Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

O zawartości benzyny

Data publikacji: Autor: (ECe)

Co naprawdę wlewamy do baku, skoro prawie jedna trzecia paliwa jest "chrzczona" i podrabiana?

Benzyna 98-oktanowa może zawierać... 88 oktan. Może w niej być lakier albo woda. W oleju napędowym znajdzie się też... nafta używana do lamp. Nie mówiąc już o takich "drobiazgach", jak nadmierna zawartość siarki (0,115 proc., podczas gdy polska i tak liberalna norma dopuszcza 0,05 proc.) albo za niska temperatura blokady filtra (np. 16 zamiast 29 stopni), czy zawyżona gęstość lub zaniżony skład frakcyjny. Nie wiemy więc, co naprawdę wlewamy do baku, nie wiemy też, że to płyn z dystrybutora może rozwalić silnik samochodu.

Czas strachu
Gdy w poprzednim ustroju zmotoryzowani rodacy wyjeżdżali na wczasy nad Morze Czarne, ze strachem w oczach stawali przy dystrybutorze radzieckim, rumuńskim, bułgarskim, spodziewając się (słusznie zresztą) "ochrzczonej" benzyny, bezpieczniej było pod tym względem u naszych południowych i zachodnich sąsiadów. Tymczasem wieloletnie doświadczenia zmotoryzowanych turystów dowiodły najwyższej jakości wyrobów polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Silniki polskich fiatów i polonezów rzadko dostawały paliwowej niestrawności, choć do baku trafiał "pokarm" rozmaity.

Taki właśnie pojawia się coraz częściej i w naszym kraju. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził w 2002 r. także kontrole na stacjach, badając jakość paliwa. Okazała się fatalna, bowiem w 50 przypadkach na 100 jakość benzyn i olejów jest tak niska, że napełnienie pustego baku nowego samochodu może grozić poważną awarią. Na co drugiej stacji paliwo nie spełnia żadnych norm. I praktycznie nie ma znaczenia, kto jest właścicielem dystrybutora z paliwem (choć duże koncerny zapewne bardziej dbają o jakość) ani też jak duża jest stacja... Do zbiorników wlewa się rozmaite mieszanki piorunujące.

Leje się wszystko!
Prezes UOKiK Cezary Banasiński był przerażony wynikami ubiegłorocznej kontroli. Twierdzi, iż do benzyn i olejów dolewa się wszystko, co możliwe. Woda już mało kogo dziwi, w paliwie znajdzie się lakier, rozpuszczalnik, trafi się też i benzyna, ale ekstrakcyjna używana do... zapalniczek. Takie "komponenty" muszą oczywiście zrujnować nawet najlepszy silnik, to tylko kwestia czasu.

Szczególnie wnikliwie przyglądano się stacjom paliw w pobliżu zachodniej i wschodniej granicy naszego państwa. Zwłaszcza ze Wschodu trafia do Polski sporo zanieczyszczonego paliwa najniższej jakości, które u nas doprawia się i "wzbogaca" różnymi chemikaliami. Koronnym przykładem ubiegłorocznej kontroli UOKiK są wyniki Inspekcji Handlowej w Gorzowie, która ze stacji na terenie województwa lubuskiego pobrała 45 próbek paliw płynnych z partii liczącej w sumie 290 tys. litrów. Badania laboratoryjne - każde kosztowało prawie 1000 zł - wykazały, że w 22 przypadkach paliwo nie odpowiadało wymaganiom określonym w polskich normach. Dlaczego? Z materiałów UOKiK wynika, iż do oleju napędowego dolewano znacznie tańszego oleju opałowego, natomiast wymaganą liczbę oktanową osiągano poprzez dodanie benzyny ekstrakcyjnej używanej do zapalniczek.

Lepiej w przyszłym roku
Paliwowego fałszerstwa całkowicie się z pewnością nie zlikwiduje, trzeba jednak ograniczać rozmiary tego procederu. Niestety, wszystko rozbija się o brak pieniędzy. Gdy prezes Cezary Banasiński informował posłów o działaniach swego urzędu, natychmiast zaapelowano o pomoc finansową. Reakcja była natychmiastowa - przyznano 2 mln zł, co powinno wystarczyć na skontrolowanie jeszcze w tym roku 2/3 ze wszystkich 8000 stacji benzynowych w kraju. Badanie jednej próbki jest bardzo drogie - kosztuje średnio 1000-3000 zł, bo najdroższe są odczynniki chemiczne, bez których kontrola praktycznie nie ma sensu, bowiem trudno będzie przeanalizować pełny skład paliwowej mieszaniny.

Sytuacja powinna się zmienić w przyszłym roku - 1 stycznia 2004 r. wchodzi w życie ustawa o systemie monitorowania jakości paliw płynnych. Inspekcja Handlowa może wtedy otrzymać 9 mln zł na wykonywanie zadań przewidzianych tą ustawą.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości