Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

O czym należy pamiętać przed wyruszeniem w długą podróż?

Data publikacji: Autor: Dzień Dobry TVN / x-news

Fot. Opel Długie podróże to duże wyzwanie dla każdego kierowcy. Tomasz Tonder z Volkwagen Polska opowiedział w "Dzień Dobry Wakacje" o tym, jak przygotować się do trasy. Wyjaśnił, jakie powinno być ciśnienie w kołach i w jaki sposób nowoczesne samochody kontrolują bezpieczeństwo kierującego pojazdem.

Przed dłuższą podróżą należy sprawdzić stan techniczny pojazdu, zwłaszcza gdy będziemy mieli do pokonania kilkaset, a nawet kilka tysięcy kilometrów, co zdarza się przy wyjazdach za granicę. Jeśli mamy czas i pieniądze, możemy podjechać do mechanika, który dość szybko sprawdzi stan układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia oraz zorientuje się, czy nie ma wycieków płynów eksploatacyjnych, sugerujących awarię. Na własną rękę warto sprawdzić ciśnienie w oponach i zużycie ogumienia, poziom płynu do spryskiwaczy i oleju oraz stan wszystkich świateł (na wszelki wypadek można zabrać komplet żarówek).

Redakcja poleca:

Samochód na gaz. Niezbędne formalności 
Te auta są najpopularniejsze w Polsce
Toyota Celica z filmu „Chłopaki nie płaczą". Jak dziś wygląda auto?

Ważne jest, aby nie trzymać niczego pod siedzeniem kierowcy, zwłaszcza butelek, które przesuwając się mogą zablokować pedały. Nie powinno się też przewozić w kabinie samochodu (np. na tylnej półce) nieumocowanych przedmiotów, ponieważ w chwili ostrego hamowania zgodnie z zasadą bezwładności polecą one do przodu, a ich masa wzrośnie proporcjonalnie do prędkości pojazdu.

Zanim wsiądziemy do samochodu należy go przewietrzyć, a następnie co 2-3 godziny robić postój, bo zmęczenie i spadek koncentracji, będące efektem upałów, mogą być przyczyną wypadku. Podróżujący pojazdem bez klimatyzacji mogą podczas upału uchylić szyberdach lub  szybę. Korzystający z klimatyzacji, mimo iż zapewnia ona przyjemny chłód, powinni uważać, bo szok termiczny, wywołany różnicą temperatur, powoduje chwilowy spadek odporności organizmu i łatwo jest się wtedy przeziębić. Dlatego przed postojem czy końcem podróży należy zwiększać powoli temperaturę w samochodzie, tak by była ona porównywalna do panującej na zewnątrz.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Pismaczyna (gość)

    hahaha, na zdjęciu Kabriolet i deska windsurfigowa wraz z pędnikiem. Nie mówiąc już o 2-ch zestawach. Chyba autor nawet nigdy nie stał koło sprzętu, że umieszcza taką fotkę zrobioną w photoshopie.

  • Reader (gość)

    Słaby artykuł. Brak wzmianki o jeździe nocą, szczegółów przygotowania samochodu czy taktyki jazdy.

  • Iza (gość)

    Co za pajac to pisał ??? Zaistniał !!!

  • Układ kierowniczy (gość)

    Po przeczytaniu pouczających tekstów przyszła mi myśl że przecież nikt nie myśli o przednim zawieszeniu i układzie kierowniczym. Widziałem ,, pływające samochody". Sam nie mam już młodego auta ale pojechałem do Pabianic / mieszkam niedaleko/ tam jest firma Przekładnia na ulicy Partyzanckiej i... musieli niestety zregenerować maglownicę.Wyszło taniej i na razie jest dobrze. Wiem że tekst może kogoś zdenerwować, ale na naszych kochanych drogach są rozjechane koleiny a jak do tego dojdzie nie sprawne zawieszenie to... nie muszę kończyć Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości