Nowy Fiat Strada już w sprzedaży

(ip)
Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat
W ofercie polskich dealerów Fiata znajduje się już nowy Fiat Strada - europejska wersja najpopularniejszego w Ameryce Południowej lekkiego samochodu dostawczego, którego producentem jest brazylijski zakład FIASA w Betim.

W roku 2011 Fiat Strada, zaraz po renomowanym modelu Ducato, był

Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat

drugim, co do popularności, samochodem użytkowym gamy Fiat Professional, osiągając w skali światowej sprzedaż 127.800 sztuk.

Nowy Fiat Strada oferowany jest w trzech poziomach wyposażenia  (Working, Trekking i Adventure) oraz trzech wersjach nadwoziowych (standardowej Krótka Kabina, wydłużonej Długa Kabina oraz ciężarowo-osobowej Podwójna Kabina). Istotną nowością jest wersja Podwójna Kabina (dostępna w modelach Working i Adventure), pozwalająca na przewóz czterech osób przy ładowności użytkowej 650 kg.

Napędzany 16-zaworowym silnikiem wysokoprężnym 1.3 MultiJet Euro 5 o mocy 95 KM, Nowy Fiat Strada, to wielofunkcyjny pojazd roboczy uniwersalnego zastosowania. I tak, wersja Working z pojedynczą kabiną (Krótka Kabina) przeznaczona jest dla profesjonalistów, poszukujących samochodu czysto użytkowego, wersja Podwójna Kabina z kolei pomieści czteroosobową ekipę serwisową, czy remontową wraz z niezbędnymi narzędziami i materiałami. Dla szczególnie wymagających użytkowników dostępny jest elektronicznie blokowany mechanizm różnicowy E-Locker, ułatwiający jazdę na śliskich podłożach.

Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat

Nowy Fiat Strada może więc śmiało konkurować nawet z większymi pick-upami, wykorzystując swe atuty w postaci niższej ceny zakupu i kosztów eksploatacji, w tym także niskiego zużycia paliwa. Ceny detaliczne (netto) wahają się od 47.900 zł netto za wersję Working Krótka Kabina do 59.900 zł netto za wersję Adventure Podwójna Kabina - obie napędzane 95-konnym silnikiem 1.3 MultiJet 16v.

Styl i estetyka Strady koncentruje się na wizerunku pojazdu solidnego, dynamicznego i funkcjonalnego o dobrych osiągach przy wyjątkowo niskich kosztach eksploatacyjnych. Jedną z najbardziej zauważalnych modyfikacji zewnętrznych jest przód. Potężniejszy, lecz prosty stylizacyjnie pas przedni, został wizualnie odświeżony poprzez zamknięcie obu wlotów powietrza w jednym prostokątnym obrysie i nowy kształt świateł głównych (reflektory pojedyncze dla wersji Working, podwójne dla wersji Trekking). Jeszcze większej wyrazistości nabrał przód topowej wersji Adventure - dzięki skontrastowaniu koloru nadwozia z czarnym grillem i chromowanymi listwami w masywnym obramowaniu, które z obu swych stron przechodzi w system ochronnych nakładek błotników i burt karoserii. Zintegrowane lampy przeciwmgielne umieszczono w dolnej części pasa przedniego.

Wersje Długa Kabina i Podwójna Kabina posiadają wzdłużne relingi dachowe

Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat

oraz spojler na tylnej krawędzi kabiny mieszczący trzecie światło STOP. W porównaniu z poprzednią serią Strady, wymiary nowego modelu pozostają praktycznie niezmienione: długość 4409 mm (4457 w wersji Adventure), szerokość 1664 mm (1740 w wersji Adventure) i rozstaw osi 2718 mm.

Starannie zaprojektowane, obszerne wnętrze kabiny Fiata zapewnia  wysoki komfort jazdy. Wprowadzone zmiany obejmują m.in. nową tapicerkę siedzeń i boczków drzwi oraz nowy design deski rozdzielczej z przejrzystymi i łatwymi w odczycie wskaźnikami. Przyjemność i bezpieczeństwo podróżowania, (a więc i pracy) zwiększają ergonomiczne, "dobrze trzymające" siedzenia, regulowana w pionie kolumna kierownicy (standard w wersjach Trekking i Adventure) oraz manualna klimatyzacja (standard w wersji Adventure).

Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat

Do cenionych zalet nowej Strady należy wielkość i regularny kształt skrzyni ładunkowej, która przy długości 1685 mm (1332 mm w wersji Długa Kabina oraz 1082 mm w wersji Podwójna Kabina) i szerokości 1300 mm (1070 mm pomiędzy nadkolami) pozwala maksymalnie wykorzystywać ładowność pojazdu. Odporna na zadrapania i różnice temperatur wykładzina ochronna pomaga utrzymać czystość i porządek. Zagłębione w obu wewnętrznych ścianach skrzyni i jej podłodze zaczepy ładunkowe nie przeszkadzają w za- i wyładunku. Dostęp do skrzyni ("paki") ułatwia pokryta materiałem przeciwślizgowym, odchylana o 900 tylna klapa o nośności 300 kg, którą teraz można całkowicie zdemontować. Ładowność użytkowa wynosi, zależnie od wersji, od 630 do 706 kg, dopuszczalna masa całkowita 1915 kg, a maksymalna masa holowanej przyczepy - 1000 kg.

Napędzany 16-zaworowym silnikiem 1.3 MultiJet Euro 5 o mocy 95 KM i momencie obrotowym 200 Nm przy 1500 obr/min, nowy Fiat Strada gotów jest na każde wyzwanie. Jednostka ta, wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler) zapewnia doskonale osiągi przy niskich kosztach eksploatacyjnych, a pod względem zużycia paliwa (rzędu 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym), nie różni się od poprzednio stosowanego silnika Euro 4 o mocy 85 KM. Jest to godne podkreślenia w porównaniu z podobnymi pojazdami typu pick-up oferowanymi przez konkurencję, których znaczne zużycie paliwa przypisywane jest często wysokiej mocy napędu.

Bogate wyposażenie seryjne Fiata Strada obejmuje m.in. nowy zestaw

Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat

wskaźników z komputerem pokładowym, regulowaną na wysokość kolumnę kierownicy (w wersjach Trekking i Adventure), czy regulowane ręcznie od wewnątrz kabiny lusterka zewnętrzne. Do wyposażenia standardowego Adventure należą ponadto: manualna klimatyzacja, lampy przeciwmgielne oraz aluminiowe felgi z "wysokimi" oponami rozmiaru 205/65 R15 o bardziej dynamicznym bieżniku.

Celem zwiększenia własności trakcyjnych w trudniejszych warunkach jazdy, Strada Adventure posiada w standardzie elektronicznie blokowany mechanizm różnicowy E-Locker, który skutecznie wspomaga mobilność pojazdu na śliskim podłożu tam, gdzie typowy napęd 4x4 nie byłby potrzebny. System E-Locker daje możliwość przeniesienia całej mocy na koło zachowujące najwyższą przyczepność, aby "wyciągnąć" samochód z opresji; łączy więc pewien stopień "dzielności typu off-road" z zaletami napędu 4x2. Nie powoduje konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów napędu na cztery koła ani zwiększenia masy pojazdu kosztem ładowności, nie ma także wpływu na koszty eksploatacji, (ponieważ wyłączony E-Locker nie podnosi normalnego zużycia paliwa). Symbolem "off-roadowych skłonności" wyposażonego w mechanizm E-Locker Fiata Strada Adventure jest widoczny na tablicy przyrządów kompas oraz wskaźniki przechyłu wzdłużnego i poprzecznego pojazdu.

Na bogatej liście opcjonalnych elementów komfortowych i indywidualizujących dla każdej z wersji Nowego Fiata Strada znaleźć można m.in. radioodtwarzacze CD/MP3, klimatyzację, okno dachowe, kierownicę z obszyciem skórzanym (tylko dla wersji Adventure) oraz obręcze kół ze stopów lekkich.

Dane techniczne:

Silnik1.3 Multijet 16V
Liczba cylindrów, układ4, rzędowo, poprzecznie
Pojemność skokowa (cm3)1248
Moc maksymalna KM (kW) przy obr/min95 (70) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy Nm przy obr/min200 przy 1500 obr/min
Prędkość maksymalna (km/h)163
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h (s)12,8
Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l/100 km)6,5
Zużycie paliwa w cyklu poza miejskim (l/100 km)4,5
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100 km)5,2
Emisje CO2 (g/km)138

Orientacyjne ceny:

ModelCena PLN z VAT
Strada Working 1.3 MJ Krótka Kabina57 687
Strada Working 1.3 MJ Podwójna kabina (4 - osobowy)62 607
Strada Trekking 1.3 MJ Krótka Kabina61 377
Strada Trekking 1.3 MJ DługaKabina63 837
Strada Adventure 1.3 MJ Długa Kabina69 987
Strada Adventure 1.3 MJ Podwójna kabina (4 - osobowy)73 677
Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat
Fiat Strada, Fot: Fiat
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty