Nowy Volkswagen Jetta

Janusz Steinbarth
Najnowszy Volkswagen Jetta to taki mniejszy Passat, zbudowany na płycie podłogowej kompaktowego Golfa. W najtańszej wersji kosztuje w Polsce 69 390 zł.

Najnowszy Volkswagen Jetta to taki mniejszy Passat, zbudowany na płycie podłogowej kompaktowego Golfa. W najtańszej wersji kosztuje w Polsce 69 390 zł.
 

Ten model Volkswagena występował po różnym nazwami: najpierw jako Jetta, później Vento i  Bora, by w końcu  wrócić do tej pierwszej.  Najnowsza Jetta swoją premierę miała w 2010 roku w Stanach Zjednoczonych, a dziś nieco spóźniona,  wjeżdża do Europy. Produkowana

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

jest w Meksyku, skąd trafia na największy rynek zbytu - USA. Jetta zrobiła tam prawdziwą karierę i jest najchętniej kupowanym autem o europejskim rodowodzie. Do dziś na całym świecie sprzedano jej 9,6 mln sztuk.

Ale współczesna Jetta różni się koncepcyjnie od poprzedników. Do tej pory mówiło się o niej, że to Golf z przyczepionym, obszernym bagażnikiem.  Najnowszą wersję samochodu zaprojektowano na płycie podłogowej Golfa, ale całkiem od początku. Trochę wspólnych elementów znajdziemy w kabinie, choć i ta powstała zupełnie od nowa. 

Z długością 4,64 m (jest dłuższa od poprzedniczki o 9 cm) Jetta wpisuje się w lukę między Golfem (4,2 m) i Passatem (4,77 m). Odcięła się zatem od bestsellera klasy kompaktowej - Golfa i ma teraz równie indywidualny charakter jak Eos czy Tiguan. Znajdziemy w niej linię stylistyczną włoskiego kreatora samochodów - Waltera de Silvy. Stworzona przez niego linia  "tornado" przecina główną powierzchnię dużych płaszczyzn i wprowadza do nich sporo dynamiki. Sportowe wrażenie robią także lusterka zewnętrzne, a ich design z kierunkowskazami w formie wąskich pasów, nawiązuje do rozwiązania zastosowanego w Passacie. Jednorodne

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

płaszczyzny dominują także w tylnej części nadwozia. Szeroka i pochylona jak w coupe tylna szyba zapewnia dobrą widoczność. Dzięki zwiększonemu do 265 cm rozstawowi osi bardziej przestrzenny stał się tył kabiny pasażerskiej, a ilość miejsca na wysokości kolan zwiększyła się prawie o 7 cm. Jeśli chodzi o jakość wykończenia wnętrza, to obowiązują tu te samy standardy, co w pozostałych modelach koncernu. To samo dotyczy ergonomii, wszystko logicznie poukładane, wręcz trochę nudne, ale jednocześnie dopracowane.

Duży postęp nastąpił w dziedzinie napędu. Przykładem może być silnik 1.6 TDI BlueMotion o mocy 105 KM zużywający zaledwie 4,2 litra ON /100 km. Benzynowy 1.2 TSI BlueMotion o tej samej mocy zadowala się 5,3 litrami paliwa. Kolejnymi silnikami w ofercie są: dwulitrowy TDI o mocy 140 KM, dwa silniki 1.4 TSI o mocy 122 lub 160 KM oraz dwulitrowy, 200-konny TSI. Jetta napędzana jest wyłącznie najnowocześniejszymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Wszystkie jednostki, z wyjątkiem 1.2

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

TSI/105 KM mogą być połączone z przekładnią dwusprzęgłową DSG.

Auto oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia: Trendline, Comfortline, i Highline. W najtańszej konfiguracji 1.2 TSI (105 KM) Trendline  kosztuje 69 390 zł.  Seryjnie wyposażone jest w sześć poduszek powietrznych (poduszka dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu oraz kurtyny w oknach bocznych z przodu i z tyłu). Opcjonalnie można rozszerzyć pakiet o tylne poduszki boczne. W ramach oferty specjalnej klient może otrzymać w cenie 990 zł pakiet "990", który zawiera dodatkowe elementy wyposażenia jak system radiowy RCD 310 z odtwarzaczem CD, MP3 i 8 głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, autoalarm.  Także rozbudowany pakiet zimowy obejmujący m.in. podgrzewane fotele przednie i ogrzewane dysze spryskiwaczy.

Polski importer Volkswagenów liczy, iż dzięki nowemu modelowi wzmocni swoją pozycję sprzedając w tym roku około 2 tysięcy sztuk tego auta, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej. Cały segment rodzinnych sedanów, plasujących się pomiędzy segmentem C i D, do których zalicza się Jetta liczony jest w Polsce  na 20 tysięcy samochodów rocznie (połowa z tego należy do Skody Octavia).

Wybrane dane techniczne:

 

Renault Fluence

Toyota Corolla

VW Jetta

Wersja

Expression

Terra

Trendline

Cena (zł)

57.300

61.700

69.390

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (cm3)

1598

1598

1197

Moc (KM)

110

132

105

Moment obrotowy (Nm)

151

160

175

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

10

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

185

200

190

Średnie zużycie paliwa (l / 100 km)

6,5

6,9

5,7

Skrzynia biegów

5-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

6-biegowa manualna

Pojemność bagażnika (dm3)

530

450

510

Emisja CO2 (g/km)

155

163

134

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty