Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Numer VIN. Jakie informacje zawiera?

Dariusz Dobosz
Kupując używany samochód nabywca ma kilka atutów przy sprawdzaniu legalności kupowanego auta. Najważniejszy jest numer VIN, ale można wykorzystać jeszcze inne znaki identyfikacyjne.

Według międzynarodowego systemu oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów (VIN) każdy samochód powinien mieć numer identyfikacyjny. Składa się on z 17 znaków i jest utworzony z kombinacji liter i cyfr.

Jeżeli ktoś wie, jak rozszyfrować VIN, jednoznacznie może określić pojazd i sprawdzić, czy jest legalny. W numerze VIN jest np. informacja, jaki rodzaj skrzyni biegów ma samochód: manualną czy automatyczną, czy jest to wersja trzy- czy też pięciodrzwiowa, czy tapicerka jest welurowa, a może skórzana. 

Spróbujmy zatem rozszyfrować numer identyfikacyjny samochodu.

WMI (Word Manufacturing Identifier)

 

VDS (Vehicle Descriptor Section)

 

VIS (Vehicle Indicator Section)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

N

N

N

N

Światowy kod identyfikujący producenta

Człon określający pojazd

Liczba kontrolna

Model roku

Zakład montażowy

Numer seryjny pojazdu

Część określająca producenta

 

 

Człon wyróżniający pojazd

N – cyfra
B – cyfra lub litera
Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)

Trzy pierwsze znaki określają międzynarodowy kod producenta, w którym pierwszy znak to rejon geograficzny, drugi znak to kraj w określonym rejonie, trzeci znak to producent pojazdu.

Znaki od czwartego do dziewiątego określają typ pojazdu tzn. jego konstrukcję, rodzaj nadwozia, silnika, skrzyni biegów. Znaczenie liter i cyfr ustalają producenci indywidualnie.

Ostatni człon znaków (od 10. do 17.) to część identyfikująca pojazd (konkretny egzemplarz). Znaczenie symboli w tej części ustalają producenci indywidualnie. Zazwyczaj jest tak: 10. znak to rok produkcji lub model roku, 11. znak to fabryka montująca auto lub rok produkcji (w samochodach marki Ford), znaki od 12. do 17. to kolejny numer fabryczny.

Niezajęte pozycje w numerze identyfikacyjnym powinny być wypełnione przez znak „0”. Niektórzy producenci nie przestrzegają tej reguły i używają innych oznaczeń.  Numer identyfikacyjny powinien być naniesiony w jednym rzędzie lub w dwóch, z zachowaniem jednakowych odstępów. W przypadku ozna­­kowania dwurzędowego żaden z trzech wymienionych członów podstawowych nie powinien być rozdzielony.

Oznaczenia identyfikacyjne umieszcza się w przedziale silnika, w kabinie (w środku samochodu) lub w bagażniku. Wprowadzone są już na ogół po lakierowaniu nadwozia. W nielicznych samochodach numer ten jest nanoszony po nałożeniu lakieru podkładowego albo pole numerowe zamalowane jest dodatkowo szarym lakierem.

Numery identyfikacyjne mogą być naniesione kilkoma sposobami. Mogą być wybite – mamy wtedy wklęsłe znaki, wytłaczane – znaki są wtedy wypukłe, wycinane – znaki są w postaci otworów, wypalane – znaki nanosi się metodą elektroiskrową, składają się z wielu punktów o średnicy około 1 mm.

Fot. TVN Turbo / x-newsKod VIN czy tabliczka znamionowa nie są jedynymi źródłami informacji o pochodzeniu samochodu. Sporo można dowiedzieć się także z elementów, które na pozór nie są nośnikami informacji. Przykładem mogą być tutaj szyby. Wielu producentów stosuje oznaczenie roku produkcji właśnie na szybach. Zazwyczaj są to kody, na przykład cyfra „2”, która oznacza 1992 r. Takie dane trzeba również pozyskać od dilera lub producenta. Trzeba pamiętać, że szyby mogą być nieznacznie starsze niż cały samochód, np. o rok. Ale różnica dwóch, trzech lat w stosunku do danych z numerów VIN to sygnał do nadzwyczajnej ostrożności. Brak jednolitego kodu na szybach oznacza, że niektóre z nich były wymieniane. Oczywiście stłuczenie szyby nie zawsze musi być konsekwencją wypadku.

Kolejne miejsca, z których można odczytać np. rocznik auta, to duże elementy z tworzyw sztucznych. Można obejrzeć pokrywy filtra powietrza lub filtra w układzie przewietrzania wnętrza, a tak-że klosze lamp.

Wiele możemy dowiedzieć się także z dokumentów. W dowodzie rejestracyjnym sprawdzamy, czy nie ma skreśleń, wpisów pozbawionych urzędowych autoryzacji albo śladów ich usuwania. Ważna jest zgodność danych właściciela z danymi w dowodzie. Jeśli się różnią, nie ufajmy żadnym upoważnieniom ani nawet umowom notarialnym. Papiery muszą być bez zarzutu. Należy żądać pokazania faktury zakupu auta, dokumentów celnych albo umowy kupna-sprzedaży pojazdu potwierdzonej w urzędzie skarbowym.

Uwaga na "przeszczep"!

Czy kradziony samochód może mieć legalne dokumenty i prawdziwe numery? Przestępcy zdobywają najpierw dokumenty przypadkowego samochodu sprzedawanego na złom. Chodzi im jedynie o zdobycie prawdziwych dokumentów, pola numerowego i tabliczki znamionowej. Mając już dokumenty w swo­im posiadaniu, złodzieje kradną taki sam samochód, w takim samym kolorze i z tego samego rocznika. Następnie wycinają pole numerowe i demontują tabliczkę znamionową pochodzące ze złomowanego auta i montują w pojeździe kradzionym. Wtedy samochód jest kradziony, ale dokumenty, pole numerowe i tabliczka znamionowa są prawdziwe.

Lista niektórych producentów i ich wybrane oznaczenia

WMI

Producent

TRU

Audi

WBA

BMW

1GC

Chevrolet

VF7

Citroen

ZFA

Fiat

1FB

Ford

1G

General Motors

JH

Honda

SAJ

Jaguar

KN

Kia

JM

Mazda

WDB

Mercedes-Benz

JN

Nissan

WOL

Opel

VF3

Peugeot

WPO

Porsche

VF1

Renault

JS

Suzuki

JT

Toyota

WVW

Volkswagen

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty