Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O czym warto pamiętać po zakupie auta?

Mariusz Michalak
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
Sfinalizowanie zakupu samochodu to dopiero początek całej procedury związanej z jego nabyciem. Przypominamy jakie formalności powinniśmy dopełnić i podpowiadamy jak użytkować auto w początkowym okresie.

Obowiązek wykupienia polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dotyczy posiadacza każdego auta. W przypadku

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

nowego pojazdu należy ją wykupić najpóźniej w dniu, w którym przeprowadzona zostanie rejestracja pojazdu. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych stosuje upusty dla właścicieli nowych aut, które pozwalają wykupić polisę z dużymi zniżkami. Najczęściej firmy oferują ubezpieczenie pakietowe, obejmujące nie tylko OC, ale także AC i NNW. Na cenę ubezpieczenia wpływa wiele innych czynników. Nie tylko jaki mamy samochód i ile rocznie pokonujemy nim kilometrów, ale także, czy mamy rodzinę i wozimy autem dzieci – wówczas w ocenie ubezpieczyciela jeździmy ostrożniej, a więc zapłacimy mniej za polisę. – Wybierając ubezpieczenie nie powinniśmy się jedynie kierować stawką cenową ale tym, co dany pakiet zawiera i przed czym nas zabezpiecza – wyjaśnia Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Rejestracja pojazdu
Kiedy mamy już ważne ubezpieczenie OC, bez którego nie możemy poruszać się na drogach, możemy przystąpić do rejestracji samochodu, na co mamy 30 dni od daty jego zakupu. W tym celu  powinniśmy udać się do wydziału komunikacji starostwa powiatowego lub miasta na prawach powiatu, odpowiedniego do naszego miejsca zameldowania. Istotne jest, abyśmy zabrali ze sobą odpowiednie dokumenty.

Do wniosku o rejestrację nowego auta pochodzącego z Polski dołączyć powinniśmy:

  • dowód osobisty lub inny dokument tożsamości
  • dowód własności pojazdu, którym w takim przypadku najczęściej jest faktura VAT
  • kartę pojazdu – jeśli została wydana
  • wyciąg ze świadectwa homologacji

W przypadku nowego samochodu osobowego pochodzącego z Polski, koszt rejestracji wyniesie 180,50 zł. Opłaty dokonujemy bezpośrednio w urzędzie. Co zawierają koszty rejestracji nowego samochodu?

Koszty rejestracji nowego auta z Polski

Nazwa

Opłata

Tablice rejestracyjne  zwyczajne

80 zł

Dowód rejestracyjny

54 zł

Pozwolenie czasowe

13,50 zł

Nalepka kontrolna

18,50 zł

Nalepka legalizacyjna

12,50 zł

Opłata ewidencyjna

2 zł

Razem

180,5 zł

 

 

Na podstawie danych Urzędu Miasta Warszawa

Z dodatkowymi kosztami muszą się liczyć Ci, którzy swój pojazd sprowadzają z zagranicy. W tym przypadku należy uwzględnić wydatek w wysokości 256 zł. Kupujący musi zapłacić także 500 złotych tzw. opłaty recyklingowej.

Do wniosku rejestracyjnego właściciel powinien dołączyć:

  • dowód własności pojazdu
  • wyciąg ze świadectwa homologacji albo odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji lub świadectwo zgodności WE
  • kartę pojazdu jeśli została wydana
  • potwierdzenie opłaty recyklingową
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy lub dokument zwalniający z jej opłaty jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej
  • dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa, które nie jest członkiem Unii Europejskiej
  • dokument potwierdzający zapłatę podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich UE lub brak takiego obowiązku (VAT-25),
  •  dokumentację przetłumaczoną na język polski przez przysięgłego tłumacza

Koszty rejestracji nowego auta z zagranicy

Nazwa

Opłata

Tablice rejestracyjne  zwyczajne

80 zł

Dowód rejestracyjny

54 zł

Karta pojazdu

75 zł

Pozwolenie czasowe

13,50 zł

Nalepka kontrolna

18,50 zł

Nalepka legalizacyjna

12,50 zł

Opłata ewidencyjna

2,50zł

Razem

256 zł

Na podstawie danych Urzędu Miasta Warszawa

Najpierw dostaniemy tzw. miękki dowód rejestracyjny, który jest ważny przez 30 dni. Po okresie od 1 do 3 tygodni musimy go wymienić na stały dowód, którym będziemy się posługiwać.

To tyle jeśli chodzi o podstawowe formalności. Na tym jednak nie kończą się nasze obowiązki. W przypadku auta zakupionego na kredyt na uwadze powinniśmy mieć m.in. dotrzymywanie harmonogramu spłaty zobowiązań. 

