę reklamacyjną. Dramat, bałagan i propaganda to łagodne określenia.

  • roman (gość)

    ciekawe jak rozlicza urzadzenia auta spoza polski

  • mirek (gość)

    A ja nieświadomy niczego, bez aplikacji, wjechałem prawym pasem, potem na zjeździe wyjechałem, światło zielone, szlabany otwarte, myślałem, że jakaś ulga wakacyjna, ale chyba nie...

  • Jacek (gość)

    W dniu 1 08 2021 o godzinie 21 00 przejeżdżałem przez bramkę etoll we Wrocławiu szybko i sprawnie aplikacja wł wyjeżdżałem po 2 godzinach z Gliwice sosnicowiwice pomyliłem bramki i wjechałem do bramki gdzie obsługiwała pani pokazałem aplikacje że działa i pani otworzyła mi szlaban nie kumam tego nic z tego, nic mi nie naliczyło mimo iż zamknolem i zakończyłem przejazd w sumie fajnie bo nie stałem długo przy przejeździe i jeszcze szybciej wyjechałem, kolega zaś zapłacił za dwa przejazdy.

  • Joanna (gość)

    A nie można tak skorzystać z istniejących rozwiązań z A4 i A1, tam można szybko i sprawnie w państwowej spółce katastrofa. Jaki skan dowodu po co? numer vin!!!!!, prywaciarz wierzy, a państwo każdego obywatela traktuje jak kanciarza i złodzieja wstyd!!!

  • jorot (gość)

    Mam i używam AutoPay, myślałem, że e-toll działa podobnie. Grubo się myliłem. Rejestracja to 20-30 min klikania i potem zdziwienie, że przed wjazdem muszę uruchomić aplikację i kliknąć, że wjeżdżam a przy wyjeździe kliknąć, że wyjeżdżam. Ciekawe, skąd Autopay wie bez klikania? Dojeżdżam do bramki (za mną Tiry), klikam „rozpocznij przejazd” a aplikacja zaczyna sobie robić kolejne ustawienia. Trzeba ustawić, że aplikacja nie jest w trybie oszczędzania baterii (a za mną Tiry). Potem trzeba się jeszcze zgodzić na odczyt GPS (a za mną Tiry). Na szczęście był wyłamany szlaban i przejechałem. Potem zatrzymałem się z boku i chciałem dokończyć ustawienia, oczywiście aplikacja już się rozłączyła i trzeba wpisać PIN albo dotknąć palcem czytnika linii papilarnych. Telefon jest w uchwycie dostępu do czytnika nie mam, PINu nie pamiętam. Wyciągam telefon z uchwytu i dotykam paluchem. Cały czas mam na uwadze komunikat a aplikacji „ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ”. Chyba autor sobie ku..wa żartuje.

  • jorot (gość)

    II część. Dlaczego to wszystko nie było podane do zrobienia w czasie rejestracji, bo było by za łatwo? Na bramce wyjazdowej było z górki. Wyjąłem tel z uchwytu, dotknąłem paluchem, wcisnąłem kontynuuj i koniec przejazdu. Potem tylko trzeba sobie odjąć ile pieniędzy było i ile zostało aby się dowiedzieć ile kosztował przejazd. Aplikacja tego oczywiście nie podaje. Widzę jeden plus aplikacji – nie trzeba pisać podania i przyklejać znaczka skarbowego. Tak na serio nie wiem z czego i gdzie trzeba mieć mózg aby wymyślić coś takiego. Jest nadzieja, całe Ministerstwo Finansów pracuje nad uproszczeniem aplikacji. Jak pamiętam chyba jeszcze nigdy MF nie udało się niczego uprościć to czekam na kolejne jaja.

  • skuterek (gość)

    aplikacja to kpina. Pomijam konfigurację i ustawienia tego kuriozum, na koniec nie pobrało mi opłaty za zrealizowany przejazd osobówką z przyczepą. Aplikacja widzi przejazd, a system internetowy (IKK) nie widzi. Wszytsko połączone, kasa na koncie. To są jakieś żarty.

  • Marek (gość)

    Cały E-moll to kpina. Od 27.06 trwa przepychanka żeby uruchomić aplikację. Auto na zagranicznych numerach. Auto z normą euro 6 zapisane jako euro 0.Nie można go aktywować. Trwa przepychanka z biurem obsługi klienta. Ostatnio doładowałem kwotą 20 zł bo myślałem, że brak doładowania uniemożliwia aktywację auta. Zonk pieniądze wypłynęły z konta na etoll ale po drodze gdzieś zaginęły. Na reklamację mają czas 30 dni mi odpowiedzieli po 60 dniach. Totalna porażka trzeba będzie jeździć bocznymi drogami.

  • Rafi. (gość)

    A ja chce placic na bramce.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości