W fabryce Fiat Powertrain Technologies w Bielsku - Białej rozpoczęto produkcję silników z nowej rodziny TwinAir.
Dwucylindrowe jednostki 0,9 l już za kilka tygodni zaczną być montowane we Fiatach 500. Ta wersja będzie miała moc 85 KM i emisję dwutlenku węgla na poziomie 95 g/km. To najniższy poziom emisji w dostępnych obecnie samochodach benzynowych, Fiat określa więc swoją jednostkę jako najbardziej ekologiczny silnik na świecie.
Silniki Twin Air będą występowały w kilku wersjach - wolnossącej, turbo i bi-fuel, pracującej zarówno na benzynie, jak i gazie CNG. Przewidywane moce zawierają się w przedziale od 65 KM do 105 KM.
Nowa jednostka napędowa ma elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir i napędzany łańcuchem rozrząd, który jest bezobsługowy a więc tańszy w eksploatacji.
Małe wymiary silnika powodują, że można można go połączyć w układ hybrydowy z silnikiem elektrycznym. Pytany o możliwość uruchomienia produkcji takich silników Alfredo Altavilla, prezes Fiat Powertrain Technologies oraz członek zarządu Fiata, unikał konkretnych odpowiedzi, ale przypomniał, że to pierwszy z rodziny silników. Można więc przypuszczać, że w przyszłości produkcja w Bielsku - Białej jeszcze się rozwinie, bo w nowej hali zostało jeszcze sporo wolnego miejsca.
Na razie przewidywana docelowa produkcja silników TwinAir to 450 000 silników rocznie. W przygotowanie zakładu do nowej produkcji zainwestowano 300 milionów Euro. W fabryce przybędzie 500 nowych miejsc pracy, a drugie tyle w zakładach kooperujących.
W tej chwili fabryka produkuje także wysokoprężne silniki 1,3 Multiair, stosowane w 12 modelach samochodów z grupy Fiata, w Oplach i Fordach. W ostatnim roku wyjechało z FPT 740 000 tych silników.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?