Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36047 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Nowy Volkswagen Tiguan. Styl w parze z techniką

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Volkswagen Tiguan 

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. 

Fot. Wojciech Frelichowski Volkswagen wprowadza na polski rynek nowego Tiguana. Auto ma m.in. bogatszą ofertę silników niż poprzednik oraz nowocześniejszy system napędu 4x4. Cennik rozpoczyna się od kwoty 97 980 zł.

Volkswagen Tiguan 

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. 

Fot. Wojciech Frelichowski Pierwsza generacja Tiguana weszła na rynek pod koniec 2007 roku. Był to dość późny debiut jak na SUV-a, bo w tym czasie większość konkurentów niemieckiego koncernu produkowała takie auta już od dawna. Za to Volkswagen zaproponował swoje auto w trzech wersjach przystosowanych do odmiennych warunków eksploatacji: Trend & Fun (na ulice i szosy), Track & Field (bardziej uterenowiona) oraz Sport & Style (bogato wyposażona odmiana dla wygodnych). Od tego czasu samochód ten kupiło 2,8 miliona klientów na całym świecie.

Więcej muskulatury

Nowy Tiguan powstał na uniwersalnej platformie MQB, na której Volkswagen zbudował już takie modele, jak Golf, Audi A3 czy Skoda Octavia. Zwiększeniu - o 77 mm - uległ rozstaw osi, który teraz wynosi 2681 mm. Tiguan jest też o 60 mm dłuższy – długość nadwozia wynosi 4486 mm, a szerokość wzrosła do 1839 mm (+30 mm). Natomiast wysokość modelu podstawowego z przednim napędem, w porównaniu z jego poprzednikiem, jest o 33 mm mniejsza i wynosi 1632 mm.

Pod względem stylistyki nowy Tiguan podążył śladem swojego większego brata - Tourega. Wygląd auta jest bardziej masywny. Przyczyniło się do tego np. umieszczenie osłony chłodnicy oraz reflektorów tak, by razem tworzyły poziomą linię. Także dzięki poprowadzeniu dolnej krawędzi okien wyżej niż to było w poprzednim modelu, nowy Tiguan nabrał muskulatury.

Nowości w kabinie

Volkswagen Tiguan 

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. 

Fot. Wojciech Frelichowski Diametralnej zmianie uległo wnętrze, w tym przede wszystkim deska rozdzielcza. Zniknęły podwójne, okrągłe wloty powietrza, za to pojawiły się rozwiązania znane z innych kompaktowych modeli VW (Golf, Touran).

Zastosowano też nowe fotele. Producent informuje, że dzięki nowoczesnym materiałom oraz nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym ich masę zmniejszono o 20 procent. Ponadto w ich wypełnieniu zastosowano gięty drut, który tworzy rodzaj lekkiego resorowania, zwiększając wygodę podróży po nierównych drogach. Są to tzw. fotele drugiej generacji, które zostały wykorzystane przez Volkswagena po raz pierwszy właśnie w Tiguanie.

Ponieważ nadwozie jest dłuższe i szersze, więcej miejsca jest również w kabinie. Jak informuje producent, z tyłu każdy z trzech pasażerów ma na wysokości kolan przestrzeń większą o 29 mm. Ponadto tylna kanapa już w standardzie jest przesuwana. Kiedy jest przesunięta w przód, wówczas bagażnik Tiguana ma pojemność 615 litrów, o 145 litrów więcej w porównaniu z poprzednikiem. Po złożeniu kanapy pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1655 litrów. Natomiast standardowa pojemność bagażnika wynosi 400 litrów, o 70 l mniej niż w poprzednim modelu.

Osiem silników

Volkswagen Tiguan 

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. 

Fot. Wojciech Frelichowski Nowy Tiguan może być wyposażony w jeden z ośmiu silników. Cztery z nich to jednostki benzynowe TSI, pozostałe cztery to diesle TDI. Część z tych silników to nowości w tym modelu. Chodzi o motory benzynowe o pojemności 2 litrów i mocy 180 KM lub 240 KM. Pozostałe benzyniaki to silniki 1.4 - 125 KM i 150 KM.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne to wszystkie one mają pojemność 2 litrów. Nowością są silniki o mocy: 115 KM, 190 KM i 240 KM. Ofertę uzupełnia silnik o mocy 150 KM.

Bazowe jednostki TDI 115 KM i TSI 125 KM oferowane są tylko z napędem na przednie koła i mechaniczną skrzynią biegów. Z kolei silniki 1.4 TSI oraz 2.0 TDI o mocy 150 KM można połączyć z napędem 4Motion oraz z przekładnią DSG. Natomiast cztery najmocniejsze silniki 2.0 TSI o mocy 180 i 220 KM oraz 2.0 TDI o mocy 190 i 240 KM seryjnie wyposażono w napęd na wszystkie koła 4Motion oraz dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów.

Napęd 4Motion

Choć podstawowe wersje silnikowe nowego Tiguana występują tylko z napędem na przednią oś, to jednak wyróżnikiem tego auta zawsze był napęd 4x4. Tak, jak u poprzednika system działa automatycznie. W normalnych warunkach drogowych napęd jest kierowany na przednią oś. Napęd na oś tylną jest dołączany wówczas, kiedy choć jedno z przednich kół zaczyna obracać się z inną prędkością niż pozostałe.

Pracę napędu kontroluje elektronika, ale kierowca może wybierać żądany tryb pracy układu 4Motion. Do wyboru jest tryb służący do jazdy na asfaltowej drodze (jest to tzw. tryb domyślny), w terenie, jak również na lodzie czy śniegu.Przełącznik napędu 4Motion umieszczono na konsoli pomiędzy przednimi fotelami, co przypomina rozwiązanie zastosowane w Touaregu.

Wrażenia z jazdy

Volkswagen Tiguan 

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. 

Fot. Wojciech Frelichowski Podczas prezentacji prasowej nowego Volkswagena Tiguana mieliśmy okazję poznać ten samochód podczas jazdy na torze offroadowym. Okazało się, że Tiguan na wertepach nieźle sobie radzi. Były strome podjazdy i zjazdy, przejazd po bocznej pochyłości, odcinek z nierównomiernym pofałdowaniem, a nawet zjazd ze.... schodów.

Każdą przeszkodę auto pokonało bez problemów, z czego część bez konieczności włączania napędu terenowego. Natomiast podczas zjazdów nie trzeba było używać hamulców. Kontrolę nad autem przejmuje wówczas elektroniczny system stabilizacji (ESC), który wspomaga zjazd ze wzniesienia. Szkoda jednak, że nie było grząskiej nawierzchni, jak piach lub błoto, gdyż właśnie w takich warunkach można najlepiej poznać właściwości terenowe auta z napędem 4x4.

Natomiast podczas jazdy po szosie Tiguan zachowuje się niemal jak limuzyna. Kierowca może liczyć na nienaganną współpracę zawieszenia z układem kierowniczym. Ponadto bardzo dobrze odizolowano kabinę od hałasu silnika.

Wersje i ceny

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. Ta sama wersja, ale z silnikiem 2.0 TDI 115 KM wyceniona jest na 105 380 zł. Najtańszy Tiguan z napędem 4Motion kosztuje natomiast 131 680 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję Comfortline 2.0 TDI 150 KM.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 KM i konkurenci:

Marka/model

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 KM Highline

Ford Kuga 2.0 TDCi 150 KM Titanium Plus

Mazda CX-5 2.2 Diesel 150 KM SkyENERGY

Cena (zł)

155 080

149 100

144 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4486/1839/1672

4524/1838/1680

4555/1840/1710

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1572/1562

1563/1565

1585/1590

Rozstaw osi (mm)

2677

2690

2700

Masa własna (kg)

1598

1641

1540

Pojemność bagażnika (l)

400

456

503

Pojemność zbiornika paliwa (l)

b.d.

60

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

2191

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

150 przy 3500

150 przy 3750

150 przy 4500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

340 przy 1750

370 przy 1750

380 przy 1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

10,9

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

200

190

194

Średnie spalanie (l/100 km)

5,7

5,4

5,5

Emisja CO2 (g/km)

EU6

140

144

             

 

Volkswagen Tiguan 

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł. 

Fot. Wojciech Frelichowski

Volkswagen Tiguan

Odmiennie niż w poprzednim Tiguanie, w nowym modelu wersje są oznaczone nazwami stosowanymi w większości obecnie produkowanych Volkswagenów. Mamy zatem trzy wersje: Trendline, Comfortline i Highline. Bazowa wersja Trendline z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM kosztuje 97 980 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ktoś (gość)

    Mazda the best :)

  • Tomek (gość)

    Dobry artykul. W klasie SUV nieczesto spotyka sie akustycznie/komfortowo dodrze skomponowane samochody.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Tiguan dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Tiguan Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł