Najnowszy Volkswagen Jetta to taki mniejszy Passat, zbudowany na płycie podłogowej kompaktowego Golfa. W najtańszej wersji kosztuje w Polsce 69 390 zł.
Ten model Volkswagena występował po różnym nazwami: najpierw jako Jetta, później Vento i Bora, by w końcu wrócić do tej pierwszej. Najnowsza Jetta swoją premierę miała w 2010 roku w Stanach Zjednoczonych, a dziś nieco spóźniona, wjeżdża do Europy. Produkowana
jest w Meksyku, skąd trafia na największy rynek zbytu - USA. Jetta zrobiła tam prawdziwą karierę i jest najchętniej kupowanym autem o europejskim rodowodzie. Do dziś na całym świecie sprzedano jej 9,6 mln sztuk.
Ale współczesna Jetta różni się koncepcyjnie od poprzedników. Do tej pory mówiło się o niej, że to Golf z przyczepionym, obszernym bagażnikiem. Najnowszą wersję samochodu zaprojektowano na płycie podłogowej Golfa, ale całkiem od początku. Trochę wspólnych elementów znajdziemy w kabinie, choć i ta powstała zupełnie od nowa.
Z długością 4,64 m (jest dłuższa od poprzedniczki o 9 cm) Jetta wpisuje się w lukę między Golfem (4,2 m) i Passatem (4,77 m). Odcięła się zatem od bestsellera klasy kompaktowej - Golfa i ma teraz równie indywidualny charakter jak Eos czy Tiguan. Znajdziemy w niej linię stylistyczną włoskiego kreatora samochodów - Waltera de Silvy. Stworzona przez niego linia "tornado" przecina główną powierzchnię dużych płaszczyzn i wprowadza do nich sporo dynamiki. Sportowe wrażenie robią także lusterka zewnętrzne, a ich design z kierunkowskazami w formie wąskich pasów, nawiązuje do rozwiązania zastosowanego w Passacie. Jednorodne
płaszczyzny dominują także w tylnej części nadwozia. Szeroka i pochylona jak w coupe tylna szyba zapewnia dobrą widoczność. Dzięki zwiększonemu do 265 cm rozstawowi osi bardziej przestrzenny stał się tył kabiny pasażerskiej, a ilość miejsca na wysokości kolan zwiększyła się prawie o 7 cm. Jeśli chodzi o jakość wykończenia wnętrza, to obowiązują tu te samy standardy, co w pozostałych modelach koncernu. To samo dotyczy ergonomii, wszystko logicznie poukładane, wręcz trochę nudne, ale jednocześnie dopracowane.
Duży postęp nastąpił w dziedzinie napędu. Przykładem może być silnik 1.6 TDI BlueMotion o mocy 105 KM zużywający zaledwie 4,2 litra ON /100 km. Benzynowy 1.2 TSI BlueMotion o tej samej mocy zadowala się 5,3 litrami paliwa. Kolejnymi silnikami w ofercie są: dwulitrowy TDI o mocy 140 KM, dwa silniki 1.4 TSI o mocy 122 lub 160 KM oraz dwulitrowy, 200-konny TSI. Jetta napędzana jest wyłącznie najnowocześniejszymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Wszystkie jednostki, z wyjątkiem 1.2
TSI/105 KM mogą być połączone z przekładnią dwusprzęgłową DSG.
Auto oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia: Trendline, Comfortline, i Highline. W najtańszej konfiguracji 1.2 TSI (105 KM) Trendline kosztuje 69 390 zł. Seryjnie wyposażone jest w sześć poduszek powietrznych (poduszka dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu oraz kurtyny w oknach bocznych z przodu i z tyłu). Opcjonalnie można rozszerzyć pakiet o tylne poduszki boczne. W ramach oferty specjalnej klient może otrzymać w cenie 990 zł pakiet "990", który zawiera dodatkowe elementy wyposażenia jak system radiowy RCD 310 z odtwarzaczem CD, MP3 i 8 głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, autoalarm. Także rozbudowany pakiet zimowy obejmujący m.in. podgrzewane fotele przednie i ogrzewane dysze spryskiwaczy.
Polski importer Volkswagenów liczy, iż dzięki nowemu modelowi wzmocni swoją pozycję sprzedając w tym roku około 2 tysięcy sztuk tego auta, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej. Cały segment rodzinnych sedanów, plasujących się pomiędzy segmentem C i D, do których zalicza się Jetta liczony jest w Polsce na 20 tysięcy samochodów rocznie (połowa z tego należy do Skody Octavia).
Wybrane dane techniczne:
| Renault Fluence | Toyota Corolla | VW Jetta |
Wersja | Expression | Terra | Trendline |
Cena (zł) | 57.300 | 61.700 | 69.390 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1598 | 1197 |
Moc (KM) | 110 | 132 | 105 |
Moment obrotowy (Nm) | 151 | 160 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,7 | 10 | 10,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 200 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (l / 100 km) | 6,5 | 6,9 | 5,7 |
Skrzynia biegów | 5-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa manualna |
Pojemność bagażnika (dm3) | 530 | 450 | 510 |
Emisja CO2 (g/km) | 155 | 163 | 134 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?