Serwisowanie nowego auta poza ASO
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o harmonogramie przeglądów, który wynika z gwarancji. Nie stosowanie się do niego może spowodować, że nasze działanie potraktowane zostanie jako zaniedbanie i tym samym stracimy prawo do darmowej naprawy. Warto pamiętać, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami unijnymi oraz krajowymi, właściciel auta podczas okresu gwarancyjnego może zadecydować gdzie będzie serwisował swój pojazd – w autoryzowanym serwisie czy też w niezależnym warsztacie.  –  Z rozeznania Polskiej Izby Motoryzacji wynika, że posiadacze nowych samochodów mają średnią świadomość w tym zakresie. Jednakże ci, którzy są tego świadomi, na etapie gwarancji fabrycznej, w obawie o jej utratę swoje kroki kierują na ogół do Autoryzowanych Stacji Obsługi. Jest też grupa właścicieli samochodów, którzy pilnują tzw. historii serwisowej auta, której potwierdzeniem jest właśnie sieć Autoryzowanych Stacji Obsługi danej marki – wyjaśnia Roman Kantorski. Zaznacza, że celem takiego działania jest wykazanie, w momencie dalszej odsprzedaży auta kolejnemu nabywcy: przeszłości samochodu, przeprowadzonych napraw, zastosowanych części, ilości ewentualnych awarii oraz stanu licznika co jest niezmiernie ważne. Podkreśla również, że w powszechnym, społecznym mniemaniu serwisowanie w ASO jest tożsame z rzetelnością, stosowaniu części oryginalnych czyli potencjalny, kolejny nabywca traktuje pojazd jako godny uwagi a właściciela jako rzetelnego.

W przypadku naprawy poza ASO powinniśmy kierować się głównie rzetelnością i fachowością przeprowadzonej usługi oraz przeprowadzenia czynności i stosowania części zamiennych, zgodnie ze wskazaniami producenta. Jeżeli podczas przeglądu okresowego przez serwis nieautoryzowany coś zostanie zrobione niezgodnie ze sztuką, możemy gwarancję utracić. Musimy pilnować, aby mechanik dochował odpowiednich procedur serwisowych oraz stosował wyłącznie części oryginalne lub elementy o podobnych parametrach. Warto, aby przegląd dokonany poza ASO został przez nas udokumentowany. Jeśli ASO odrzuci naszą gwarancję, to możemy udać się do sądu, bo w trakcie procesu to po stronie serwisu leży udowodnienie zależności między wizytą w nieautoryzowanym warsztacie a późniejszą awarią.

Docierać czy nie?
–  Szczegółowe zasady użytkowania nowego samochodu są opisane w książce serwisowej. Do tych zasad należy się stosować, m.in. dlatego aby nie stracić gwarancji czy też nie uszkodzić ze swojej winy samochodu. Jednak obecnie produkowane auta nie wymagają już takich zabiegów ze strony właściciela jak chociażby dotarcie silnika, co kilkanaście lata temu było standardem – tłumaczy Roman Kantorski. Dzisiaj pierwsza wizyta w serwisie ma zazwyczaj miejsce po przejechaniu 15 tys. kilometrów, jednak nie później niż po roku eksploatacji. W początkowym okresie użytkowania fabrycznie nowego samochodu z przebiegiem zerowym, nie powinno się go jednak eksploatować wykorzystując m.in. jego maksymalne możliwości jezdne czy prędkościowe. Pamiętać także należy o tym, aby silnik nie uległ przegrzaniu. W związku z tym podczas długiej podróży warto częściej zrobić przerwę. Zwrócić powinniśmy uwagę także na hamulce oraz opony, które najlepsze parametry osiągają po przejechaniu około 500 km. Niektórzy zalecają także, aby nie korzystać z myjni samochodowej zanim lakier nie będzie ugruntowany, aby nie spowodować zarysowań.

Jak widać zakup samochodu to dopiero początek.  Zawsze powinniśmy sobie zarezerwować dodatkową kwotę pieniędzy na jego rejestrację, a także inne dodatkowe koszty, które będziemy musieli ponieść w początkowym okresie użytkowania.

Po zakupie nowego samochodu:
– wykupienie ubezpieczenia OC
– rejestracja samochodu
– odebranie stałego dowodu rejestracyjnego
– dotrzymywanie harmonogramu przeglądów
– dotrzymywanie harmonogramu spłaty zobowiązań w przypadku auta zakupionego na kredyt
– stosowanie się do zapisów gwarancyjnych
– odpowiednia eksploatacja nowego pojazdu w początkowym okresie  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty